Pendahuluan
Solat Khauf iaitu solat dalam keadaan yang
sangat takut. Solat Khauf adalah kemudahan yang tidak terdapat dan tidak boleh
dilaksanakan di dalam solat-solat yang lain. ‘Solat Ketakutan’ ini adalah solat yang dilakukan dalam
keadaan suasana peperangan kerana bimbang akan diserang musuh.
Firman
Allah:
وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ
لَهُمُ الصَّلَاةَ فَلْتَقُمْ طَائِفَةٌ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلْيَأْخُذُوا
أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَائِكُمْ وَلْتَأْتِ
طَائِفَةٌ أُخْرَىٰ لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ
وَأَسْلِحَتَهُمْ ۗ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ
أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً
وَاحِدَةً ۚ وَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ
أَوْ كُنتُم مَّرْضَىٰ أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ ۖ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ ۗ
إِنَّ اللَّـهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا
“Dan apabila engkau (wahai
Muhammad) berada dalam kalangan mereka (semasa perang), lalu engkau
mendirikan solat dengan (menjadi imam) mereka, maka hendaklah sepuak dari
mereka berdiri (mengerjakan solat) bersama-samamu, dan hendaklah mereka
menyandang senjata masing-masing; kemudian apabila mereka telah sujud, maka
hendaklah mereka berundur ke belakang (untuk menjaga serbuan musuh); dan
hendaklah datang pula puak yang lain (yang kedua) yang belum solat (kerana
menjaga serbuan musuh), maka hendaklah mereka bersolat (berjamaah)
bersama-samamu, dan hendakah mereka mengambil langkah berjaga-jaga serta
menyandang senjata masing-masing. Orang-orang kafir memang suka kalau kamu cuai
lalai akan senjata dan harta benda kamu, supaya dengan jalan itu mereka dapat
menyerbu kamu beramai-ramai dengan serentak. Dan tidaklah kamu berdosa
meletakkan senjata masing-masing, jika kamu dihalangi sesuatu yang menyusahkan
disebabkan hujan atau kamu sakit. Dan hendaklah kamu mengambil langkah
berjaga-jaga. Sesungguhnya Allah telah menyediakan bagi orang-orang kafir itu
azab seksa yang amat menghina.” (Surah An-Nisa’ 4; Ayat 102)
Ulamak–ulamak fiqah telah bersepakat tentang adanya
ketetapan syarak mengenai solat khauf ini, “Khauf bagi mereka bukan semata-mata takut kepada serangan musuh malah
termasuk juga khauf (takut) dari ancaman kebakaran dan juga binatang-binatang
buas dan lain-lain lagi daripada ancaman yang boleh menyebabkan kemusnahan dan kehancuran.”
Allah
berfirman:
فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا
“Dan jika kamu takuti (sesuatu
bahaya) maka solatlah sambil berjalan kaki atau naik kenderaan.” (Surah Al-Baqarah 2: Ayat 239)
Bila Dan
Dimana ?
Solat
Khauf boleh dilakukan dimana saja, tanpa mengira masa, tempat dan keadaan.
- Solat dilakukan mengikut keadaan seseorang pada ketika itu.
- Boleh dilakukan sama ada secara berlari, berjalan, meniarap atau berkenderaan.
- Rukuk dan sujud dilakukan dengan isyarat.
- Boleh melakukan solat tanpa menghadap kiblat.
Daripada
Ibnu Umar r.a. katanya: Nabi Muhammad ﷺ bersabda: “Jika keadaan itu terlalu gawat, bolehlah
solat secara berdiri, berjalan atau berkenderaan, menghadap kiblat ataupun
tidak.” (Hadis Riwayat Al-Bukhari r.a.)
Keadaan Solat Khauf
1.
Para ulamak sepakat disyariatkan solat khauf (solat semasa takut), seperti
solat kerana takut kepada musuh, kerana bencana alam sama ada di dalam
perjalanan (bermusafir) atau tidak musafir. ( Fikih Sunnah:Sayid Sabiq:Jld 2:MS
202).
2.
Orang orang yang solat yang dalam keadaan dikejar, dalam keadaan takut kerana
musuh menguasai dia ( Sulubus Salam 2; Drs Abu Bakar Muhammad:MS 256).Kalau
takut terlambat mencari musuh pun boleh solat khauf( Sohih Muslim :Jld 3:MS 58)
3.
Ayat Quraan Surah An-Nisa’ ayat 101: “ Jika kamu takut diganggu oleh orang
kafir..”. Didalam ayat ini ada dua sebab: (1).Sebab musafir. (2) Sebab takut
gangguan orang kafir. Jamhur Ulamak menetapkan yang penting ialah musafir bukan
takut gangguan orang kafir.
Diriwayatkan
dari Abu Bakar Bin Syaibah dari Hanzhalah Al Hadzdzaak, bahawa dia bertanya
Ibnu Umar:” Berapa rakaat solat dalam perjalanan?” Ibnu Umar menjawab:” Dua
rakaat” . Dia bertanya lagi:” Apa sangkut pautnya dengan takut dalam ayat ini
sedangkan kita sekarang dalam keadaan aman”. Ibnu Umar menjawab dengan
tegas:”Begitulah sunnah Rasulallah”.( Tafsir Al-Azhar:Juz 5: MS 266).
4.Solat
bagi orang yang dikejar musuh boleh dengan cara isyarat walaupun sambil
berjalan dan tidak mengahadapi kiblat, begitu juga jika ia lari dari bencana
alam. (Fikih Sunnah:Jld 2:MS 211).
Solat
khauf (semasa takut) ini sekiranya kita kehuatir kita terlepas waktu solat
sebenarnya, jika waktu masih panjang tak perlulah kita solat secara isyarat.
Solat
khauf ini bagi kita di Malaysia ini boleh terjadi kepada kita,contohnya;
apabila kereta kita rosak dalam perjalanan di tempat yang sunyi, sedangkan
waktu solat hampir luput, maka bolehlah kita solat seperti itu. Begitulah islam
amat mudah di laksanakan, namum begitu bukanlah tujuannya untuk sengaja
mengambil jalan mudah. Apa yang di jelaskan ialah hukumnya ada dalam apa jua
keadaan.
Batal Solat Khauf
Perkara-perkara yang membatalkan Solat Khauf:
1) Terbatal wuduk ketika sedang solat
2) Menjerit dan melaung (sekiranya tidak diperlukan)
3) Melakukan banyak pergerakan yang tiada kaitan dengan
peperangan
4) Keluar darah yang banyak tidak menjejaskan solat (di sisi
mazhab Maliki tetapi imam Syafie ia membatalkan solat kecuali kerana terpaksa
atau darurat) maka ianya dimaafkan.
Cara Solat Khauf
Islam cukup menitikberatkan solat dan ianya harus ditunaikan
kerana ia merupakan kewajipan ke atas setiap muslim dalam apa jua keadaan yang
berlaku sama ada ketika sakit, keuzuran atau pun ketika di medan peperangan dengan
cara-cara yang telah ditetapkan.
Ciri-ciri
asas solat itu secara berjemaah sama dengan solat qasar dan jamak. Solat ketika
perang tidak begitu banyak perbezaan kecuali makmum dapat bergerak,
menangguhkan solat dan menyambung semulanya selepas berperang.
Tiga Keadaan Cara Solat Khauf
Solat
Khauf dilakukan mengikut tiga keadaan iaitu solat ketika :
1. Musuh datang dari arah kiblat,
2. Musuh datang dari arah bertentangan
kiblat,
3. Musuh datang dari semua arah.
Cara–cara menunaikan Solat Khauf dapat disimpulkan kepada
dua keadaan:
a.
Sebelum Tercetus Peperangan
b.
Ketika Hangat Berperang
A. Sebelum Tercetus Peperangan (Situasi
Berjaga-Jaga)
Terdapat
dua cara yang telah dilaksanakan oleh Rasulullah ﷺ dalam situasi berjaga-jaga,
mengikut keadaan kedudukan arah musuh:
1) Musuh Berada Di Arah Qiblat
Cara
ini telah disepakati oleh imam Shafie dan Ahmad serta para pengikutnya, cuma
mereka meletakkan beberapa syarat untuk menunaikanya, iaitu :
a)
Bilangan tentera Islam itu lebih ramai.
b)
Tentera musuh tidak mampu membuat serangan hendap ketika solat berlangsung.
c)
Boleh dipecahkan kepada beberapa kumpulan jika bilangan tentera Islam melebihi
daripada 6 orang.
Saf Solat Khauf
• Imam
perlu membahagikan anggota tentera kepada dua kumpulan,
• Sekurang-kurangnya
ada tiga orang dalam setiap kumpulan.
• Dua
kumpulan akan membuat saf di belakang imam,
• Setiap
kumpulan tersebut boleh terdiri daripada beberapa saf.
Cara Solat Khauf dalam situasi sebegini adalah seperti
berikut:
1.
Imam akan memulakan solat dengan mengadap ke arah Qiblat bersama dengan
kedua-dua kumpulan.
2.
Apabila tiba pada rukuk di rakaat yang pertama, hanya kumpulan pertama sahaja
yang akan turut rukuk bersama imam.
3.
Kumpulan yang kedua pula terus berdiri (dalam keadaan iktidal) bagi memantau
keadaan sekeliling dan menjaga pertahanan, kalau-kalau ada gerakan baru atau
serangan dari pihak musuh.
4.
Setelah imam dan bahagian pertama bangkit untuk rakaat yang kedua, mereka pula
terus berdiri (dalam keadaan iktidal) bagi memantau dan menjaga pertahanan
keadaan sekeliling.
5.
Kumpulan kedua pula akan turun menyempurnakan rakaat pertama secara bersendirian
hinggalah mereka mendapatkan imam semula pada rakaat yang kedua.
6.
Pada rakaat ini, imam akan rukuk diikuti dengan kumpulan yang kedua sahaja akan
turut bersama–sama dengan imam, manakala kumpulan yang pertama tadi akan tetap
berdiri (iktidal).
7.
Apabila imam dan kumpulan yang kedua sampai ke tahiyyat akhir, barulah mereka
akan menyempurnakan rakaat yang kedua secara bersendirian dan mendapatkan imam
di tahiyyat akhir (yang mana imam hendaklah menunggu kumpulan pertama dengan
memanjang doa).
8.
Akhir sekali imam akan memberi salam bersama-sama dengan kedua-dua kumpulan
tersebut.
2) Musuh Tidak Berada Di Arah Qiblat .
Cara
Solat Khauf dalam situasi ini pula disepakati oleh Imam Syafie , Imam Maliki
dan Imam Hambali, ianya adalah seperti berikut: .
1.
Imam akan membahagikan tentera kepada dua kumpulan; kumpulan yang pertama akan
solat bersamanya manakala kumpulan yang kedua akan kekal mengawasi keadaan.
2.
Imam pada permulaannya akan solat bersama kumpulan yang pertama untuk rakaat
yang pertama sekiranya solat dua rakaat atau solat qasar, dan dua rakaat
pertama sekiranya solat genap (empat rakaat).
3.
Sesudah itu imam akan bangkit untuk rakaat seterusnya dan berdiri bagi menunggu
kedatangan kumpulan yang kedua.
4.
Kumpulan pertama akan niat berpisah dengan imam (niat mufaraqah) dan menamatkan
solat masing-masing secara bersendirian, kemudian bergerak manggantikan tempat
kumpulan kedua yang tadinya mengawasi keadaan.
5,
Kumpulan yang kedua pula akan memulakan solat bersama imam (yang mana imam
sedang berada di rakaatnya) hinggalah sampai ke tahiyyat akhir (bagi imam).
6.
Imam akan memanjangkan doa dalam tahiyyat akhir bagi menunggu kumpulan kedua
menyempurnakan baki rakaat mereka masing-masing sehinggalah mereka juga sampai
di tahiyyat akhir dan imam akan memberi salam bersama-sama dengan mereka.
7.
Kumpulan pertama akan mendapat kelebihan (fadhilat) takbirratul-ihram
bersama-sama dangan imam, manakala kumpulan kedua pula mendapat kelebihan
memberi salam bersama-sama imam.
B. Ketika Hangat
Berperang
Sekiranya peperangan tercetus dengan dahsyatnya, sedangkan
waktu solat hampir ke penghujungnya manakala pihak musuh pula tidak menunjukkan
tanda-tanda untuk menghentikan serangan dan keadaan juga seolah-olah tidak
memberikan peluang untuk bersolat Khauf secara berjamaah.
Dalam
keadaan demikian :
- Dikecualikan dan dimaafkan untuk tidak menghadap Qiblat kerana darurat.
- Di waktu ini dibolehkan untuk solat dengan isyarat kepala, tangan, jari atau hati sahaja.
- Dibolehkan tidak melaksanakan rukun-rukun fi’li (perbuatan seperti rukuk, sujud dan tahyat).
- Dibenarkan untuk bergerak lebih tiga kali berturut-turut seperti berjalan, berlari, memukul, menikam dan menembak.
- Diharuskan juga memegang senjata walaupun terdapat najis padanya.
- Dibolehkan bercakap, bertempik dan berteriak tanpa membatalkan solat jika ada keperluan yang mendesak.
- Dimaafkan ada pendapat solat yang sedemikian wajib diqada’ dan ada pula pendapat laian mengatakan tidak perlu diqadha.
.
Firman
Allah:
حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ
وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ وَقُومُوا لِلَّـهِ قَانِتِينَ (٢٣٨) فَإِنْ خِفْتُمْ فَرِجَالًا أَوْ رُكْبَانًا ۖ
فَإِذَا أَمِنتُمْ فَاذْكُرُوا اللَّـهَ كَمَا (٢٣٩)عَلَّمَكُم مَّا لَمْ تَكُونُوا تَعْلَمُونَ
“Peliharalah kamu (kerjakanlah
dengan tetap dan sempurna pada waktunya) segala solat fardu, khasnya solat Wusta (solat Asar),
dan berdirilah kerana Allah (dalam solat kamu) dengan taat dan khusyuk. Dan jika kamu takuti (sesuatu bahaya) maka
solatlah sambil berjalan atau berkenderaan, kemudian apabila kamu telah aman
sentosa, maka hendaklah kamu mengingati Allah (dengan mengerjakan solat
secara yang lebih sempurna),
sebagaimana Allah telah mengajar kamu apa yang kamu tidak mengetahuinya.”
(Surah Al Baqarah 2; Ayat 238-239)
Hukum-hukum Solat Khauf
‘’Sembahyang khauf masih tetap
hukumnya sampai sekarang ini, yakni: tidak dimansukhkan.”
Menurut pendapat Abu Yusuf, sembahyang khauf itu tertentu
dengan Rasulullah saja. Menurut pendapat Al Muzany, sembahyang khauf itu sudah
dimansukhkan.
“Sembanyang khauf jika di dalam
hadlar, empat raka’at sebagai biasa, dan jika di dalam safar dua raka’at”.
Demikian pendapat imam yang empat. Segolongan ulama
muhaqqiqien berpendapat, bahawa sembahyang khauf itu boleh seraka’at.
“Boleh dilakukan sembahyang khauf
dengan salah satu cara yang pernah dilaksanakan Rasul”
Hukum ini disetujui, walaupun mereka berlainan pendapat
tentang mana yang lebih baik caranya.
“Tidak dibolehkan sembanyang khauf
di dalam peperangan yang terlarang (yang tidak dibenarkan syara’)”
Pendapat ini disetujui Malik bin Ahmad. Kata Abu Hanifah:
Boleh.
“Sembanyang khauf boleh dikerjakan
berjemaah dan bersendirian”
Kata Abu Hanifah: “Sembahyang khauf itu tidak boleh
dikerjakan secara berjama’ah”
“Boleh sembahyang khauf dikerjakan
dalam hadlar”.
Pendapat ini dipersetujui Abu Hanifah dan Ahmad. Kata Malik:
Tidak boleh dikerjakan sembahyang khauf di dalam hadlar. Para ashhabnya,
membolehkan.
“Apabila perang telah berkecamuk,
berhadap-hadapan muka, ketakutan telah memuncak, maka hendaklah dikerjakan
sembahyang dalam keadaan itu seberapa mungkin (sebagaimana mungkin) menghadap
qiblat atau tidak, serta mengisyaratkan saja dengan kepala pengganti ruku’ dan
sujud.”
Pendapat ini dipersetuju Malik dan Ahmad. Kata Abu Hanifah:
Dalam keadaan tersebut, tidak dikerjakan sembahyang hanya ditakhirkan saja
hingga peperangan telah reda, yakni sehingga dapat dikerjakan sebagaimana
semestinya.
”Wajib bagi orang yang sedang
bersembahyang khauf menyandang senjatanya”.
Demikian pendapat as-Syafi’y dalam salah satu pendapatnya
dan dipersetujui pula oleh Malik. Menurut pendapat Ab Hanifah dan Ahmad yang
dipersetujui pula oleh as-Syafi’y dalam salah satu pendapatnya, tidak wajib,
tetap sunnat.
“Apabila disangka musuh datang lalu
kita mengerjakan sembahyang khauf, kemudian ternyata yang datang itu bukan
musuh, wajiblah kita ulangi sembahyang itu”.
Demikian pendapat jumhur. Dalam satu pendapat as-Syafi’y dan
menurut satu riwayat dari Ahmad, tidak diulangi.
“Boleh orang yang sedang berperang
memakai kain sutera”.
Pendapat ini dipersetujui oleh Malik, Abu Yusuf fan
Muhammad. Abu Hanifah dan Ahmad, memakruhkannya.
“Mempergunakan sutera sebagai
hamparan duduk atau unutk sandaran, sama hokum dengan memakainya, yakni haram.”
Demikian pendapat jumhur. Ada diriwayatkan dari Abu Hanifah
bahawa beliau mengharamkan memakainya sahaja.
Solat Khauf Pernah Dilakukan Di
Lokasi Perang Berikut
Berdasarkan beberapa hadis riwayat para sahabat, Solat
Khasuf pernah dilakukan oleh Rasulullah ﷺ
pada empat lokasi perang :
1) Perang Zaatur
Riqaa’, yang berlaku sebelum Perang Khandak.
2) Perang ‘Usfan
berlaku di Asfan yang terletak kira-kira dua marhalah dari Makkah.
3) Perang Zil
Qarad, dikenali juga dengan Perang al-Ghaabah, berlaku pada Rabiulawal, tahun
ke 6 sebelum Perjanjian Hudaibiah.
4) Perang Bathni
Nakhal, berlaku di satu tempat di Ghatafan.
Hikmah Solat
Khauf
1. Ketika manusia dalam keadaan takut dari ancaman
musuhnya atau apa-apa yang membuat mereka
khuatir dalam hidupnya, maka di saat itu memerlukan kepada yang mampu
melepaskan beban dan melindunginya dari segala bahaya yang mungkin menimpa
mereka. Pada situasi seperti itu, tidak ada perbuatan yang lebih bermanfaat
bagi seseorang selain mengerjakan solat pada waktunya dan tidak meninggalkannya
disebabkan ke khuatiran agar manusia lebih mendekatkan diri kepada tuhannya
yang dengan kekuasaannya akan melindunginya dari kejahatan musuh yang datang
secara tiba-tiba.
2. Solat merupakan salah satu daripada rukun islam,
maka Allah SWT mewajibkan menunaikannya pada apa-apa keadaan dan situasi:-
Allah SWT berfirman :-
“Kalau kamu tunaikan wahai hambaku apa-apa yang aku
wajibkan atasmu, maka kamu akan semakin dekat denganku dan akan tenang dengan
mengingatiku”.
“Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu
memerangi pasukan (musuh), Maka berteguh hatilah kamu dan sebutlah (nama) Allah
sebanyak-banyaknya agar kamu beruntung. (Q.S. al-Anfaal: 45)”.
3. Memudahkan para mukallaf untuk menunaikan
kewajipan solat yang merupakan perkara paling penting.
4. Untuk menghubungkan diri dengan Allah Azzawajalla.
5. Hati akan berada dalam keadaan tenang dan
menambahkan keyakinan dan bantuan Allah.
Kesimpulan
Kesimpulannya, Solat khauf
ialah solat yang ditunaikan dalam keadaan suasana peperangan dengan pihak
musuh, yang mana ianya dikhususkan dengan beberapa rukhsah atau kemudahan yang
tidak terdapat dan tidak boleh dilaksanakan di dalam sembahyang –sembahyang
yang lain.
Adapun sumber tuntutan (asal mashruiyyah )
solat khauf ini ianya berdasarkan kepada nas –nas alquran dan hadis Rasulullah
saw. Ulamak – ulamak feqah juga telah bersepakat tentang adanya ketetapan
syarak mengenai solat khauf ini, "bahkan
yang dimaksudkan dengan khauf oleh mereka bukan semata – mata takut kepada
serangan musuh malah termasuk juga khauf (takut )dari ancaman kebakaran dan
juga binatang –binatang buas dan lain –lain lagi daripada ancaman yang boleh
menyebabkan kemusnahan dan kehancuran ".(rujuk Fiqh Sunnah –Sayyed
Sabiq Jilid 1 m.s 209,Fiqh Manhaji- Sheikh Mustafa Bugha, jilid 1 ms 196).
Solat merupakan ibadat
yang terpenting dalam kehidupan seorang muslim. Maka tidak hairanlah apabila
solat disebut sebagai tiang agama bagi menghindarkan seseorang muslim itu
daripada segala dosa dan noda. Lebih istimewa, solat lima waktu yang wajib ke
atas semua umat Islam merupakan kurniaan Allah kepada junjungan besar Nabi
Muhammad SAW dalam peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku lebih 1,400 tahun
dahulu. Fitrah setiap manusia adalah berkehendakkan kebaikan dalam hidup. Jadi
solat merupakan ‘hadiah’ daripada Allah kepada hamba-hambanya untuk terus
berada dalam landasan kebaikan.
Justeru, Islam tetap
menganjurkan penganutnya menunaikan solat dalam apa jua keadaan sama ada ketika
sakit atau keuzuran dengan cara-cara yang ditetapkan selain solat juga wajib
biarpun ketika di medan peperangan.Solat di medan perang atau lebih dikenali
sebagai solat khauf (semasa dalam ketakutan) pernah ditunaikan oleh Rasulullah
beberapa kali dengan pelbagai cara seperti yang diterangkan secara terperinci
dalam kitab-kitab hadis. Islam cukup menitikberatkan solat walau apa jua
keadaan berlaku, solat harus ditunaikan kerana ia merupakan kewajipan ke atas
setiap muslim.
Rujukan
1.
Fatani, D. (2010). Furu' al-masa'il wa usul al-wasa'il. Kuala Lumpur:
Telaga Biru.
2.
Kesempurnaan solat. (2006). Kuala
Lumpur: E-Media Publication.
3.
Ammad, I. (1998). Tatacara solat. Kuala Lumpur: Penerbitan PCT.
4.
Rahbawi, & Hamid, Z. (1996). Salat empat mazhab. Kuala Lumpur:
Victor Agencie.
5.
Dr. Mustofa Al-Khin, Dr. Mustofa Al-Bugho & Ali Asy-Syarbaji. (1996). Kitab
Fikah Mazhab Syaf'ie . Kuala Lumpur:
Pustaka Salam Sdn Bhd.
6.
KOSMO! Online. (n.d.). Retrieved August 18, 2014. http://www.kosmo.com.my/kosmo/content.asp?y=2011&dt=0902&pub=Kosmo&sec=Rencana_Utama&pg=ru_03.htm
7.
Bekam Sunnah Port Dickson. (n.d.). Retrieved August 18, 2014. http://muhaimin76.blogspot.com/2009/03/solat-khauf-solat-dalam-peperangan.html
8.
Solat Khauf. (n.d.). Retrieved August 18, 2014. http://shafiqolbu.wordpress.com/2013/03/10/solat-khauf/
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)