PENGENALAN
Untuk memastikan setiap apa yang dilakukan
oleh Kerajaan membuahkan hasil dan dapat memberi manfaat kepada rakyat, Perdana
Menteri Malaysia Dato’ Seri Najib Razak telah memperkenalkan Program
Transformasi Kerajaan (GTP) dan Program Transformasi Ekonomi (ETP). Kedua-dua
program ini diperkenalkan pada 2010 serta 2011 dan ia diwujudkan bersama-sama
Program Transformasi Politik dan Program Transformasi Sosial yang membentuk
Dasar Transformasi Nasional. Kesemua insiatif tersebut diperkenalkan bertujuan
bagi memastikan negara mencapai matlamat menjadi sebuah negara berpendapatan
tinggi menjelang 2020.Pelaksanaannya di bawah bidang kuasa Unit Pengurusan
Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU), GTP adalah berdasarkan prinsip 1Malaysia,
‘Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan’.
Struktur GTP adalah intuitif, mengenalpasti bidang yang memerlukan
perhatian yang lebih dan tumpuan kepada bidang-bidang tersebut. Melalui perundingan menyeluruh dengan pihak
berkepentingan, daripada kementerian-kementerian kepada rakyat, kerajaan telah
tampil dengan 7 tonggak utama yang ditetapkan di bawah Bidang Keberhasilan
Utama Negara (NKRA).Tujuh NKRA berkenaan adalah Menangani Kos Sara Hidup Rakyat,
Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi Rumah Berpendapatan Rendah, Mempertingkatkan
Infrastruktur Luar Bandar, Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar,
Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar, Merujuk Inisiatif Membanteras Rasuah
dan Mengurangkan Kadar Jenayah.
Selain itu, GTP juga mengandungi komponen MKRA yang diwujudkan bagi
menangani matlamat pembangunan yang tidak termasuk dalam NKRA.Setelah
selesainya pelaksanaan dalam fasa pertama perubahan– atau lebih dikenali
sebagai GTP 1.0 – setiap NKRA telah melaporkan perubahan yang ketara dalam
bidang masing-masing. Tapi, ia masih terlalu awal untuk kita selesa dengan
kejayaan ini kerana perjalanan dalam cerita transformasi Negara masih lagi
jauh. Hasil inisiatif-inisiatif kini boleh dilihat dalam laman web ini dan
penerbitan-penerbitan yang lain.
Bagaimanapun dalam perbincangan ini akan menekankan kepada empat
daripada 7 tonggak utama yang ditetapkan di bawah Bidang Keberhasilan Utama
Negara (NKRA) iaitu Menangani Kos Sara Hidup Rakyat, Mempertingkatkan Taraf Kehidupan Isi
Rumah Berpendapatan Rendah, Mempertingkatkan Infrastruktur Luar Bandar,
Mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, Mempertingkatkan Pengangkutan Awam Bandar,
Merujuk Inisiatif Membanteras Rasuah dan Mengurangkan Kadar Jenayah.
MEMPERTINGKATKAN PENCAPAIAN PELAJAR
Program Transformasi Kerajaan (GTP) dalam mempertingkatkan pencapaian
pelajar memberi kebaikan kepada setiap anak Malaysia. Setiap pelajar akan
mendapat permulaan pembelajaran yang seawalnya dalam hidup mereka.Selain itu,
NKRA telah mempertingkatkan Pencapaian Pelajar, enrolmen prasekolah telah
berjaya ditingkatkan jumlahnya kepada hampir 770 ribu pada 2012 atau 80 peratus
kohort umur berkenaan. Ini merupakan satu peningkatan jika dibandingkan dengan
angka pada tahun 2009, di mana hanya, 67 peratus kohort umur tersebut
berpeluang mendapat pendidikan prasekolah. Pada tahun 2012, kita juga telah berjaya mengeluarkan 164 atau
lebih 40 peratus sekolah-sekolah daripada kumpulan berprestasi rendah atau apa
yang dikelaskan sebagai jaluran 6 dan 7 kepada jaluran yang lebih baik yakni
jaluran 1 hingga 5.
Program Tranformasi Kerajaan (GTP), yang dilancarkan oleh Perdana
Menteri Datuk Seri NajibTun Razak pada April 2009, terbukti menghasilkan
kejayaan yang pantas dan besar yang tidak pernah berlaku sebelum ini, sekali
gus memberikan impak yang positif terhadap jutaan rakyat. Disamping
itu,Kerajaan telah mengumumkan NKRA Pendidikan dan seterusnya mengambil
beberapa langkah dan tindakan yang progresif untuk transformasi pendidikan nasional untuk menjadikan rakyat Malaysia
bersedia menghadapi cabaran global dengan lebih berjaya dan berkesan. Antara
kejayaan NKRA Pendidikan adalah seperti berikut, Sistem ranking komprehensif
pertama diperkenalkan bagi menjejaki prestasi setiap sekolah menengah dan
rendah untuk memastikan pembangunan sekolah yang berkualiti dalam sistem
tersebut. Lebih 700,000 kanak-kanak dalam kumpulan umur 4+ dan 5+ tahun mampu
memasuki prasekolah dalam tempoh setahun iaitu peningkatan seramai 54,569
kanak-kanak prasekolah sejak tahun 2009. Sebanyak 14 sekolah menengah dan enam
sekolah rendah mewujudkan senarai Sekolah Berprestasi Tinggi Malaysia yang
julung-julung kalinya. Berjaya meningkatkan kadar penyertaan prasekolah kepada
72.42 % iaitu melebihi sasaran 72 % yang ditetapkan untuk tahun 2010. Kadar
literasi murid juga telah meningkat daripada 64 % kepada 85 %. Kadar numerasi
meningkat daripada 73 %%. kepada 91%. Kementerian Pelajaran telah mengumumkan
senarai 20 buah Sekolah Berprestasi Tinggi pada tahun 2010. Bagi tahun 2011
pula, sebanyak 23 buah sekolah lagi telah diiktiraf sebagai Sekolah Berprestasi
Tinggi.
SK Ulu Lubai, sebuah sekolah di kawasan pedalaman Sarawak, mendapat
pengiktirafan Sekolah Berprestasi Tinggi pada tahun ini. Dasar 1Murid 1Sukan,
Akal yang sihat terletak pada badan yang sihat. Menggunakan khidmat kepakaran
guru penutur jati bahasa Inggeris yang ditempatkan di Institut Pendidikan Guru.
Memperkenalkan Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang memberi penekanan
kepada pemupukan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif dalam proses pengajaran
dan pembelajaran. Program transformasi pendidikan teknik dan vokasional
diumumkan. Program pensiswazahan guru yang mensasarkan bilangan guru siswazah
sebanyak 60 % di sekolah rendah dan 90 % di sekolah menengah menjelang tahun
2015. Perkhidmatan perguruan adalah diperuntukkan dengan lima (5) kaedah kenaikan
pangkat. 403 sekolah rendah , termasuk 300 Sekolah Kebangsaan, 51 SRJK(T) dan
46 SRJK (C) disediakan Bayaran Insentif Tawaran Baru bernilai 15 juta kepada
pengetua, guru besar dan warga sekolah yang berjaya melonjakkan prestasi
sekolah masing-masing.
MENGURANGKAN JENAYAH
Permasalahan jenayah merupakan antara masalah sosial yang
menunjukkan peningkatan di kebanyakan bandar di dunia termasuk Malaysia. Peningkatannya
adalah membimbangkan dan mendapat perhatian semua pihak dari pelbagai peringkat
masyarakat di negara ini.Terdapat pelbagai faktor dalam mempengaruhinya yang
meliputi faktor ruangan dan bukan ruangan serta kecanggihan sains dan teknologi
menyebabkan permasalahan ini semakin meruncing, kompleks dan bersifat global
yang semakin sukar dibendung. Menyedari peningkatan permasalahan ini yang
seiring dengan kepesatan pembangunan negara, pihak kerajaan telah bertindak
proaktif melaksanakan beberapa dasar atau pendekatan dalam membendungnya sejak
dari peringkat awal, seterusnya memenuhi hasrat masyarakat yang ingin hidup
bebas, aman damai serta sejahtera daripada sebarang permasalahan pelakuan
jenayah.
Senario Perlakuan Jenayah Di Malaysia
Pelakuan jenayah merupakan antara permasalahan sosial yang melanda
kebanyakan bandar-bandar di dunia sejak lebih daripada 20 tahun dan
peningkatannya adalah dipengaruhi oleh pelbagai faktor. Namun demikian, tidak
dinafikan perbandaran adalah antara faktor yang banyak mempengaruhi peningkatan
permasalahan jenayah di kebanyakan bandar di dunia dan masalah jenayah semakin kompleks
dan sukar dibendung kesan daripada kemajuan dalam sains dan teknologi. Seiring
dengan kepesatan perbandaran dan kemajuan, Malaysia juga turut menghadapi
permasalahan yang sama. Menurut laporan pihak seperti International Criminal
Police Organization (Interpol), United Nations, Institute for Economic and
Peace (IEP), Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM) dan Polis Diraja
Malaysia (PDRM), kadar jenayah negara masih rendah berbanding negara lain. Diteliti
dari segi insiden jenayah bagi setiap 100,000 penduduk bagi negara terpilih
secara perbandingan dengan Afrika Selatan, United Kingdom, Amerika Syarikat,
Singapura dan Hong Kong, Malaysia dilaporkan masih pada kadar rendah berbanding
dengan negara lain iaitu sebanyak 550.1 insiden bagi Malaysia dan masing-masing
sebanyak 4,143.7, 6,498.5, 3,811.7, 606 dan 1,139.0 kejadian jenayah bagi
setiap 100,000 orang penduduk di negara-negara tersebut. Laporan kajian United
Nations pada 2005-2007 ke atas 163 negara bagi pencegahan jenayah dan dadah,
daripada setiap 1000 orang penduduk, hanya melibatkan 6 orang menjadi mangsa
jenayah di Malaysia berbanding 11 orang bagi negara Thailand, dan masing-masing
30 orang dan 146 orang bagi negara Hong Kong dan New Zealand. Situasi ini
merupakan kesan daripada pelaksanaan dasar atau pendekatan negara sejak 1980-an
lagi.Pasukan polis negara iaitu Polis Diraja Malaysia (PDRM) juga dilaporkan
merupakan antara pasukan polis terbaik dalam kalangan negara membangun di
seluruh dunia. Namun demikian, penelitian ke atas indeks jenayah bagi tempoh
1970-2008, jenayah di Malaysia pada dasarnya menunjukkan trend yang meningkat
sejak 1970-an lagi.
Bagi tempoh 1970-2009, 80 peratus pelakuan jenayah di negara ini
adalah terdiri daripada jenayah harta benda berbanding hanya 20 peratus melibatkan
jenayah.Tahun 2006 dan 2009 memperlihatkan peningkatan masalah pelakuan jenayah
yang ketara dan mendadak dengan jenayah jalanan antara penyumbang utama menurut
pihak PDRM.Hal ini jelas menunjukkan bahawa jenayah jalanan merupakan antara
jenayah yang kritikal dan perlu ditangani kerana menyumbang dan mempengaruhi
peningkatan indeks jenayah negara. Sebagai contoh, menurut PDRM dalam GTP,
2011; 2012, jenayah curi motosikal menyumbang sebanyak RM180.9 juta, kereta
sebanyak RM 444.9 juta dan van sebanyak RM270.4 juta. Menurut United Nations
International Crime Justice Institute (UNICRI), 2005, jenayah keganasan hanya
melibatkan 25-30 peratus di kebanyakan negara Dunia Ketiga dan sebahagian besar
adalah melibatkan jenayah harta benda. Merujuk kepada statistik indeks jenayah
negara pada keseluruhannya adalah membimbangkan dan menimbulkan reaksi pelbagai
pihak kerana ianya bukan sekadar diunjurkan terus meningkat selari dengan
pertumbuhan penduduk juga menjejaskan keamanan,keselamatan negara serta
menjejaskan kualiti hidup, kerana aspek keselamatan merupakan salah satu
indikator dalam Indeks Kualiti Hidup Malaysia (IKHM) merujuk IKHM, 2002;2004.
Dasar dan Pendekatan Malaysia Mengurangkan Perlakuan Jenayah
Penelitian dan perbicangan ke atas senario permasalahan jenayah di
Malaysia dari segi trend adalah membimbangkan masyarakat secara keseluruhannya,
sekaligus menjejaskan kualiti hidup penduduk Dalam hal ini, segelintir
masyarakat menuding jari kepada pihak berkuasa polis di atas kegagalan dan
ketidakberkesanan pencegahan jenayah yang dilakukan. Menyedari kepada
peningkatan trend pelakuan jenayah yang mengundang kewujudan permasalahan
sosial dan melambangkan kepincangan negara, pihak kerajaan Malaysia komited
dalam usaha mengurangkan pelakuan jenayah selari dengan pembangunan
negara.Dalam hal ini, pelbagai dasar, usaha dan pendekatan dilakukan bagi
menangani peningkatan pelakuan jenayah seterusnya meningkatkan kualiti hidup
masyarakat secara keseluruhannya.Komited pihak kerajaan dalam hal ini
diperlihatkan sejak pemerintahan mantan Perdana Menteri Ke-4 iaitu Tun Dr
Mahathir Mohamad.Pendekatan awal beliau dalam mengurangkan pelakuan jenayah
diperlihatkan dengan penubuhan Yayasan Pencegahan Jenayah Malaysia (YPJM) atau
Malaysia Crime Prevention Foundatiuon (MCPF) pada 1993.Penubuhan MCPF ini telah
membolehkan negara terlibat secara langsung dalam forum berkaitan pencegahan
jenayah yang dilaksanakan oleh Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) melalui
Asia Crime Prevention (ACPF) di Shozuka, Jepun.
Selain daripada pendekatan pengenalan MCPF, usaha pihak kerajaan di
bawah kepimpinan beliau terus dilakukan secara berterusan sehingga menjadikan
pengurangan jenayah sebagai teras dan agenda dalam pembangunan negara iaitu
dalam Rancangan Malaysia 5 Tahun selain peningkatan kualiti hidup.Rancangan 5
tahun merupakan pelan struktur pembangunann negara yang dibentuk bagi setiap
tempoh 5 tahun. Rancangan Malaysia Ke-7 (RMKe-7), merupakan Rancangan Malaysia
pertama yang mula mengetengahkan aspek jenayah dalam pembangunan Negara.Agenda
pengurangan jenayah ini mula diteruskan kepada RMKe-8, RMKe-9 dan RMKe-10.Dalam
RMKe-9 (2006-2010) sebagai contoh, aspek pengurangan jenayah terkandung dalam
Teras Ke-4 iaitu meningkatkan kemampanan kualiti hidup.Bagi tujuan ini,
kerajaan memperuntukkan RM21.2 bilion untuk keselamatan dan RM4.9 bilion untuk
PDRM. Kerajaan komited membelanjakan berbilion ringgit untuk memantapkan dan
menyediakan kemudahan yang terbaik kepada pihak PDRM seperti membina kuarters
dan balai polis (Malaysia, 2006).Dalam RMKe-10 (2011-2015), aspek pengurangan
dan pencegahan jenayah dijelaskan dalam Bab 6 iaitu mewujudkan persekitaran ke
arah meningkatkan kualiti hidup. Bab ini mengandungi 7 perkara dan aspek
pengurangan jenayah dan masyarakat selamat antara aspek yang terkandung iaitu
seperti berikut, Membangunkan kawasan kediaman berdaya maju dan menarik. Membangunkan
sistem pengangkutan awam yang utamakan rakyat. Mentransformasi penjagaan
kesihatan – kualiti hidup. Menyediakan akses kepada perumahan yang berkualiti
dan mampu milik. Menyedia utiliti dan perkhidmatan awam lebih cekap. Menjadikan
jalan dan masyarakat lebih selamat. Menghargai khazanah alam sekitar agenda
pengurangan jenayah tidak sahaja dilakukan semasa pemerintahan Tun Dr Mahathir
Mohamad, usaha ini telah diteruskan oleh kepimpinan selepas beliau iaitu Tun
Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri Ke-5.Semasa kepimpinan beliau,
PDRM telah mengalami perubahan secara besar-besaran melalui penubuhan
Suruhanjaya Diraja Penambahbaikan Perjalanan dan Pengurusan PDRM (SDPPP) pada
tahun 2005.
Objektif penubuhan SDPPP ialah membantu pihak PDRM mengatasi
permasalahan jenayah negara, panduan dalam etika perkhidmatan kepolisan,
pengurusan dan mempertingkatkan kualiti dan mutu kerja PDRM dan anggota PDRM
keseluruhannya dan meningkatkan tahap keyakinan masyarakat terhadap
perkhidmatan PDRM. Pelbagai cadangan terkandung dalam SDPPP dan semenjak
pengenalannya, hampir 85 peratus cadangan yang disyorkan dalam SDPPP telah
dilaksanakan dalam usaha memperkemaskan organisasi PDRM. Selain daripada itu,
pada tahun 2007, Pelan Strategik 5 tahun (PS5T) PDRM (2007-2011) juga beliau
lancarkan semasa sambutan Hari Polis Ke-200 pada tahun 2007. Pelan ini
merangkumi rancangan meningkatkan kualiti perkhidmatan PDRM sebagai pasukan
yang terbilang pada peringkat global seperti yang laporkan Berita Harian, 12
Februari 2008; Utusan Malaysia, 25 Mac 2009. Antara tujuan PS5T adalah seperti
berikut, menurunkan kadar jenayah. Meningkatkan pengetahuan dan kemahiran
pegawai polis dalam melaksanakan tugas. Mewujudkan komuniti kepolisan. Menjalinkan
kerjasama dengan masyarakat. Meningkatkan logistik, teknologi komunikasi dan
maklumat (ICT) agar polis dapat menjalankan tugas dengan sempurna.
Dasar mengurangkan jenayah di negara ini jelas terpancar melalui
komitmen yang ditunjukkan kerajaan semasa pembentangan Belanjawan 2008 yang
diumumkan pada 7 September 2007. Dalam hal ini, kerajaan sekali lagi komited
untuk membantu menangani, membanteras jenayah seterusnya menambahbaik prestasi
PDRM dengan melaksanakan beberapa pendekatan iaitu seperti berikut. Memperuntukkan
RM6 bilion. Membekalkan 200 unit kereta nasional dan 1600 komputer kepada
pegawai penyiasat dan penolong pegawai penyiasat. Menambahkan pengambilan 60,
000 anggota baru dalam tempoh 5 tahun akan dating. Membekalkan 2000 unit kereta
nasional dan 1600 komputer kepada pegawai penyiasat dan penolong pegawai
penyiasat. Membekalkan 1900 motosikal untuk meningkatkan aktiviti pengawasan
dan rondaan. Memasang lebih banyak kamera litar tertutup (CCTV) yang dihubungkan
ke pusat kawalan. Menyokong usaha sektor swasta mempertingkatkan kawalan
keselamatan di kawasan mereka dengan mempercepetkan elaun modal yang mana ianya
boleh dituntut selepas setahun ke atas pembelian alat kawalan dan
keselamatan(Sinar Harian, 8 september 2007; Berita Harian, 8 September 2007;
Berita Harian, 12 Februari, 2008).
Selain daripada pendekatan-pendekatan di atas, Perdana Menteri Ke-5
juga telah mengumumkan 6 pendekatan baru dalam membanteras jenayah semasa
lawatannya ke PDRM Bukit Aman pada Januari 2008. Antara yang diumumkan beliau
ialah, mewajibkan pemilik atau penyewa bangunan memasang CCTV. Peruntukan khas
sebanyak RM75 juta untuk memasang kemudahan tersebut di beberapa kawasan
strategik di seluruh negara. Menawarkan pekerjaan secara kontrak kepada pegawai
dan anggota polis yang mempunyai rekod perkhidmatan baik yang akan bersara
dengan tangga gaji yang dinikmati ketika dalam pekerjaan. Menawarkan pekerjaan
secara kontrak kepada pegawai dan anggota yang telah bersara dengan jawatan
terakhir dipegang. Mengambil lebil ramai orang awam untuk memenuhi jawatan
seperti perkeranian, perhubungan awam dan sumber manusia agar anggota polis
dapat menumpukan tugas kepolisan. Menambah pusat latihan polis. Menyarankan
pemaju perumahan menyediakan beberapa pintu rumah kedai berderet untuk
dijadikan balai polis (Berita Harian, 12 Februari 2008).
Selepas tiga minggu lawatan rasmi Perdana Menteri Ke-5 ke PDRM
Bukit Aman, Ketua Polis Negara (KPN) ketika itu iaitu Tan Sri Musa Hassan telah
mengambil beberapa pendekatan yang dilaksanakan secara bersepadu bagi
membanteras jenayah iaitu, Pengambilan 3000 pegawai dan anggota bersara secara
kontrak bermula pada Mac 2008. Fasa pertama membabitkan pengambilan 400 pesara
atau yang akan bersara sehingga akhir Jun. Pembukaan 107 balai polis baru yang
dinamakan sebagai Balai Polis Pengoperasian (BPP). Fasa pertama membabitkan 60
buah balai iaitu di Pulau Pinang, Selangor, Johor dan Kuala Lumpur.Baki 47 buah
balai polis lagi dibuka secra berperingkat mulai 15 Mac dan 15 April 2008.
Balai polis ini beroperasi di rumah kedai atau komersial dan diketuai oleh
seorang Sarjan, seorang Koperal, 6 orang Lans Koperal/Konstabel.
Membuka 55 pondok komuniti polis. Pondok polis ini diberi tumpuan
ke atas empat negeri seperti Johor, Pulau Pinang, Selangor dan Kuala Lumpur.
Pondok komuniti ini beroperasi di taman perumahan yang disewa. Pondok komuniti
ini diketuai oleh 2 orang Lans Koperal/ Konstabel dan beroperasi 24 jam untuk
membolehkan penerimaan laporan atau aduan daripada orang awam. Bagi konteks
ini, anggota keluarga petugas juga tinggal bersama di kawasan operasi.Pembukaan
balai polis dan pondok komuniti adalah bertujuan merapatkan hubungan polis
dengan masyarakat, masyarakat merasai dan melihat kehadiran polis di persekitaran
mereka dan secara psikologinya juga adalah bagi mewujudkan perasaan takut dalam
kalangan pelaku jenayah. Prosiding Persidangan Kebangsaan Ekonomi Malaysia Ke
VIII 2013 229. Mengambil 500 pegawai dan anggota polis bersara secara kontrak
sebagai pensyarah/tenaga pengajar di Maktab PDRM di Kuala Lumpur dan 13 pusat
latihan polis di seluruh negara.
Mengecilkan pentadbiran Ibu pejabat Polis Daerah (IPD) yang terlalu
luas kawasan pentadbirannya agar tugas membanteras jenayah di sesuatu kawasan
dapat dilakukan dengan lebih mudah dan berkesan. Membahagikan semua balai polis
di bandar utama kepada empat kategori agar nisbah seorang anggota polis bagi
250 orang penduduk. Pengkategorian tersebut meliputi Kategori A seramai 250
orang anggota, kategori B seramai orang 200 anggota, dan kategori C dan D
masing-masing seramai 160 orang dan 60 orang anggota. Menggunakan pusat latihan
awam bagi melatih dan merekrut anggota baru agar pengambilan dapat ditingkatkan
kepada 7000 orang setahun berbanding hanya 3000 anggota setahun ketika ini
(Berita Harian, 12 Februari 2008).
Merujuk kepada dasar-dasar serta pendekatan yang dilaksanakan oleh
kerajaan di bawah kepimpinan mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad dan
Tun Abdullah Ahmad Badawi, jelas bahawa keduanya komited dalam mengurangkan
permasalahan pelakuan jenayah negara dari peringkat awal. Justeru itu, dasar
dan pendekatan ini dilakukan secara berterusan sehingga kepada kepimpinan
Perdana Menteri Ke-6 iaitu Datuk Seri Najib Tun Haji Abdul Razak.Walaupun
pelbagai pendekatan dilakukan kerajaan dalam menangani masalah jenayah di
peringkat awal, namun masih kurang berkesan dalam mengurangkan jenayah sehingga
aspek jenayah antara bidang keutamaan dalam pembentukan Bidang Keberhasilan
Utama Negara atau National Key Result Area (NKRA) di bawah pelaksanaan Program
Transformasi Kerajaan atau Government Transformation Programme (GTP)(PEMANDU,
2012).Melalui pelaksanaan NKRA dalam mengurangkan jenayah iaitu pada akhir
tahun 2009, kadar jenayah di seluruh negara menunjukkan penurunan mendadak bagi
tempoh pelaksanaanya. Kejayaan terbesar dalam pengurangan jenayah dibuktikan
melalui pengurangan sebanyak 15 peratus bagi indeks jenayah dan 35 peratus
jenayah jalanan iaitu melebihi sasaran yang ditetapkan pada tahun 2010 iaitu
masing-masing sebanyak 5 peratus dan 20 peratus. Pada tahun 2009, sebanyak 209,
817 kes indeks jenayah dicatatkan dan berkurangan kepada 177,520 kes pada tahun
2010 dengan kadar pengurangan sebanyak 32, 297 kes atau 15 peratus. Jenayah
jalanan pula mengalami penurunan sebanyak 35 peratus bagi tempoh yang sama,
iaitu pada 2009 sebanyak 38,030 kes jenayah jalanan dicatatkan telah
berkurangan kepada 24, 837 kes dengan kadar pengurangan kes sebanyak 13,193 kes
(KDN, 2011; GTP, 2011).
Sebagai pengukur kepada laporan kejayaan NKRA, Sesi Panel Penilai
Antarabangsa (Reducing Crime International Panel Review Session) telah
dianjurkan di negara ini. Melalui maklum balas yang diterima, pihak panel luar
kagum dengan pendekatan dilakukan negara terutamanya Program Omnipresence (meningkatkan
kehadiran polis), Program Bandar Selamat dan Kepolisan Masyarakat (Community
Policing) adalah sesuatu yang tepat dan signifikan dalam mengurangkan jenayah.
Jawatankuasa Penilaian Antarabangsa atau International Panel Review (IPR) yang
dilantik berhubung pencapaian GTP 2011, menjelaskan bahawa kadar jenayah nyata
telah berkurang dengan ketara dan terus berkurang serta mengakui pendekatan
Strategi Lautan Biru Kebangsaan atau National Blue Ocean Strategy telah
membolehkan Malaysia mencapai hasil yang membanggakan dalam mengurangkan
jenayah dengan ketara pada kadar 15 peratus dan 11 peratus dalam tempoh
pelaksanaan NKRA.
Selain daripada itu, dasar pengurangan jenayah juga turut diberi
penekanan dalam Belanjawan 2013 yang diumumkan pada 28 September 2012.
Belanjawan ini juga memberi penekanan kepada aspek mengurangkan kadar jenayah
bagi mewujudkan kejiranan yang selamat. Bagi tujuan ini, sebanyak RM591 juta
diperuntukkan melalui pelaksanaan 4 pendekatan seperti berikut. Menambah
bilangan perjawatan Polisdan menambah ahli anggota pasukan sukarelawan polis
sebanyak 10,000 orang bagi membolehkan polis melaksanakan tugas-tugas rondaan
dan pencegahan jenayah. Mewujudkan Unit Rondaan Bermotosikal (URB) dengan
memperuntukkan sebanyak 1,000 buah motosikal disalurkan bagi menjalankan
rondaan di kawasan perumahan. Pemasangan sebanyak 496 unit Alat Kawalan
Keselamatan CCTV di kawasan PBT dengan mengurangkan intensif cukaibagi
pemasangan alat keselamatan tersebut. Peruntukan RM 40 juta bagi rondaan di
kawasan kejiranan. Geran RM10,000juga diberikan kepada 4, 025 persatuan
penduduk berdaftar.
Menurut Naib Pengerusi MCPF, Tan Sri Lee Lam Thye, keempat-empat
pendekatan yang dilaksanakan kerajaan dalam mengurangkan jenayah di negara ini
akanmeningkatkan imej dan usaha polis bagi menangani jenayah.).Selain daripada
itu, meningkatkan keselamatan dan ketenteraman awam melalui pengurangan jenayah
juga telah menjadi agenda dalam manifesto pilihanraya (PRU-13) di negara ini
yang lebih dikenali sebagai ‘Aku Janji’.Hal ini kerana peningkatan kesedaran
kesan daripada isu pencerobohan sehingga aspek keselamatan diberi penekanan.
Antara yang diberi penekanan dalam tempoh 5 tahun selepas kemenagan kerajaan
pimpinan Barisan Nasional adalah seperti berikut, meningkatkan jumlah tenaga
kerja PDRM dengan tambahan 4,000 anggota polis pada setiap tahun. Memasang
lampu di jalan-jalan, lorong-lorong dan laluan bagi mengurangkan jenayah
jalanan. Mengukuhkan Unit Rondaan Bermotosikal (URB) PDRM dengan menambah 5000
buah kenderaan tambahan. Menambah baik kebajikan, profesionalisme dan keupayan
Polis, angkatan Tentera Malaysia (ATM) dan Agensi Penguatkuasaan Maritim
Malaysia. Meningkatkan keupayaan keseluruhan ATM bagi menangani apa jua
pencerobohan dan ancaman luar. Mempertahankan dan memperkuatkan Suruhanjaya
Polis. Menggunakan Sistem 6P untuk mengekang pendatang asing tanpa izin. Mewujudkan
Program SafeCam untuk menghubungkan sistem CCTV swasta dengan awam. Mengembangkan
secara meluas penggunaan CCTV bagi memantau kawasan laluan awam yang sibuk seperti
tempat letak kereta, kawasan riadah, pasar malam dan sekolah. Memperkenalkan
inisiatif keselamatan di kawasan skim perumahan awam. Pengambilan tambahan 5000
anggota Pasukan Sukarelawan Simpanan Polis untuk membantu PDRM membuat rondaan
dan menjadikan persekitaran lebih selamat (Buku Manifesto BN, 2013- Rakyat
didahulukan: Menepati Janji Membawa Harapan).
Dalam keghairahan negara melaksanakan dasar dan pendekatan bagi
memacu pertumbuhan sosio-ekonomi dan politik negara, negara telah dikejutkan
dengan isu pencerobohan di Lahad Datu Sabah pada 12 Februari 2013. Pencerobohan
ini bukan sekadar menggugat kestabilann politik negara, juga menjejaskan
keharmonian hubungan diplomatik antara negara Filipina dan Malaysia, seterusnya
menggemparkan seluruh rakyat Malaysia yang mana telah mengorbankan anggota
polis dan tentera Malaysia. Isu pencerobohan ini telah menjadi ikhtibar kepada
negara dalam usaha memperkukuhkan keselamatan sempadan negara khususnya di
Sabah. Lantaran daripada peristiwa ini, kepimpinan negara di bawah Datukk Seri
Najib Tun Haji Abdul Razak telah mengumumkan Kawasan Keselamatan Khas (SSA)
yang kemudiannya dinamakan Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah atau
Eastern Sabah Security Command (ESSCOM) ditubuhkan dan diumumkan pada 7 Mac
2013. Kawasan ini merangkumi daerah seperti Kudat, Tawau, Kunak, Sandakan dan
Lahad Datu.Pengwujudan kawasan ini adalah bertujuan meningkatkan keselamatan
negeri Sabah.Penubuhan kawasan ini merupakan penyelarasan kerjasama antara tiga
komponen, iaitu penduduk setempat, pasukan tentera dan pihak polis bagi
membanteras ancaman pengganas.Serentak dengan pelaksanaan ESSCOM, 3 pusat
pemeriksaan Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) diwujudkan dan
akan beroperasi di kawasan ESSCOM iaitu di Kudat, Lahad Datu dan Pos Kawalan
Imigresen Bersepadu Kerakit Pulau Bangi.
Selain menubuhkan ESSCOM, kepimpinan negara juga mewujudkan Zon
Selamat Sabah Timur atau Eastern Sabah Safety Zone (ESSZONE) yang diumumkan
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak semasa sambutan Hari Polis Ke-206 di
Pusat Latihan Polis (PULAPOL) selepas mendapat perkenan Yang di-Pertuan Agong
di bawah Ordinan Pemeliharaan Keselamatan Awam 1962.Peraturan-peraturan yang
diwujudkan di bawah ordinan Pemeliharaan Keselamatan Awam 1962, tidak memberikan
sebarang kuasa tambahan kepada pihak polis.Kuasa polis sedia ada sudah
mencukupi untuk menangani permasalahan yang ada.Penubuhan ESSZONE berkuatkuasa
pada 25 Mac 2013 yang meliputi 10 daerah di Sabah iaitu daerah Kudat, Pitas,
Kota Marudu, Beluran, Sandakan, Kinabatangan, Lahad Datu, Kunak, Semporna,
Tawau. ESSZONE ditadbir oleh Jawatankuasa Zon Selamat Sabah Timur yang
ditubuhkan menurut Peraturan Keselamatan Awam 2013. Jawatankuasa ini
dipengerusikan Ketua Menteri Sabah dan dibantu seorang Ketua Pegawai Eksekutif
(Chief Executive Officer) serta anggota lain. Jawatankuasa ini bertanggungjawab
kepada Jawatankuasa pemantau yang dipengerusikan oleh Perdana Menteri Datuk
Seri Najib Tun Haji Abdul Razak.Pegawai Eksekutif yang dilantik merupakan
seorang pegawai awam yang bertanggungjawab menyelaras, mengawa selia fungsi dan
aktiviti pasukan keselamatan yang berkaitan dengan ESSZONE.Terdapat 5 batalion
pasukan keselamatan ditempatkan di ESSZONE termasuk Angkatan Tentera Malaysia
(ATM) dengan penambahan 1 briged Pasukan Gerakan AM Polis (PGA).
Pengisytiharan ESSZONE bukannya pengisytiharan darurat di bawah
Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan.Penubuhan ESSZONE merupakan pendekatan
holistik dan bukan pendekatan ketenteraan semata-mata yang.Antara objektif
penubuhan ESSZONE adalah seperti berikut, memberi asas perundangan kepada
Kawasan Keselamatan Khas Pantai Timur Sabah (ESSCOM). Memelihara hak demokratik
dan proses demokrasi penduduk Sabah serta mengukuhkan keselamatan, ketenteraman
awam dan kesejahteraan di kawasan Timur Sabah. Meningkatkan tahap keselamatan
di Sabah- bagi memastikan tidak ada pihak mengambil kesempatan terhadap kemelut
di Lahad Datu (Harian Metro, 26 Mac 2013; Buku Hari Polis Ke-206, 2013).
Berdasarkan perbincangan dan tinjauan ke atas dasar mengurangkan
permasalahan pelakuan jenayah di Malaysia, jelas ditunjukkan bahawa pemimpin
Malaysia komited dalam mengurangkan jenayah. Ketiga-tiga tokoh kepimpinan yang
menerajui negara mempunyai matlamat sama membawa negara ke arah negara maju dan
terbilang di persada dunia walaupun dalam era kepimpinan dan pendekatan yang
berbeza. Pendekatan Tun Dr Mahathir Mohamad dapat dianggap sebagai batu asas
dalam dasar pengurangan jenayah di Malaysia di peringkat global, Tun Abdullah
Haji Ahmad Badawi sebagai pemimpin yang memperkasa PDRM bagi membolehkan
keselamatan rakyat dan negara terus utuh dan Datuk Najib Tun Haji Abdul Razak
berperanan bagi memperkukuh dan mentransformasikan agenda aspek keselamatan
negara ke arah yang lebih dinamik dan inklusif. Kegigihan dan komitmen
kepimpinan negara dan kerajaan mengurangkan pelakuan jenayah mendapat
pengiktirafan pelbagai pihak dan agensi samada dalam dan luar negara dan
merupakan petunjuk kepada kejayaan dan keberkesanan dasar atau pendekatan yang
dilakukan negara.Kejayaan pengurangan jenayah ini dapat menjana kepada
pertumbuhan dan pembangunan sosio-ekonomi ke arah negara yang lebih kompetatif
dalam persaingan ekonomi global.
MENANGANI KOS SARA HIDUP RAKYAT
Gambaran Keseluruhan NKRA Menangani Kos Sara Hidup
NKRA COL telah menyampaikan hasil yang pantas kepada kelas
pekerjaan dan pertengahan negara yang diperkenalkan dalam bulan Julai 2011.Oleh
kerana NKRA ini bertujuan untuk menawarkan bantuan segera kepada rakyat melalui
langkah segera, sementara menilai strategi yang akan menangani kenaikan kos
sara hidup untuk jangka masa panjang disebabkan harga makanan dan tenaga global
terus meningkat dan memberi kesan ke atas kos sara hidup kepada kebanyakan
rakyat Malaysia.Kerajaan telah membantu lebih 5 juta isi rumah dan lebih 6 juta
pelajar sekolah rendah menengah dan pengajian tinggi dengan membiayai kos sara
hidup dalam pelbagai cara. Tambahan lagi, menerusi inisiatif-inisiatif seperti
Klinik 1Malaysia, Kedai rakyat 1Malaysia (KR1M) and Menu Rakyat 1Malaysia, rakyat
kini mempunyai akses kepada kos hampir percuma terhadap rawatan perubatan,
30-40% barangan runcit yang lebih murah dan makanan yang berpatutan.
NKRA COL telah mencatatkan sejumlah Kejayaan Besar. Selain itu,
usaha-usaha yang diambil telah mendorong kerajaan untuk merumuskan
langkah-langkah di bawah GTP 2.0 yang akan membantu meringankan beban rakyat
secara mampan.
Kelebihan Kos Sara Hidup Rakyat
Program Transformasi Kerajaan (GTP), yang memasuki fasa kedua
pelaksanaannya tahun ini, terus memberikan manfaat kepada rakyat pelbagai
lapisan terutama golongan berpendapatan rendah dan sederhana.Rakyat turut
merasai kesan daripada pelaksanaannya, apatah lagi tujuh BidangKeberhasilan
Utama Negara (NKRA), termasuk NKRA menangani Kos Sara Hidup rakyat,yang terkandung
dalam program berkenaan selepas tiga tahun kerajaan memulakan inisiatif
GTP.Sehubungan dengan itu,kerajaan telah membelanjakan RM2.34 bilion untuk
program Bantuan Rakyat 1Malaysia (BR1M) sejak diperkenalkan akhir 2011 dan
memberi manfaat kepada lebih enam jutamrakyat atau hampir 25 peratus daripada
jumlah penduduk negara.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ketika membentangkan
Bajet 2014,Oktober lepas, berkata pemberian BR1M kepada isi rumah berpendapatan
bulananRM3,000 dan ke bawah dinaikkan daripada RM500 kepada RM650, manakala
bagiindividu bujang berumur 21 tahun dan ke atas yang berpendapatan tidak
melebihiRM2,000 sebulan, nilai bantuan akan dinaikkan daripada RM250 kepada
RM300.Sebagai tambahan, buat pertama kalinya BR1M 3.0 akan diperluas kepada
isirumah yang berpendapatan bulanan antara RM3,000 hingga RM4,000 dengan
nilaibantuan sebanyak RM450.Selain itu, program bantuan persekolahan RM100
kepada pelajar sekolah rendah danpelajar sekolah menengah pula diteruskan mulai
Januari 2013 dengan peruntukanRM540 juta. Kerajaan juga meneruskan program
Baucar Buku 1Malaysia kepada pelajarinstitusi pengajian tinggi dan
prauniversiti dengan nilai baucar dinaikkandaripada RM200 kepada RM250.
Dari segi pendidikan berkualiti dan berkemampuan, kerajaan menyediakan
Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 bagi memperkasa sistem
pendidikan negara secara berterusan
supaya dapat meningkatkan daya saing negara pada peringkat global. Ketua
Pengarah Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa
Bersatu (Unesco) Dr Irina Bokova berkata PPPM yang dilancarkan pada September
juga menjadikan Malaysia sebagai contoh baik dan ia boleh diaplikasi serta
berguna untuk negara anggota Unesco yang lain.Menurut Laporan Ekonomi
2013/2014, kerajaan menyediakan peruntukan RM450juta di bawah NKRA Pengurangan
Jenayah dan sejumlah RM24.5 juta diperuntukkanbagi pembelian 1,000 unit
motosikal 250cc untuk Unit Rondaan Bermotosikal (URB)Projek pembangunan
infrastruktur asas luar bandar dengan ini kerajaan telah membelanjakan RM145
bagi GTP 2.0 dan daripada jumlah itu, RM137 juta diperuntukkanuntuk program
Kampung Abad ke-21 dan Desa Lestari, manakala RM8 juta untukProgram Ladang
berskala besar bagi kampung-kampung di luar bandar.Sasaran kerajaan tahun ini
adalah untuk membina sepanjang 441 kilometer (km)jalan luar bandar dan
menambahbaik sepanjang 730 km jalan luar bandar dalamprogram penyelenggaraan
luar bandar.
Selain itu, kerajaan akan menyediakan bekalan air kepada 24,000
buahrumah dan penyediaan bekalan elektrik kepada 19,811 buah rumah luar bandar
diseluruh negara. Projek Rimbunan Kasih (PRK), satu program transformasi
kerajaan bagimemajukan masyarakat luar bandar, adalah bukti kerajaan membela
nasib rakyatuntuk keluar daripada kepompong kemiskinan. Projek bersepadu
termasuk di Terengganu, Perlis, Sabah dan Pahang itu menggabungkan perumahan
dan projek pertanian yang didirikan di kawasan seluas 12 hektar bagi
menempatkan kira-kira 100 keluarga berpendapatan rendah dan asnaf.
Malaysia juga diyakini boleh menjadi industri lokomotif rantau
Asiadengan pembukaan kilang lokomotif dan gerabak di Perak, di bawah
projekpembangunan kejuruteraan dan teknologi maju rel Malaysia.Kilang yang
dibuka syarikat Kumpulan CSR dari China itu menjanjikan 800peluang pekerjaan awal
di bawah pelaburan fasa pertama sebanyak RM400.
Jawatankuasa Khas Tangani Kos Sara Hidup Dibentuk
Penubuhan sebuah Jawatankuasa Khas Menangani Kos Sara Hidup yang
dipengerusikan Tan Sri Muhyiddin Yassin
bagi menangani isu kenaikan kos sara hidup rakyat dan harga barang
secara bersepadu.Timbalan perdana menteri berkata, penubuhan jawatankuasa itu
yang merupakan lanjutan daripada Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA)
Menangani Kos Sara Hidup, dan diperluas skop dan peranannya, diputuskan pada
mesyuarat Kabinet 8Jan lepas.Terdapat beberapa peranan jawatankuasa itu
antaranya ialah menyelaras pelaksanaandasar dan program pelbagai kementerian
dan agensi terlibat dalam usahamengurangkan beban rakyat.Beliau berkata
jawatankuasa itu juga akan bekerjasama dengan jawatankuasa Dasar Fiskal yang
dipengerusikan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, khususnya dalam
meneliti dasar cukai kerajaan dan rasionalisasi subsidi.
“Hasil kajian akan diuar-uarkan kepada umum melalui pelbagai media
bagimemudahkan rakyat membuat perbandingan dan faham mengenai realiti
sebenarkenaikan harga,” katanya pada sidang media di pejabatnya di sini hari
ini.Muhyiddin berkata ia termasuk kajian berkaitan kenaikan harga yang
tiadakaitan dengan langkah konsolidasi fiskal, tetapi berpunca daripada isu
strukturpasaran, termasuk isu bekalan serta sistem pemasaran.Jawatankuasa itu
juga akan melaksanakan kajian sektorial mengenai kesansebenar kenaikan kos
input terhadap peningkatan harga barang keperluan danseterusnya membuat unjuran
kenaikan harga barang yang munasabah dan berpatutan,katanya.
Beliau menjelaskan bahawa jawatankuasa itu juga akan mengadakan
perbincangandengan persatuan-persatuan pengguna dan wakil sektor perniagaan,
sertapertubuhan bukan kerajaan yang berkaitan, bagi memahami dan menangani
isuberkaitan dengan pembekalan barang perkhidmatan, rantaian bekalan,
persaingan,penguatkuasaan dan faktor lain yang menentukan harga
barangan.Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan
Kepenggunaan(KPDNKK) akan bertindak sebagai sekretariat serta peneraju
jawatankuasa itu,manakala lain-lain kementerian dan agensi relevan seperti
KementerianPertanian dan Industri Asas Tani, Kementerian Pengangkutan dan
sebagainyadilantik sebagai anggota.
Sementara itu, Muhyiddin berkata kerajaan turut memutuskan untuk
mewujudkansebuah makmal khas selama dua minggu bermula hari ini untuk
mengkajilangkah-langkah bagi mengurangkan beban rakyat.
Kelemahan GTP kepada rakyat peibagai lapisan
Kos Sara Hidup Tinggi
Pada tahun 2014 disambut dengan keluhan rakyat mengenai peningkatan
kos sara hidup. Biarpun laporan
beberapa agensi penarafan kredit antarabangsa menunjukkan penilaian stabil,
positif dan memberangsangkan, namun keluhan rakyat masih belum reda, malah semakin
kuat.Laporan The Edge pada 24 Disember 2013 menyatakan bahawa Malaysia ditangga
pertama dalam senarai Bank Dunia dari segi kemudahan kredit bagi syarikat kecil
dan sederhana. Bank Dunia juga yakin
yang Malaysia amat berpotensi untuk menangani risiko secara efektif.
Laporan The Edge ini yang positif ini dilihat konsisten dengan
rekod laporan Bank Negara yang turut menunjukkan angka yang
memberangsangkan. Pada 31 Disember
2013, rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia berjumlah RM441.7 bilion (bersamaan
denganUSD134.9 bilion) yang mana memadai
untuk membiayai 9.6 bulan import tertangguh dan 3.7 kali hutang luar negeri
jangka pendek.Jumlah tersebut merupakan peningkatan sebanyak RM14.5 bilion
berbanding tahun 2012 yang hanya
merekodkan jumlah RM427.2 bilion.Kedudukan rizab yang lebih tinggi mencerminkan
lebihan akaun semasa yang berterusan dan kemasukan pelaburan langsung asing,
dana portfolio bukan pemastautin dan dana perbankan yang memberangsangkan.
Berdasarkan Bajet 2014 yang dibentangkan pada Oktober lepas,
pertumbuhan yang dipacu oleh pelaburan swasta dijangka meningkat sebanyak 12.7%
dan permintaan eksport pula meningkat pada kadar 2.5%. Oleh itu, kerajaan menjangkakan ekonomi
negara akan berkembang lebih kukuh pada kadar 5% hingga 5.5% tahun ini. Selain itu, sektor pembinaan dianggar
meningkat pada kadar 9.6 peratus dan sektor perkhidmatan pula sebanyak 5.7
peratus.Kerajaan juga menjangkakan kadar pengangguran pada 3.1% dengan kadar
inflasi pada 2%-3% 2014.
Pada Disember 2013 kadar inflasi telah mula meningkat melebihi
3%. Januari ini, inflasi Malaysia
berada pada kadar 3.2%. Standard
Chartered Bank (StanChart) South East Asia Global Research melaporkan bahawa
kadar inflasi dijangka mencapai 3.4% selama 9 bulan pertama tahun ini.Di masa
yang sama, ekonomi dijangka tumbuh sehingga 3.5% pada tahun ini berbanding 2.7%
tahun lepas dan GDP juga dijangka tumbuh pada kadar 5.3% berbanding jangkaan
awal 4.7%.Malangnya, laporan dan angka positif nampaknya tidak dapat
menenangkan hati rakyat apabila harga barangan pengguna meningkat daripada 2.9%
pada November lalu kepada 3.2% tahun ini.
Penyelidikan telah dibuat oleh Reuters menjangkakan harga barangan
akan terus meningkat lagi. Peningkatan
ini adalah kesan langsung dari langkah pengurangan subsidi oleh kerajaan.Selain
itu, sejak Disember lepas, Ringgit Malaysia terus jatuh berbanding British
Pound, US Dollar dan Chinese Renminbi yang mana menjadikan nilai import dari
negara-negara tadi menjadi lebih tinggi.Keadaan menjadi lebih buruk apabila
terdapat peniaga yang bertindak meningkatkan harga barangan sewenang-wenangnya
sebagai mengambil kesempatan dari isu pengurangan subsidi. Pihak pembangkang pula menangguk di air keruh
dengan menjadi dalang bagi menambahkan lagi keresahan rakyat.
Namun, di sebalik angka-angka dan keluhan serta rungutan yang
didengari, seorang rakyat Malaysia pastinya berbohong jika menyatakan yang
beliau perlu melakukan perubahan drastik bagi mengimbangi kos kenaikan sara
hidup pada hari ini.
Walaupun saban hari merungut mengenai harga barang di laman sosial,
hampir tiada seorang pun dari mereka yang perlu melakukan apa-apa perubahan
demi meneruskan kelangsungan hidup.
Dalam kata lain, mereka masih meneruskan rutin seperti biasa, berborak
di kedai mamak berjam-jam walaupun mulut mengomel yang harga teh tarik semakin
mahal. Sekali gus, membuktikan yang
mereka mampu menangani kenaikan itu.Justeru, walaupun tiada kajian terperinci
mengenai berapa ramai rakyat Malaysia yang terpaksa menukar cara hidup bermula
awal tahun ini akibat kenaikan kos sara hidup, tetapi kita tahu bahawa keadaan
sebenarnya tidaklah seburuk seperti yang dirungutkan.
Hakikatnya, kerajaan tidak mungkin akan terlepas pandang sekiranya
rakyat benar-benar tertekan kerana ia pasti akan memberi kesan buruk kepada
kedudukan ekonomi negara secara keseluruhan.
Sedangkan, kedudukan ekonomi negara amatlah memberangsangkan.Keadaan
rakyat yang tertekan akan diterjemahkan melalui kedudukan institusi kewangan
yang akan turut tertekan di mana jumlah pinjaman tidak berbayar akan meningkat
dan daya beli pengguna akan menurun sehingga peniaga kerugian. Aktiviti ekonomi seperti pembangunan dan
perniagaan akan semakin perlahan dan mungkin terhenti terus. Pengangguran pastinya meningkat sekali gus,
menggandakan kesan rangkaian tadi.
Kesan seperti ini telah dilihat berlaku ketika krisis ekonomi
1997/98.Namun, kesan seperti ini tidak berlaku pada hari ini. Seperti yang dikatakan tadi, harga barangan
yang meningkat masih tidak memaksa rakyat untuk mengubah cara hidup. Ini bermakna kenaikan yang berlaku berada di
kadar yang bersesuaian dan tepat.Rakyat perlu memahami dan mengakui hakikat ini
sebelum menghalakan kemarahan kepada kerajaan.
Seharusnya rakyat membantu kerajaan untuk memburu peniaga yang sengaja
mengambil kesempatan dengan menaikkan harga secara tidak masuk akal dan
bukannya turut membantu mereka memburukkan kerajaan.
Kesimpulannya, peningkatan kos sara hidup adalah realiti, bukan
fantasi. Namun, peningkatan tersebut
adalah pada kadar yang sesuai dan mampu ditanggung oleh rakyat Malaysia. Oleh itu adalah salah untuk kita menyalahkan
kerajaan kerana apa yang dilakukan oleh kerajaan adalah tepat iaitu
meningkatkan pertumbuhan ekonomi negara tanpa menjejaskan rutin hidup rakyat.
Harga Naik disebabkan Gaji minimum RM900
Apabila Amerika memperkenalkan gaji minimum lebih kurang 50 tahun
dahulu, negara itu telah menyaksikan pengangguran yang meningkat secara
drastik.Bagaimanapun, pada hari ini, apabila jurang tahap pendidikan rakyat
telah diatasi dan kualiti lepasan sekolah tingginya mencapai tahap kelayakan
yang sesuai bagi gaji minima yang ditetapkan, penetapan gaji minimum bukanlah
satu masalah lagi bagi Amerika.
Teruja untuk menjadi negara berpendapatan tinggi, pada tahun 2012,
MTUC telah mendesak kerajaan agar melaksanakan gaji minimum RM900. Tanpa
mengambil kira pengarajan dari Amerika, pada tahun yang sama, Pakatan Rakyat
turut mendesak perkara sama tetapi meletakkan tangga minima gaji lebih tinggi
iaitu RM1,100.Desakan ini mendapat kritikan ramai termasuklah Datuk Seri Chua Soi
Lek yang menyatakan bahawa cadangan itu bakal membawa lebih banyak masalah
lain. Ini berdasarkan jurang tahap pendidikan yang begitu besar di kalangan
masyarakat, kualiti lepasan sekolah dan universiti yang kurang memuaskan,
masalah pendatang asing dan juga masalah perkauman yang berkait rapat dengan
jurang tahap pendidikan dan juga kualiti graduan atau lepasan sekolah.
Bagaimanapun, kerajaan nampaknya akur dengan desakan MTUC dan
seolah-olah terdesak untuk menyaingi PR lalu bersetuju dengan gaji minimum RM900.
Sehubungan dengan itu, pada November lalu, kerajaan telah mengumumkan
perlaksanaan gaji minima bermula Januari 2014.Sekali lagi kritikan lantang
terdengar di kalangan blogger, pemerhati politik dan juga negarawan ulung Tun
Mahathir yang tidak bersetuju dengan keputusan itu. Kerajaan diingatkan bahawa
tindakan itu bakal membawa kesan berantai yang tidak baik bagi ekonomi negara.
Peringatan itu nampaknya menjadi nyata apabila para peniaga mula
menaikkan harga barangan sebagai persediaan untuk menanggung kos gaji pekerja
yang meningkat. Dengan perlaksanaan gaji minima, gaji pekerja bawahan (tanpa
kelulusan) yang mungkin sebelumnya RM600 perlu ditingkatkan kepada RM900.Ini
menjadikan pekerja lepasan SPM yang mungkin menerima RM850 perlu ditingkatkan
sekurang-kurangnya kepada RM1150 bagi menyaingi peningkatan pekerja bawahan
tadi.Justeru, gaji pemegang diploma dan ijazah tentulah perlu ditingkatkan
juga.
Peningkatan gaji pekerja-pekerja ini membawa kepada peningkatan
yang drastik dalam kos pengurusan. Itu belum lagi diambil kira kos pembelian
stok dari pembekal yang pastinyaturut meningkat kerana pembekal itu juga perlu
menangani peningkatan kos pengurusan perniagaannya.Perlu diingatkan juga bahawa
semua peningkatan ini belum lagi termasuk kos utiliti di mana tariff elektrik
juga telah meningkat.Oleh kerana matlamat perniagaan adalah keuntungan, maka
peniaga perlu memindahkan kos utiliti, operasi dan pengurusan yang meningkat
itu ke atas bahu pelanggan bagi memastikan matlamat tercapai.
Justeru, akhirnya, kesemua kos ini akan ditanggung oleh pengguna,
iaitu rakyat marhaen.Mereka yang paling terjejas pastinya golongan menengah di
bandar yang tidak dapat mengelak atau mencari alternatif lain bagi meneruskan
kelangsungan hidup. Kalaupun mereka mempunyai majikan yang prihatin dan
menaikkan gaji mereka selaras dengan perlaksanaan gaji minima, ia amat sukar
untuk mengimbangi kos Taska, Tadika, bas sekolah, makanan dan keperluan lain
yang meningkat berkali ganda.
Peniaga pula akan berada dalam keadaan dilema untuk mengimbangi
antara skop kerja dengan jumlah gaji yang wajar diberikan kepada pekerjanya.
Semakin ramai peniaga lebih selesa untuk mengambil pekerja asing dengan gaji
RM900 daripada warga Malaysia lepasan SPM yang tentunya inginkan gaji lebih
tinggi dari itu. Lebih teruk lagi sekiranya pemegang diploma atau ijazah pula
tidak menunjukkan kebolehan setara untuk diberikan gaji mengikut kelayakan
mereka.Apa yang berlaku akan menyebabkan masalah pendatang asing dan juga
pengangguran di kalangan rakyat Malaysia turut meningkat.
Ini adalah kesan rantaian yang seharusnya dikaji terlebih dahulu
sebelum sebarang pengumuman dibuat dan sebelum tunduk kepada desakan mana-mana
pihak.Kesan rantaian ekonomi adalah pengetahuan asas yang seharusnya difahami
oleh pihak pencadang dan perancang dasar kerajaan. Oleh itu, inilah disarankan
agar makmal atau bengkel atau apa saja badan untuk mengkaji sebarang keputusan,
perlu diwujudkan sebelum pengumuman dibuat, dan bukannya selepas diseranah oleh
rakyat.
Bertitik-tolak dari itu, inilah disarankan agar perkara utama yang
perlu diatasi terlebih dahulu oleh kepimpinan ialah masalah ‘tidak mengkaji dan
tidak faham ekonomi asas’ di kalangan para penasihat atau perunding yang
membentangkan cadangan dan membuat keputusan untuk kerajaan. Walaupun pahit
untuk ditelan, namun hakikatnya, rakyat tertanya-tanya, apakah mereka ini
langsung tidak punya pengalaman dan pengetahuan tentang apa yang mereka
lakukan? Sedangkan, pengurusan ekonomi negara tidak boleh menggunapakai
strategi ‘trial and error’ atau ‘guess and check’.
Kita tidak mahu melihat sebarang tindakan atau kenyataan
‘flip-flop’ lagi dari kerajaan yang mampu membuka ruang kecaman sekali gus
menimbulkan ketidakyakinan rakyat. Malaysia tidak mampu membiarkan kerajaan
sedia ada terus lemah dan semakin lemah.Sedarlah bahawa kekukuhan ekonomi
negara bukan lagi jaminan kekuatan parti memerintah.Kadangkala, kedudukan
ekonomi negara yang baik belum tentu menjamin rakyat hidup sejahtera.
Sejarah Britain di bawah pemerintahan Margaret Thatcher wajar dijadikan
pengajaran di mana ketika ekonomi negara itu dikatakan pulih dan semakin kukuh,
rakyat terus mengecam dan menentang dasarnya. Kerajaan Thatcher dikatakan
mengutamakan ‘majikan’ dari ‘pekerja’ atau ‘peniaga’ dari ‘pengguna’. Akhirnya,
Thatcher menjadi sasaran kutukan rakyat dan liabiliti kepada partinya.Sudah
tentu kita tidak mahu perkara yang sama berlaku pada Malaysia.Kita yakin semua
perunding, penasihat dan pegawai-pegawai yang terlibat dalam merangka dasar
kerajaan cukup arif tentang sejarah kepimpinan Thatcher.Justeru itu, inilah
diseru agar semua yang terlibat mengambil pengajaran dari sejarah dan jika
perlu, rujuklah kepada yang berpengalmaan. Kesimpulannya, dalam isu gaji minima
ini, wajarlah kerajaan memikirkan semula dengan lebih mendalam sebelum
meneruskannya.
Pengurangan Subsidi
Menurut Pejabat Perdana Menteri (PMO) pengurangan subsidi dan
kenaikan tarif elektrik serta tol sangat perlu untuk memastikan ekonomi negara
kekal kukuh dan membolehkan dana awam digunakan secara berhemah.Dalam satu
kenyataan, Setiausaha Akhbar kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak,
Datuk Tengku Sarifuddin Tengku Ahmad mengakui kenaikan kos sara hidupmerupakan
tindakan yang tidak popular bagi sesetengah pihak, namun kenaikan harga
barangan adalah ‘untuk kebaikan orang ramai’.
“Bagi membolehkan ekonomi Malaysia kekal kukuh, kita perlu
memastikan rakyat kita berbelanja secara berhemah.Ini dapat dilakukan dengan
kenaikan beberapa perkhidmatan serta mengurangkan subsidi.Ada pendekatan yang
digunakan mungkin tidak popular namun untuk jangka masa sederhana ia memberi
kesan yang baik kepada ekonomi dan baik kepada rakyat,” kata Tengku
Sarifuddin.Beliau berkata sudah pasti perubahan ini akan merupakan satu
keperluan bagi mengekalkan keyakinan pelabur di Malaysia dan kenaikan kos sara
hidup ini akan membantu Malaysia dalam sektor pekerjaan dan pendapatan negara
sejak empat tahun lalu.Pada 2 Disember, Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan
Air, Datuk Dr Maximus Ongkili berkata tarif elektrik akan dinaikkan secara purata
sebanyak 14.89 % bagi Semenanjung Malaysia dan 17% bagi Sabah dan Labuan
berkuat kuasa tahun hadapan.
Selasa lalu, Menteri Kerja Raya, Datuk Fadillah Yusof dilaporkan
berkata kadar tol bagi 15 lebuh raya termasuk NPE, SPRINT, dan LDP akan
dinaikkan sebanyak 50 sen dan RM2 bermula 1 Januari 2014.Ia berikutan
pengurangan subsidi atau rasionalisasi petrol dan gulka serta peningkatan harga
rokok pada tahun ini.
MEMPERTINGKATKAN
TARAF KEHIDUPAN ISI RUMAH BERPENDAPATAN RENDAH
Takrifan
Umum Kumpulan Berpendapatan Rendah
Secara
tradisional, kita menentukan insiden kemiskinan dengan merujuk kepada ambang Pendapatan Garis Kemiskinan (PLI). PLI
ini berdasarkan kepada keperluan minimum untuk makanan oleh seisi rumah
(bahagian PLI makanan) dan barangan bukan makanan seperti pakaian, sewa, bahan
api dan elektrik (bahagian PLI bukan makanan). Keluarga yang hidup di bawah PLI
adalah mereka yang hidup dalam kemiskinan, manakala mereka yang hidup di bawah
PLI makanan diklasifikasikan sebagai golongan miskin tegar.
Pada
masa lalu, satu daripada kekurangan yang pernah kami hadapi adalah untuk
mendapatkan kata sepakat mengenai PLI di kalangan pelbagai kementerian dan
agensi. Ini menyukarkan kerjasama bagi mengenal pasti dan membantu kumpulan
miskin yang disasarkan. Selepas mengkaji kaedah yang digunakan di negara lain,
kami menetapkan takrifan baru berdasarkan keadaan sosio-ekonomi khusus
Malaysia, yang akan digunapakai oleh semua kementerian dan agensi. Isirumah
Berpendapatan Rendah (LIH) adalah isirumah yang mempunyai jumlah pendapatan kurang daripada atau
bersamaan dengan RM 2,000 sebulan, yang mewakili 75% median pendapatan di
Malaysia31. Ia ditakrifkan sebagai
jumlah purata nasional. Walaupun ada sesetengah pihak mungkin merasakan
pendapatan bulanan isirumah RM
2,000 adalah agak selesa, realitinya
adalah kos sara hidup semakin meningkat
dan ia mengekang kuasa berbelanja kumpulan ini dan seterusnya meningkatkan
kesukaran hidup (Gambarajah 9.2). Miskin adalah isirumah dengan jumlah
pendapatan kurang daripada atau bersamaan dengan RM 750 sebulan. Ini adalah
berdasarkan PLI dan adalah jumlah purata nasional. Miskin Tegar menggambarkan
isirumah yang mempunyai jumlah pendapatan kurang daripada atau bersamaan dengan
RM 440 sebulan. Ini adalah berdasarkan PLI makanan dan adalah jumlah purata
nasional
Pelaksanaan Inisiatif Berimpak Tinggi
Dan Cepat
Kerajaan akan memperkenalkan inisiatif
intensif, mengikut keutamaan dan diselaraskan
bagi
mencapai
sasaran NKRA,yang kebanyakannya telah pun diumumkan dalam Bajet 2010. Inisiatif ini akan membantu
Kerajaan untuk mencapai sasaran NKRA. Banyak lagi inisiatif akan diperkenalkan,
dan inisiatif sedia ada akan
diubahsuai berdasarkan keputusan
pelaksanaannya di peringkat akar umbi. Inisiatif-inisiatif ini akan
dilaksanakan secara berperingkat pada tahun-tahun 2010, 2011 dan 2012.
Bagi mengurangkan kadar kemiskinan dan
miskin tegar pada akhir 201,
Bantuan
diberi kepada golongan miskin:
Mempercepatkan pembayaran kebajikan bulanan dan memberi bantuan bagi
meningkatkan pemilikan rumah. Bantuan perumahan dalam kawasan bandar telah
diketengahkan kerana Kerajaan amat maklum bahawa perumahan adalah salah satu
keperluan asas bagi semua rakyat, termasuk mereka yang berpendapatan rendah
Meningkatkan
produktiviti golongan miskin: Mewujudkan pekerjaan
melalui Gerakan 1 Azam sebagai tambahan kepada usaha membasmi miskin tegar dan
mengurangkan kemiskinan, Kerajaan berazam untuk memperbaiki kehidupan isirumah
berpendapatan rendah yang berada di luar lingkungan kategori miskin atau miskin
tegar. Bagi tujuan ini, Kerajaan akan melaksanakan inisiatif lain, yang
tertumpu kepada usaha memperkasa produktiviti dalam bidang pendidikan dan
latihan, kesihatan, kredit mikro, integrasi semula bekas penagih dadah dan
penjenayah ke dalam masyarakat, dan sebagainya di samping terus menghulurkan
bantuan kepada mereka yang memerlukan.
Inisiatif Bagi Tahun 2010
Memberi
Bantuan
Prihatin
akan kesempitan hidup golongan miskin dan miskin tegar, Kerajaan komited untuk
mengagihkan bantuan kebajikan persekutuan pada hari pertama setiap bulan,
dengan lebih teratur berbanding sebelum ini. Dasar ini bermula pada 1 September
2009 bagi Semenanjung Malaysia dan 1 Januari 2010 bagi Malaysia Timur.Juga,
seperti yang diumumkan dalam Bajet 2010, Kerajaan akan menyediakan bantuan
perumahan kepada mereka yang memerlukan. Pertama, Kerajaan akan menawarkan
penjualan kira-kira 44,000 rumah kos rendah Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL)
dan Jabatan Perumahan Negara (JPN) kepada penyewanya pada harga kira-kira RM
21,500 sehingga RM 35,000 seunit. Kedua, di bawah JPN, Kerajaan akan menawarkan
74,084 rumah sewa pada harga yang rendah.
Meningkatkan
Produktiviti
Sebagai
tambahan, bagi melengkapkan golongan miskin dan miskin tegar dengan keupayaan
untuk meningkatkan pendapatan mereka, Kerajaan akan mempergiatkan program untuk
membina keupayaan mereka dan mewujudkan pekerjaan melalui Gerakan 1 Azam. Ini
adalah satu program baru bagi mewujudkan peluang pekerjaan melalui gabungan
pekerjaan dan keusahawanan. Ia menggabungkan pelbagai skim yang diumumkan dalam
Bajet 2010, seperti penubuhan Kedai
Komuniti serta Skim Pembangunan Kesejahteraan Rakyat.
Gerakan
1 Azam
Gerakan
1 Azam adalah sebuah program komprehensif, berlandaskan konsep pemacuan
produktiviti dan pengurusan bantuan bagi mengangkat taraf kehidupan golongan
miskin dan miskin tegar. Langkah utama adalah, menilai daya produktiviti
(keupayaan untuk bekerja), dan bagi mereka yang tidak berupaya secara fizikal
atau tidak sihat mental, akan disediakan keperluan bantuan serta pemulihan
supaya mereka boleh beransur-ansur menjadi golongan yang produktif. Memadankan
individu produktif dengan jawatan kosong yang ada dan aktiviti ekonomi lain
yang bersesuaian (misalnya, pertanian, perniagaan kecil). Menyediakan latihan
bagi mereka yang tidak mempunyai kemahiran yang diperlukan. Memantau dan
menyediakan bantuan berterusan dalam jangka pendek (misalnya, coaching),
apabila seseorang itu mendapat pekerjaan atau memulakan perniagaan. Mengeluarkan
daripada senarai sokongan apabila sudah memperolehi pendapatan yang kukuh.
Berikut
adalah inisiatif terperinci di bawah 1 Azam, Azam Kerja akan membantu memadankan
golongan miskin dan miskin tegar dengan peluang pekerjaan yang ada dan
menggalakkan mereka mengambil peluang pekerjaan dalam sektor yang kekurangan
tenaga rakyat Malaysia. Kerajaan akan memudahkan penempatan kerja untuk jawatan
berkemahiran rendah seperti pembantu rumah, pekerja stesen minyak, pengawal
keselamatan, pelayan restoran dan buruh binaan. Bagi mencapai tujuan ini
Kerajaan akan. Membekukan pengambilan buruh asing dalam industri terpilih bagi
tempoh masa terhad. Menggalakkan majikan mengutamakan rakyat Malaysia apabila
memenuhi jawatan berkemahiran rendah dan separa mahir. Menubuhkan JobsMalaysia
Centres dan JobsMalaysia Points bagi memadankan orang yang mencari pekerjaan
dengan peluang pekerjaan yang ada. Menawarkan program pembangunan kemahiran
kepada golongan miskin dan miskin tegar, melalui kolej komuniti dan Institut
Kemahiran 1 Azam Niaga akan menggalakkan keusahawanan dan penubuhan perniagaan
kecil, misalnya, perniagaan makanan, seperti masakan rumah, dan perniagaan
dalam talian sepertimana program yang berjaya dijalankan oleh agensi seperti
AIM. Kami akan menyediakan latihan dan dana sebagai bantuan untuk memulakan
perniagaan kecil 1 Azam Khidmat adalah sama seperti 1 Azam Niaga tetapi akan
memberi kemudahan untuk menubuhkan perniagaan perkhidmatan kecil termasuk
perniagaan perkhidmatan yang berasaskan inovasi,
misalnya, program homestay, kantin bergerak, pusat mencuci kereta bergerak,
pusat penjagaan harian untuk warga tua atau kanak-kanak, perkhidmatan penjagaan
selepas bersalin, urutan dan perniagaan pemasangan berkemahiran rendah dari
rumah. Kerajaan akan membantu dengan latihan yang diperlukan dan dana
permulaan. 1 Azam Tani akan membantu golongan miskin dan miskin tegar untuk
terlibat dalam perniagaan pertanian kecil-kecilan yang akan mendatangkan hasil
yang cepat, misalnya, penternakan ayam itik dan akuakultur. Di sini, Kerajaan
juga akan menyediakan latihan dan dana permulaan bagi memulakan usaha
berasaskan pertanian ini.
Inisiatif
untuk Tahun 2011
Inisiatif
lanjutan akan dilaksanakan sebelum akhir 2011 bagi memacu produktiviti dan
menguruskan bantuan.
Kemudahan
asas
Memperluaskan
bekalan elektrik dan air kepada isirumah berpendapatan rendah di kawasan luar
bandar. Ini akan dilaksanakan selaras dengan NKRA Infrastruktur Asas Luar
Bandar. Satu contoh ialah Skim Program Lonjakan Mega, yang merangkumi aspek ekonomi dan projek peluasan
infrastruktur kawasan luar bandar
Membina
kesedaran
Meningkatkan
kesedaran isirumah berpendapatan rendah mengenai pelbagai program bantuan yang
disediakan untuk mereka, supaya mereka mendapat manfaat daripada program
tersebut. Pelbagai saluran akan digunakan, termasuk hari terbuka dan media baru
seperti blog (di mana isirumah berpendapatan rendah boleh mendapat akses
melalui pusat Internet kerajaan)
Pendidikan dan latihan
Membiayai
sekolah di kawasan yang terdapat bilangan isirumah berpendapatan rendah yang
ramai dan meningkatkan infrastruktur
sekolah serta persekitaran pembelajarannya. Ini dapat dilaksanakan dengan
kerjasama sektor korporat.Menyediakan latihan lanjutan dan kemahiran baru bagi
isirumah berpendapatan rendah yang layak,
bagi meningkatkan kebarangkalian mereka mendapat pendapatan.
Kesihatan
Menambah
bilangan klinik kesihatan di bandar, di luar bandar dan klinik kesihatan
bergerak (sekurang-kurangnya satu klinik kesihatan bergerak bagi setiap negeri)
bagi memberikan perkhidmatan kepada isirumah berpendapatan rendah. Langkah ini
dapat membantu mengekalkan tahap kesihatan ahli keluarga dalam isirumah
berpendapatan rendah supaya mereka dapat
terus bekerja bagi menyara keluarga. Sebagai permulaan, Bajet 2010
memperuntukkan RM10 juta bagi menubuhkan 50 klinik komuniti 1Malaysia di
kawasan bandar.
Memperluaskan
bantuan kewangan kepada rakyat isirumah berpendapatan rendah bagi membeli
anggota badan tiruan dan prostetik. Kerajaan juga akan meningkatkan ketersediaan
prostetik dengan membina sekurang-kurangnya satu pusat prostetik di setiap
negeri, agar mereka yang memerlukan prostetik dapat bekerja semula.
Penempatan kerja
Meneruskan
peranan untuk memadankan mereka daripada isirumah berpendapatan rendah dengan pekerjaan
di syarikat, termasuk GLC. Kerajaan akan mempertingkatkan latihan berkumpulan
dan latihan persendirian bagi membantu mereka berjaya dalam kerja yang dilakukan.
Di samping itu, Kerajaan akan terus menggalakkan majikan mengutamakan rakyat
Malaysia apabila memenuhi jawatan di mana terdapat ramai buruh asing. Kerajaan
akan memperkenal skim cukai yang menarik dan insentif lain untuk menggalakkan
mereka berbuat demikian. Mewujudkan peluang pekerjaan dengan mendirikan kedai
runcit Jimat 1Malaysia.
Kerajaan berhasrat untuk menubuhkan 50 kedai Jimat
1Malaysia pada 2010 dan satu dalam setiap daerah pada 2011. Kredit-mikro: Membangunkan
mekanisme bagi menyediakan kredit-mikro untuk isirumah berpendapatan rendah
yang layak bagi membantu mereka memulakan perniagaan kecil, supaya Kerajaan
dapat beransur-ansur menghentikan mereka daripada bantuan kewangan jangka
panjang. Permohonan dan pembayaran akan dikendalikan oleh bank, serta saluran
GLC seperti pejabat Pos Malaysia dan stesen minyak Petronas. Sekurang-kurangnya
satu projek perintis akan diperkenalkan di setiap negeri pada suku pertama
2011.
Peralihan
/ integrasi semula: Memberi sokongan bagi mengintegrasikan semula kumpulan yang
terpinggir, seperti bekas penjenayah dan penagih, kembali ke dalam masyarakat.
Kerajaan menyediakan tempat perlindungan sementara (Anjung Damai), kaunseling,
latihan kemahiran dan program membina sokongan masyarakat bagi integrasi semula
golongan ini.
Inisiatif untuk 2012
Inisiatif lanjut akan dilaksanakan
sebelum akhir 2012 bagi memacu produktiviti dan
menguruskan bantuan.
Kemudahan asas
Membina
infrastruktur sanitasi asas yang baru dan menaiktaraf infrastruktur sanitasi
asas yang sedia ada dalam kawasan yang terdapat isirumah berpendapatan rendah
di kedua-dua kawasan bandar dan luar bandar. Langkah ini dapat membantu ahli
isirumah bagi menjalani kehidupan lebih sihat supaya mereka dapat belajar dan bekerja
dengan efektif.
Pendidikan
Meningkatkan
kesedaran isirumah berpendapatan rendah tentang pentingnya pendidikan
prasekolah dan menyediakan bantuan kewangan bagi membolehkan kanak-kanak
daripada isirumah berpendapatan rendah menghadiri prasekolah. Sasaran kami
adalah 100% kanak-kanak yang layak daripada isirumah pendapatan rendah, didaftarkan
dalam prasekolah dari tahun 2012
Menyediakan
pakaian seragam sekolah dan aksesori (misalnya, kasut, beg sekolah) bagi
pelajar dari isirumah berpendapatan rendah. Buat masa ini, bantuan diberi
terutamanya dalam bentuk wang tunai; membekalkan bantuan dalam bentuk barangan
akan menghindar peluang untuk menyalahgunakan bantuan. Sasaran kami adalah 100%
pelajar yang layak, menerima bantuan ini dari 2012
Menambah
kapasiti asrama bersubsidi bagi membantu pelajar yang memerlukan penginapan (misalnya,
mereka daripada kawasan luar bandar) bagi meneruskan pelajaran mereka, walaupun
menghadapi kesulitan wang
Melatih
dan membangunkan tambahan 2,000 usahawan wanita daripada kalangan isirumah
berpendapatan rendah pada tahun 2012 (Dengan ditambah bilangan yang dilatih oleh program terdahulu
seperti 1 Azam, kami akan membangun sejumlah 4,000 usahawan wanita di antara
2010 dan 2012)
Kesihatan
Memperluaskan
bantuan kepada pesakit yang memerlukan rawatan dialisis. Ini melibatkan
menyediakan bantuan kewangan, menubuhkan lebih banyak pusat dialisis dan
menyediakan kenderaan ke/dari pusat dialisis
Perumahan
Melebihi
daripada bantuan perumahan yang ditawarkan di bawah Bajet 2010 (seperti
dibincang di atas), kami akan memastikan lebih banyak perumahan disediakan
untuk golongan miskin dan miskin tegar.
Pada
2012, Kerajaan akan menyediakan 50,000 rumah baru dan yang dibaikpulih, untuk
golongan miskin dan miskin tegar terutamanya di kawasan luar bandar serta
menyediakan 14,000 rumah untuk Orang Asli
Menawarkan
bantuan kewangan bagi bayaran muka perumahan dan yuran guaman dan pinjaman
dengan kadar faedah yang rendah untuk isirumah berpendapatan rendah, yang bukan
penerima atau pembeli rumah kos rendah yang disediakan oleh kerajaan
Insurans
Bekerjasama
dengan institusi sektor swasta terpilih (misalnya, Takaful Malaysia) bagi
menawarkan skim Insurans 1Malaysia, supaya golongan miskin tegar, yang sebahagian
besarnya tidak mampu membeli insurans, dapat dilindungi oleh insurans. Polisi
ini akan merangkumi beberapa perkara seperti pendidikan kematian dan penyakit kritikal. Sasaran kami adalah bagi semua isirumah
miskin tegar menikmati perlindungan insuran pada
2012. Tinjauan mendapati bahawa beberapa
negara lain melindungi isirumah berpendapatan
rendah dengan menggunakan kaedah gaji minimum. Kerajaan sedang mengkaji perkara
ini sebagai salah satu kaedah berpotensi bagi membantu rakyat Malaysia berdikari dan tidak bergantung harap pada bantuan
kerajaan semata-mata. Kemungkinan, gaji
minimum boleh berdasarkan PLI RM750 sebulan, iaitu lebih kurang RM4.70 sejam, berdasarkan tempoh kerja 40 jam
seminggu. Sementara sebarang tindakan tidak
akan diambil sebelum 2012, dan jika berlaku
pun ia akan diperkenalkan secara berperingkat, supaya tidak member kejutan kepada majikan.
Penggerak
Bagi Memastikan Pelaksanaan Inisiatif
Bagi membolehkan inisiatif di atas dilaksanakan secara berkesan
dan lancar, Kerajaan juga akan melaksanakan
perubahan struktur berikut, menubuhkan entiti Perkhidmatan Pembangunan Sosial
(SDS) bersepadu, mengintegrasikan agensi-agensi yang terlibat dalam
perancangan, pelaksanaan dan pemantauan perkhidmatan kebajikan sosial menjadi
satu entiti. Ini akan dapat meningkatkan kelancaran dalam menyelaras
perkhidmatan kebajikan serta memberikan kemudahan kepada rakyat, yang akan
berinteraksi dengan satu agensi sahaja dan perlu mengunjungi satu pusat
perkhidmatan kebajikan sosial sahaja. Pusat perkhidmatan boleh ditempatkan di
pejabat pos bagi memudahkan rakyat menubuhkan Inspektorat Bebas Bagi
Pembangunan Sosial: Inspektorat ini akan menyiasat dan mendakwa penipuan
kebajikan serta menangani aduan oleh ahli isirumah berpendapatan rendah
terhadap entiti SDS mengintegrasikan pangkalan data: menggabungkan semua
pangkalan data yang mengandungi data LIH ke dalam e-Kasih, menjadikan ia
sebagai satu satunya pangkalan data bagi LIH dan menjadikan ICU sebagai
satu-satunya pengurus pangkalan data ini (seperti yang diumumkan dalam Bajet
2010). Ini akan memudahkan proses pengenalpastian, kelulusan dan penjejakan
LIH. Ekoran dari itu, hanya isirumah yang mendaftar dalam e-Kasih sahaja yang
akan layak mendapat bantuan kerajaan. Oleh itu, salah satu keutamaan kami
adalah bekerja bersama rakyat dan badan bukan kerajaan (NGO) bagi memastikan
semua isirumah berpendapatan rendah didaftarkan dalam e-Kasih melaksanakan kad
atau baucer SDS: mengeluarkan kad pintar atau baucer kepada rakyat yang
dikategorikan sebagai miskin dan miskin tegar. Ia berfungsi sebagai dokumen
pengenalan diri, memudahkan bantuan kredit dan memastikan hanya mereka yang
memerlukan akan mendapat manfaat daripada subsidi perkhidmatan awam (misalnya,
kesihatan, pendidikan). Dengan adanya kad sebegini, kami boleh memastikan semua
bantuan dengan selamatnya sampai ke tangan penerima seperti yang dirancangkan.
Satu projek perintis akan dilancarkan di Kedah dengan menyasarkan 100%
pemilikan dan penggunaan oleh isirumah miskin dan miskin tegar pada akhir 2010
akan mengurangkan tempoh pemprosesan pembayaran bantuan kepada pemohon kali
pertama daripada tempoh dua bulan pada waktu ini kepada tujuh hari. Kerajaan akan mengenalpasti peluang untuk menyeragamkan proses dan
mengukuhkan penyelarasan koordinasi antara agensi. Sasaran adalah untuk
memproses 100% permohonan dan pembayaran dalam 7 hari pada 2012.
Tanda Awal Kemajuan Dilihat Pada Isirumah Berpendapatan Rendah
Kerajaan mengakui bahawa perjalanan masih jauh bagi meningkatkan
taraf kehidupan rakyat dari isirumah berpendapatan rendah, tetapi kemajuan awal
adalah menggalakkan dalam aspek perumahan, pengagihan pembayaran dan
pemprosesan permohonan seperti yang dinyatakan sebelum ini. Kerajaan telah mula menawarkan rumah kos rendah untuk dijual kepada
penyewa sedia ada pada harga RM21,500 hingga RM 35,000 seunit – sehingga 75%
potongan daripada harga pasaran – bagi meningkatkan kadar pemilikan rumah di
kalangan isirumah berpendapatan rendah. Sejak 1 September 2009, Kerajaan mengagihkan bantuan kebajikan persekutuan pada hari
pertama setiap bulan di Semenanjung Malaysia. Dan pencapaian awal dalam
peningkatan penyelarasan antara agensi, adalah permohonan untuk disenaraikan
dalam pangkalan data isirumah berpendapatan rendah, kini hanya mengambil masa
tujuh hari berbanding dua bulan sebelumnya. Ini merupakan langkah-langkah awal
yang kecil, tetapi Kerajaan berhasrat untuk melaksanakan
banyak lagi inisiatif bagi meningkatkan taraf kehidupan rakyat pada 12-36 bulan
akan datang.
PENUTUP
Fasa Pertama Program Transformasi Kerajaan (GTP) yang melabuhkan
tirainya tahun lepas mencatat pencapaian dan kejayaan nyata bagi kesemua tujuh
Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) yang dilaksanakan demi kesejahteraaan
rakyat.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata, menyifatkan GTP
1.0 yang dilancarkan pada 2010 sebagai wadah yang menghamparkan persediaan asas
bagi transformasi dan inovasi yang lebih besar sepanjang satu dekad setengah
akan datang.
"Dengan fasa pertama GTP, saya berbesar hati melaporkan bahawa
usaha besar-besaran oleh kerajaan ini telah menjana keberhasilan yang
ketara," katanya ketika membentangkan laporan tahunan yang dikeluarkan
Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) di bawah Jabatan Perdana
Menteri di sini malam tadi.
Beliau menjelaskan, Kerajaan sentiasa memastikan rakyat Malaysia
memperolehi akses kepada barangan dan perkhidmatan yang berkualiti dan pada
nilai terbaik; menjadikan Malaysia negara lebih selamat bagi setiap rakyat
dengan membanteras sebahagian besar jenayah; membasmi kemiskinan tegar dan
memberikan bantuan yang signifikan kepada isi rumah berpendapatan
rendah.Katanya, ia juga mengambil langkah membanteras rasuah dan mendapatkan
kerjasama rakan daripada sektor swasta mengembalikan kepercayaan rakyat
terhadap kerajaan; mempertingkat kualiti pendidikan bagi semua pelajar di
Malaysia bertujuan memberi kemahiran yang bersesuaian kepada mereka untuk
bersaing dalam pasaran global serta mempertingkat dengan ketara akses kepada
infrastruktur dan menambahbaik sistem pengangkutan awam terutama di kawasan
kritikal seperti Lembah Klang, untuk mempertingkat taraf kehidupan rakyat.
"Tujuh NKRA itu yang menjadi tonggak GTP ialah mengurangkan
jenayah, membanteras rasuah, meningkatkan pencapaian pelajar, meningkatkan
taraf kehidupan isi rumah berpendapatan rendah, mempertingkat infrastruktur
asas luar bandar, mempertingkat pengangkutan awam bandar dan menangani kos sara
hidup rakyat," ujarnya. Najib menegaskan, perubahan itu ialah yang
dituntut oleh rakyat dan yang mendorong kerajaan untuk menggembleng usaha yang
besar untuk mencipta kejayaan.Tambahnya, pelbagai rintangan dan kesukaran yang
dihadapi untuk melaksanakan program perubahan itu namun cabaran yang dilalui
memberikan dorongan kepada kerajaan untuk melipatgandakan usaha bagi fasa seterusnya.
"GTP yang menyasarkan Perkhidmatan Awam terutamanya, lebih
sukar daripada apa yang dijangkakan.Menerusi fasa pertama ini, terdapat keluk
pembelajaran penting yang telah dapat kami timba manakala sebahagian inisiatif
pula tidak berjaya mencapai sasaran tinggi yang ditetapkan pada peringkat awal.
"Hal yang sedemikian sememangnya dijangkakan berlaku terhadap program
perubahan sebesar ini," katanya. Beliau turut mengakuiGTP tidak lari
daripada berhadapan dengan kesangsian dan keraguan apabila ia mula
diperkenalkan, dan juga keputusan daripada pelaksanaan GTP.
"Kami sangat mengalu-alukan penelitian yang sedemikian.
Bagaimanapun, ingin saya memberikan jaminan kepada rakyat bahawa kerajaan akan
terus bersikap terbuka dan telus sepenuhnya berkaitan dengan matlamat GTP dan
pencapaiannya yang telah diraih. "Malah, setiap satu daripada NKRA akan
terus melalui proses pengauditan dan pengesahan yang ketat oleh penilai
tempatan dan antarabangsa demi menghapuskan sebarang keraguan terhadap
keabsahan penilaian keputusan," katanya.
Walaupun berharap keputusan penilaian berupaya meyakinkan para
pengkritik terhadap merit rancangan kerajaan, Najib mahu lebih ramai rakyat
Malaysia tampil ke hadapan dan memberitahu bagaimana kerajaan dapat mengubah
negara yang dicintai ke arah yang lebih baik.
Katanya terdapat lebih banyak cabaran menanti di hadapan dan lebih
banyak yang perlu dilakukan sebelum dapat menyatakan misi telah
tercapai.Katanya iktibar utama yang diperoleh daripada GTP 1.0 ialah kerajaan
tidak berupaya mencetuskan perubahan secara bersendirian dan GTP memberikan
impaknya kepada setiap rakyat mencakupi keluarga, perniagaan kecil hinggalah
syarikat multinasional. "Ia tidak berupaya menggapai matlamatnya yang
bercita-cita tinggi tanpa penyertaan anda semua. Seperti yang kerap kali saya
tekankan, masa bahawa 'kerajaan mengetahui segala-galanya' telah berakhir dan
dalam semangat 1Malaysia, kita kini memerlukan rakyat untuk memainkan peranan
yang lebih besar dalam membantu kami terus memajukan negara.
"Nyatakan kepada kami bagaimana kami boleh memberikan khidmat
yang lebih baik kepada anda, juga nyatakan kepada kami bagaimana kerajaan dapat
memberikan lebih makna kepada kehidupan anda," katanya.
Beliau turut mengingatkan kerajaan tidak boleh lagi membiarkan
walau seorang pun rakyat keciciran dalam menuju masa hadapan yang lebih cerah
dan yakin matlamat GTP mampu direalisasikan sepenuhnya dengan sokongan kukuh
daripada rakyat.
RUJUKAN
Berita Harian
(13 Januari 2004). Tekanan Antara Punca Jenayah Kejam Meningkat.
Berita Harian
(12 Februari 2008). PDRM
Buru Jenayah Sifar:
Peruntukan RM6b Pastikan Keselamatan Negara Terjamin.
Berita Harian (7 Mac 2012).19 Paling Aman di Dunia.
Berita Harian (3 April 2012). Selepas 3 Tahun Jadi PM: Najib Tepati
Janji.
Malaysia. (2013).
(Buku Manifesto BN,
2013- Rakyat didahulukan: Menepati
Janji MembawaHarapan).
Norhaslina,
H.(2006). Dinamika Masyarakat Bandar Malaysia: Ke Arah Kualiti Hidup Mapan. KualaLumpur: Universiti Malaya Kuala
Lumpur.
Nor-Ina,K.(2006).Pelakuan
Jenayah dan Kaitannya dengan KepesatanPerbandaran: Satu Kajian Kesdi Negeri
Pulau Pinang. Tesis Sarjana. Pulau Pinang:Universiti Sains MalaysiaBerita
Harian (29 September 2012). “Bajet Sejahtera”
Daily Ekspres ( 29 September 2012). “ Berpaksi Kesejahteraan Rakyat : Intipati Belanjawan 2013”
Harian Metro (9 November 2006).“Indeks Jenayah Meningkat 12.6 Peratus: Apakah Puncanya?”
Harian Metro (26 Mac 2013).“ Struktur Zon Selamat Sabah Timur (ESSZONE)”.
New Straits Times (21 November 2010). Is Your House ‘Ready’ When the Bad Guys Come ?
New Straits Times (29 September 2012). “4P Approach Will Boost Police Effort”
Sinar Harian (8 September 2007). Peruntukan RM 6 Bilion Untuk Banteras Jenayah dan AnggotaBaru.
Utusan Malaysia (19 Januari 2001). Kadar Jenayah di Malaysia Terendah.
Utusan Malaysia (4 April 2013). “Buka Lembaran Baharu Penduduk Pesisir Pantai: ESSCOM JaminKeselamatan”.
Utusan Borneo (11 April 2013) “ESSCOM Jamin Masa Depan Pantai Timur Sabah”.
Abdul
Rahman Haji Ismail. (2005). Malaysia. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan
Pustaka
Hj
Salleh, B. (2003). Prinsip Perlembagaan Dan Pemerintahan Di Malaysia. 3rd ed.
Selangor: Dawama Sdn Bhd.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~