Mungkin ramai di antara kita yang meletakkan harga jualan pada sesuatu produk setelah mengambilkira kesemua kos yang terlibat. Tahukah anda bahawa perletakan harga amat penting dalam menguasai minda pelanggan untuk memutuskan sama ada mereka mahu membeli ataupun tidak.
Di dalam aspek pemasaran, terdapat pelbagai istilah dalam menetukan harga bagi sesuatu produk. Antara jenis penentuan harga yang anda perlu tahu dan praktikkan ialah, Harga Psikologi. Jadi bagaimanakah caranya untuk menentukan harga psikologi ini, jom kita lihat 3 point penting dibawah.
1. Penentuan harga ganjil genap
Meletakkan harga dengan .99 dibelakangnya, sebagai contoh harga sebuah beg tangan ialah RM30.99 atau RM99.99. Harga yang diletakkan seolah-olah pembeli merasakan harga tersebut dalam lingkungan 30-90 dan bukannya 40-100. Dengan meletakkan harga sedemikian walaupun perbezaannya sedikit tetapi perbezaan psikologinya lebih dari itu.
2. Penentuan harga rujukan
Harga rujukan merupakan harga yang berlegar-legar di minda pembeli berdasarkan harga semasa atau mengingatkan harga terdahulu atau menilai situasi pembelian. Penjual boleh mempengaruhi atau menggunakan harga rujukan apabila meletakkan harga. Penjual boleh meletakkan harga asal yang lebih tinggi supaya harga kini dianggap lebih murah.
3. Penentuan harga prestij
Perletakan harga yang tinggi amat sinonim dengan keadaan kualiti produknya yang baik. Pembeli yang tidak mempunyai banyak maklumat tentang sesuatu produk yang ingin dibeli akan melihat kepada harga yang lebih mahal kerana mereka pasti kualitinya lebih terjamin. Harga yang tinggi juga amat dititik beratkan oleh sebilangan pembeli yang berstatus tinggi. Penjual boleh mengambil kesempatan ini untuk menyatakan produk yang dijualnya adalah berkualiti dengan meletakkan harga yang tinggi supaya dapat meyakinkan pembeli untuk membeli produknya. Tetapi pastikan terlebih dahulu produk anda benar-benar berkualiti!
Rujukan: Priciples of Maarkrting. Kotler & Amstrong.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Followers
Sabtu, 13 Ogos 2011
Cara meletakkan harga pada produk: menarik pelanggan untuk membeli
Lensa rasa dari
Qirmumtaz
Kategori
Idea Perniagaan
Tiada ulasan:
Ada baiknya memilih 'online business'
Lensa rasa dari
Qirmumtaz
Jika ditanya, mengapa saya memilih online business sebagai medium pertama memasarkan produk? sila baca 12 point berikut:
1. Pelanggan dapat mencari barang yang dikehendakinya dengan hanya menekan butang search. Tidak perlu berhadapan dengan trafik dan berjalan kaki ke premis untuk memilih produk yang dikehendaki.
2. Mudah dan bersifat persendirian. Tidak perlu berhadapan dengan pelanggan dan melalui proses pemujukan dan emosi yang lain.
3. Memberi ruang dan masa kepada pelanggan memilih produk secara privasi tanpa di awasi oleh jurujual.
4. Pelanggan akan mendapat lebih maklumat dan pelanggan boleh bertanya tanpa rasa segan silu.
5.Interaktif dan segera.
6. Tidak perlu menyewa premis yang mahal dan akan mengurangkan untung sedia ada.
7.Dapat membina hubungan yang baik dengan pelanggan.
8. Dapat mencipta skrip ayat yang paling baik dan dapat memenangi pelanggan terutama ketika membalas emel, siap boleh delete jika rasa tidak sesuai.
9.Mengurangkan kos tetapi dalam masa yang sama dapat meningkatkan keberkesanan. Peniaga dapat mengurangkan perbelanjaan untuk menguruskan sesebuah kedai dan kos-kos lain seperti sewaan, insurans dan utiliti .
10. Memberi lebih banyak flesibiliti kepada peniaga seperti, masa iaitu dapat dilakukan walaupun secara part time.
11. Membenarkan peniaga membuat pelarasan berterusan kepada tawaran dan programnya.
12, Internet adalah satu medium yang bersifat global.
Semoga memberi manfaat~
Kategori
Idea Perniagaan
Tiada ulasan:
Langgan:
Catatan (Atom)