Followers

Selasa, 10 Mac 2009

Al-Insyirah Penenang di Kala Resah




1. Bukankah Kami telah melapangkan bagimu: dadamu (Wahai Muhammad serta mengisinya Dengan iman dan hidayah petunjuk) ?

2. dan Kami telah meringankan daripadamu: bebanmu (menyiarkan Islam) -

3. Yang memberati tanggunganmu, (dengan memberikan berbagai kemudahan Dalam melaksanakannya)?

4. dan Kami telah meninggikan bagimu: sebutan namamu (dengan mengurniakan pangkat Nabi dan berbagai kemuliaan)?

5. oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan,

6. (sekali lagi ditegaskan): Bahawa Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan.

7. kemudian apabila Engkau telah selesai (daripada sesuatu amal Soleh), maka bersungguh-sungguhlah Engkau berusaha (mengerjakan amal soleh Yang lain),

8. dan kepada Tuhanmu sahaja hendaklah Engkau memohon (Apa Yang Engkau gemar dan ingini).


Al-insyirah, antara surah yang banyak menghiburkanku disaat ujian datang bertandang...
menghayati maksudnya membuatkan hatiku gerimis. Tersedar dari lamunan betapa maha penyayangnya Allah terhadap kita.

Surah al-Insyirah menyorot makna yang amat mendalam tentang dugaan yg Allah bagi dengan tahap ujian yang berlainan mengikut kemampuan hambaNya. Di sebalik kesusahan ada kesenangan, disebalik kesempitan ada kelapangan. Manusia yang beriman percaya bahawa setiap kesusahan yang dialami hanyalah sebagai ujian, dan kelak Allah akan gantikan pula dengan nikmat yang berlipat ganda. Inilah di antara peringatan untuk diri mereka supaya dapat menghalang persangkaan buruk terhadap Allah dan menghindari sikap berkeluh kesah serta berputus asa. Allah akan menguji seseorang itu melebihi apa yang mampu seseorang tu tanggungi..

Sebenarnya dalam kita berjalan dibumi milik Allah ini, kita lupa bahawa kehidupan itu hanya pinjaman. Kita lupa bahawa Allah pemilik langit dan bumi tempat kita berjejak ini sentiasa mengawasi tingkah laku kita. Kita lupa Allah maha mengetahui setiap perkara walau jenuh kita cuba sembunyikannya. Kita lupa Dia bila kita mendapat kesenangan...tapi kita cari Dia bila dalam kesusahan. Bayangkan, Allah melakukan hal yang sama pada kita...bagaimana? Tetapi Allah maha sempurna dan adil...Dia maha penyayang terhadap hamba-hambanya. Lalu diuji agar hambanya agar kembali sedar. Allah sandarkan kesusahan untuk menyedarkan kita..untuk mengembalikan rasa tawadu' kita pada Allah..Syukur Alhamdulillah

Andai berasa diri jauh dari Allah..segeralah kembali padaNya. Dia maha mendengar, mengadulah seinfiniti masalah kita padaNya...jangan segan silu untuk mengadu dengan Allah. Allah sangat suka pada hambaNya yang selalu merintih padaNya. Koreksi diri dan nasihati diri terlebih dahulu adalah lebih utama dan lebih wajib. Kadang-kadang kita memberi nasihat yang berbunga pada orang lain tapi kita lupa untuk memuhasabah diri sendiri.( itulah diriku)

dalam surah ni jugak ditekankan apabila telah selesai sesuatu urusan..maka bergegaslah kamu mengusahakan urusan-urusan yg lain. Jangan lepa dan leka, masa itu terlalu sedikit berbanding tanggugjawab yang perlu dipikul. Manfaatkan masa yang ada. Ayuh, bangkitlah dari mimpi yang panjang...islam perlukanmu!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)