- Jika didapati darah suci di waktu zohor, bolehlah tunggu dulu sampai ke waktu asar untuk kepastian. Setelah mandi qhada'lah sembahyang zohor di dalam waktu asar.
2. Tetapi jika dipastikan benar-benar bahawa darah sudah suci pada waktu zohor, maka tidak perlu tunggu hingga hingga ke waktu asar. zohor hendaklah dilakukan seperti biasa.
3. Jika didapati yang darah haid itu suci pada waktu hampir masuk maghrib walaupun
sekadar sempat sembahyang satu rakaat, segeralah mandi dan selepas sembahyang
maghrib, wajib diqhada'kan sembahyang zohor dan asar sekali.
4. Jika didapati haid itu suci di waktu maghrib, bolehlah ditangguhkan hingga ke waktu isyak untuk kepastian. Selepas mandi hendaklah qadha' sembahyang maghrib.
5. Jika didapati haid itu suci semasa hampir waktu subuh, walaupun sekadar sempat sembahyang satu rakaat, maka sembahyang maghrib dan isyak wajib diqada'kan, selepas sembahyang subuh.
6. Jika didapati haid itu suci di waktu terbit matahari, maka tidak perlu mengqhada' apa-apa sembahyang.
3. Jika didapati yang darah haid itu suci pada waktu hampir masuk maghrib walaupun
sekadar sempat sembahyang satu rakaat, segeralah mandi dan selepas sembahyang
maghrib, wajib diqhada'kan sembahyang zohor dan asar sekali.
4. Jika didapati haid itu suci di waktu maghrib, bolehlah ditangguhkan hingga ke waktu isyak untuk kepastian. Selepas mandi hendaklah qadha' sembahyang maghrib.
5. Jika didapati haid itu suci semasa hampir waktu subuh, walaupun sekadar sempat sembahyang satu rakaat, maka sembahyang maghrib dan isyak wajib diqada'kan, selepas sembahyang subuh.
6. Jika didapati haid itu suci di waktu terbit matahari, maka tidak perlu mengqhada' apa-apa sembahyang.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)