Followers

Sabtu, 20 Jun 2009

Kembali...

:puteh_27: Assalamualaikum....ahahhahaa lama tol tak mengupdate blog nih..dah bersawang sana sini. Memalam cenggini rasa lebih tenang dan nyaman, penyakit loya pun dah tamat shif. Boleh la lama-lama sikit depan pc..
Sudah berabad lamanya qM beruzlah, maka terlalu banyaklah hikayat yang bertapa di benak qM ni. Pertama-tama sekali qM amat-amatlah memanjatkan kesyukuran pada Allah swt di atas kurniaan agung milikNya...ternyata kurniaan itu menambah lagi kebahagiaan qM sekeluarga...terima kasih kepada mereka-mereka yang telah mendoakan qM di sini, semoga kalian juga beroleh kebaikan berlipat ganda.

Entri kali ini qM ingin berkongsi pengalaman qM sepanjang 5 bulan di alam kehamilan..(hehe
:puteh_23: cam tak caye je...) Pada bulan pertama sehingga kini, qM masih lagi mengalami rasa loya dan kadang-kadang termuntah. Tidak kiralah pagi, patang atau malam. Apa yang paling menakutkan adalah selepas muntah melanda. Seluruh badan qM begitu tidak bermaya. Hanya mampu 'melepek di atas katil'. Rasa lenguh-lenguh seluruh badan..huhu sungguh insaf! agaknya beginilah yang dialami bonda qM dulu...10 kali mengandung lagi...Walaubagaimanapun qM bertuah kerana Mr. yusufMumtaz selalu disisi, sedikit sebanyak dapatlah meringankan beban yang dirasai.

Bagi kaum adam diluar sana, fahamilah isteri anda. Jangan berasa pelik sekiranya isteri anda berubah sikap. Mungkin hormon ibu-ibu mengandung menjadikan mereka pelik sebegitu. Biasanya kemahuan mereka sukar untuk ditafsir...hehehhe...:puteh_19:Si ibu jangan nak mengada-ngada sudahlah, nanti kaum adam ni tension pulak, tapi kalau nak mengada-ngada sikit tu kira ok la jugak..hehehee (ni kalau Mr. yM baca abeslah qM..) hoho cukup dulu setakat ini, sebab qM rasa agak sengal2 badan pasai siang tadi muntah terlalu banyak..huhuuu:puteh_3:

2 ulasan:

  1. qM....bila bc ni rase cm takut lak nk hadapinye satu hr nnt...dgn sgl bentuk perubahan yg akn blaku...hohoho...~~ anwy...thnx sudi bekongsi...miss u my fwen!!

    BalasPadam
  2. Kalau diikutkan hati dan perasaan, memang terasa berat tanggungjawab yang perlu dipikul. Namun inilah jalan sunnah....hati terbuai ketenangan dengan firman Allah didalam surah al_Insyirah; '...bersama kesulitan ada kemudahan'. insya ALlah!

    BalasPadam

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)