Followers

Jumaat, 20 Mac 2009

Berakhlak Sehebat Dia!



Dia mekar di hiasi akhlak terpuji
Malunya persis seorang gadis

Tutur kata selembut sutera

Santun budi memikat hati

Sehingga kini sukar dicari

Berakhlak seperti akhlak nabi!


Tersentuh hati menyelusuri kehidupan Rasul Junjungan. Dia adalah sebaik-baik lelaki kepada seluruh alam dan kepada seluruh keluarganya. Kalau ada pakaiannya yang koyak, Rasulullah trus menampalnya sendiri, tanpa perlu menyuruh isterinya. Baginda juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

Setiap kali pulang kerumah, bila dilihat tiada makanan untuk dimasak, sambil tersenyum baginda segera menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Seperti yang diberitakan Aisyah r.a sikap Rasulullah di dalam rumah;

" Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga. Jika mendengar azan beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali setelah selesai solat."

Pernah baginda pulang pada waktu pagi. tentulah baginda amat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apapun yang boleh dimakan untuk serapan. Yang mentah pun tidak ada untuk dimasak. Maka nabi bertanya;

" Belum ada sarapan ya Khumaira?" lalu Aisyah menjawab dengan ringkas: " Belum ada apa-apa Wahai Rasulullah."

Rasulullah berkata "Jika begitu aku berpuasa saja hari ini". Tanpa sedikit tergambar rasa kesal di wajahnya.

Sebaliknya baginda amat marah tatkala melihat seorang suami memukul isterinya. Rasulullah menegur;

"Mengapa engkau memukul isterimu?"

Soalan itu dijawab dengan agak gementar; "Isteriku sangat keras kepala. Dia tetap degi walau sudah diberi nasihat. Jadi aku pukul dia".

"Aku tidak bertanya alasanmu", sahut nabi. "Aku bertanya mengapa engkau memukul dia sedangkan dia adalah teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu".

Begitulah antara akhlak Rasulullah yang seharusnya diteladani oleh seluruh umat manusia. Moga biah solehah sentiasa tumbuh subur di bumi milik Allah ini, lalu terbinalah negara yang aman dan mendapat keampunan dariNya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)