Followers

Khamis, 23 Januari 2014

Pengenalan Ilmu Faraidh Q&A





Q 1. Apa pengertian ilmu faraidh, berikan satu dalil pensyariatannya?
A 1. Pengetahuan mendalam tentang pusaka dan ilmu kira-kira yang membolehkan kita mengetahui bahagian pusaka yang berhak diterima oleh orang-orang yang berhak. Dalil pensyariatan di dalam surah An-Nisak Ayat 7.

لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا تَرَكَ الْوَالِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ كَثُرَ نَصِيبًا مَفْرُوضًا (7)


Maksud Ayat:
Orang-orang lelaki ada bahagian pesaka dari peninggalan ibubapa dan kerabat, dan orang-orang perempuan pula ada bahagian pesaka dari peninggalan ibubapa dan kerabat, samada sedikit atau banyak dari harta yang ditingggalkan itu iaitu bahagian yang telah diwajibkan (dan ditentukan oleh Allah)


Penjelasan Ayat 7:
Laki-laki maupun perempuan mempunyai hak yang sama dalam soal warisan, yaitu sama-sama memperoleh harta peninggalan orang tua atau kerabatnya. Perbezaan gender bukan merupakan penghalang bagi seseorang untuk mendapatkan warisan. Baik laki-laki maupun perempuan sudah ditentukan bagiannya sendiri-sendiri oleh Allah subhanahu wata`ala.

Q 2. Apakah hak kewajipan yang berkaitan dengan peninggalan simati?
A 2.
a) Hutang. 
b) Persiapan jenazah.
c) Hutang zimmah. 
d) Wasiat. 
e) Pusaka


Q 3. Sebutkan 3 hikmah disyariatkan Al-Mawarith?
A 3.
a) Menghormati fitrah manusia.
b) Merialisasikan keseimbangan sosial dalam lingkungan keluarga.
c) memelihara hubungan silaturrahim setelah kematian si mati.

Q 4. Sebutkan syarat-syarat harta pusaka?
A 4.  
a) Kematian yang telah disahkan atau ia dianggap mati.
b) Waris disahkan masih hidup ketika kematian simati walaupun sedetik.
c) Hubungan waris dengan simati diketahui samada melalui kekeluargaan, pernikahan atau wala'.
d) Hubungan yang melayakkan waris mewarisi harta.

Q 5. Nyatakan hukum-hukumnya?
A 5.
a) Orang yang mewariskan harta.
b) Waris.
c) Harta yang dipusakai.

Q 6. Sebutkan sebab-sebabnya/
A 6. 
a) Hubungan keturunan.
b) Pernikahan.
c) Wala'.
d) Islam.


 

Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~ Photobucket

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)