Followers

Ahad, 27 Januari 2008

Monolog

Sejauh mata memandang setinggi langit luas terbentang. Ku renung alam ciptaan yang maha Mencipta. Tidak tercalit sedikit kecacatan. Segalanya sempurna, aku terpana dalam sentuhan keagunganMu..

Ku renung lagi..tapi kini ke bumi, tertunduk aku menginsafi diri. Tatkala melihat pepasir yang memutih. Lautan menderu di hempas ombak. Nun jauh di sisiku rerumput menghijau terhampar laksana permaidani indah..sungguh aku terasa betapa kerdilnya jasad ini.

Hati ini amat tersentuh dengan rahmat yang kau tebarkan. Namun sekelumit Cuma baru ku sedar. Syukurku pada Mu tidak sebesar mana. Aku malu dengan diriku…seribu langkah ku jauh dari mu..namun makin dekat Kau padaku..jika hari ini aku tersalah langkah dan mendatangkan kemurkaanMu..namun keesokannya aku masih mampu menghirup udara ciptaanMu. Ya Rahman..aku sedar kekhilafanku…sesen pun tidak diperlukan untuk cagaran nikmat yang kau berikan..aku malu sendiri dengan apa yang dilakukan oleh tanganku sendiri. Maafkan aku....maafkan aku.....maafkan aku ya Rahman!

Wahai Tuhan yang mencipta nurani, peliharalah nuraniku. Wahai tuhan yang berkuasa membolak-balikkan hati, jangan Kau bolak-balikkan hatiku...tetapkan hatiku pada islam yang suci, ikatlah ia dengan tunjang keimanan yang teguh. Agar tetap utuh takkan jatuh!Amin...amin...amin ya Rahim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)