عَنْ أبي هُرَيرةَ رَضي الله عَنْهُْ عَنْ رَسُوْلِ الله - صلى الله عليه وسلم -:
"قَال الله تَعَالَى كُلُّ عَمَلِ ابْنِ آدَمَ لَهُ إلا الصِّيَامَ فَإِنَّهُ لِي وَأنَا أجْزِي بِهِ".
[رَوَاهُ البُخَارِيُّ وَمُسْلمٌ]
Allah berfirman: ‘Setiap amalan anak Adam adalah untuk mereka, kecuali puasa, kerana sesungguhnya puasa itu untukKu, dan Aku sendiri yang akan membalasnya’”. [Sahih Bukhari no. 1904]
Status Hadith: Sahih
Carta Sanad
Sahih Bukhari
حَدَّثَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْلَمَةَ عَنْ مَالِكٍ عَنْ أَبِي الزِّنَادِ عَنْ الْأَعْرَجِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا
Telah menceritakan kepada kami 'Abdullah bin Maslamah dari Malik dari Abu Az Zanad dari Al A'raj dari Abu Hurairah ; Bahwa Rasulullah bersabda: "Puasa itu benteng, maka (orang yang melaksanakannya) janganlah berbuat kotor (rafats) dan jangan pula berbuat bodoh. Apabila ada orang yang mengajaknya berkelahi atau menghinanya maka katakanlah aku sedang berpuasa (ia mengulang ucapannya dua kali). Dan demi Zat yang jiwaku berada di tanganNya, sungguh bau mulut orang yang sedang berpuasa lebih harum di sisi Allah daripada harumnya minyak misik, kerana dia meninggalkan makanannya, minuman dan nafsu syahwatnya kerana Aku. Puasa itu untuk Aku dan Aku sendiri yang akan membalasnya dan setiap satu kebaikan dibalas dengan sepuluh kebaikan yang serupa". [Bukhari – 1761] أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا
Jalur Sanad
Biografi Perawi Hadith
Imam Bukhari
• Nama Lengkap : Muhammad bin Isma'il bin Ibrahim bin al Mughirah bin Bardizbah
• Kalangan : Tabi’ut Tabi'ut Tabi'in (bukan dalam generasi salaf us soleh)
• Kuniyah : Abu Abdillah
• Negeri semasa hidup : Makkah
• Wafat : 256 H
ULAMA KOMENTAR
Nu’aim bin Hammad al-Khuza’i rahimahullah faqih
‘Abdullah bin ‘Abdurrahman bin Fadhl bin Bahram ad-Dârimi rahimahullah paling faqih
Ibnu Taimiyyah paling faqih
Abdullah bin Maslamah bin Qa'nab
• Nama Lengkap : Abdullah bin Maslamah bin Qa'nab
• Kalangan : Tabi'ut Tabi'in kalangan biasa
• Kuniyah : Abu 'Abdur Rahman
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 221 H ULAMA KOMENTAR
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar siqah ahli ibadah
Abu Hatim siqah hujjah
Malik bin Anas bin Malik bin Abi 'Amir
• Nama Lengkap : Malik bin Anas bin Malik bin Abi 'Amir
• Kalangan : Tabi'ut Tabi'in kalangan tua
• Kuniyah : Abu 'Abdullah
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 179 H ULAMA KOMENTAR
Yahya bin Ma'in siqah
Muhammad bin Sa'd siqah ma`mun
Abdullah bin Zakwan Abu Az Zanad
• Nama Lengkap : Abdullah bin Zakwan Abu Az Zanad
• Kalangan : Tabi'in kalangan biasa
• Kuniyah : Abu 'Abdur Rahman
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 130 H
ULAMA KOMENTAR
Ahmad bin Hambal siqah
Abu Zur'ah siqah
Yahya bin Ma'in siqah
Al 'Ajli siqah
Abu Hatim "siqah,faqih"
As Saji siqah
An Nasa'i siqah
Al 'Ajli siqah
Ath Thabrani siqah
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar Al Asqalani "siqah,faqih"
Az Zahabi siqah sabat
Abdur Rahman bin Hurmuz
• Nama Lengkap : Abdur Rahman bin Hurmuz
• Kalangan : Tabi'in kalangan pertengahan
• Kuniyah : Abu Daud
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 117 H ULAMA KOMENTAR
Ibnu Sa'd siqah
Ibnul Madini siqah
Al 'Ajli siqah
Abu Zur'ah siqah
Ibnu Kharasy siqah
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar al 'Asqalani siqah sabat
Abdur Rahman bin Shakhr
• Nama Lengkap : Abdur Rahman bin Shakhr
• Kalangan : Sahabat
• Kuniyah : Abu Hurairah
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 57 H
ULAMA KOMENTAR
Ibnu Hajar al 'Asqalani sahabat
Kesimpulan
Berdasarkan pandangan ulama terhadap perawi-perawi yang meriwayatkan hadith ini berstatus siqah, maka saya menyimpulkan bahawa hadith ini merupakan hadith sahih.
Sahih Muslim
و حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرِ بْنُ أَبِي شَيْبَةَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ فُضَيْلٍ عَنْ أَبِي سِنَانٍ عَنْ أَبِي صَالِحٍ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ وَأَبِي سَعِيدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَا
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ يَقُولُ إِنَّ الصَّوْمَ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ إِنَّ لِلصَّائِمِ فَرْحَتَيْنِ إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ وَإِذَا لَقِيَ اللَّهَ فَرِحَ وَالَّذِي نَفْسُ مُحَمَّدٍ بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
Dan Telah menceritakan kepada kami Abu Bakr bin Abu Syaibah telah menceritakan kepada kami Muhammad bin Fudhoil dari Abu Sinan dari Abu Salih dari Abu Hurairah dan Abu Sa'id , keduanya berkata; Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Allah telah berfirman; 'Puasa itu adalah bagi-Ku, dan Akulah yang akan memberinya pahala.' Bagi seorang yang berpuasa, maka baginya ada dua kebahagiaan, iaitu; kebahagiaan saat ia berbuka dan ketika ia berjumpa dengan Allah . Demi Zat yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa adalah lebih wangi di sisi Allah daripada wanginya misk." [Muslim – 1946]
Jalur Sanad
Biografi Perawi Hadith
Imam Muslim
• Nama Lengkap : Imam Abul Husain Muslim bin al-Hajjaj bin Muslim bin Kausyaz al-Qusyairi an-Naisaburi
• Kalangan : Tabi’ut Tabi'ut Tabi'in (bukan dalam generasi salaf us soleh)
• Kuniyah : Abul Husain
• Negeri semasa hidup : Naisabur
• Wafat : 261 H ULAMA KOMENTAR
Muhammad bin Basysyar Bundar huffaz
Ibnu Abi Hatim siqah, huffaz
Maslamah bin Qasim al Andalusi siqah, imam
Abdullah bin Muhammad bin Abi Syaibah Ibrahim bin 'Utsman
• Nama Lengkap : Abdullah bin Muhammad bin Abi Syaibah Ibrahim bin 'Usman
• Kalangan : Tabi'ul Atba' kalangan tua
• Kuniyah : Abu Bakar
• Negeri semasa hidup : Kufah
• Wafat : 235 H ULAMA KOMENTAR
Ahmad bin Hambal shaduuq
Abu Hatim siqah
Muhammad bin Fudloil bin Ghazwan bin Jarir
• Nama Lengkap : Muhammad bin Fudhoil bin Ghazwan bin Jarir
• Kalangan : Tabi'in (tdk jumpa sahabat)
• Kuniyah : Abu 'Abdur Rahman
• Negeri semasa hidup : Kufah
• Wafat : 295 H ULAMA KOMENTAR
Yahya bin Ma'in siqah
Abu Zur'ah shaduuq
Abu Hatim syaikh
An Nasa'i laisa bihi ba`s
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar al 'Asqalani shaduuq
Az Zahabi siqah
Dirar bin Murrah
• Nama Lengkap : Dirar bin Murrah
• Kalangan : Tabi'in (tdk jumpa sahabat)
• Kuniyah : Abu Sinan
• Negeri semasa hidup : Kufah
• Wafat : 132 H ULAMA KOMENTAR
Yahya bin Sa'id siqah
Ahmad bin Hambal sabat
Abu Hatim "siqah, la ba'sa bih"
Al 'Ajli siqah
An Nasa'i siqah
Ad Daruqutni siqah fadlil
Ya'kub bin Sufyan siqah siqah
Ibnu Abdil Barr siqah sabat
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar Al Asqalani siqah sabat
Az Zahabi siqah
Zakwan
• Nama Lengkap : Zakwan
• Kalangan : Tabi'in kalangan pertengahan
• Kuniyah : Abu Salih
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 101 H ULAMA KOMENTAR
Abu Zur'ah mustaqiimul hadith
Muhammad bin Sa'd siqah banyak hadithnya
As Saaji siqah Shaduuq
Al 'Ajli siqah
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar al 'Asqalani siqah sabat
Az Zahabi termasuk dari imam-imam siqah
Abdur Rahman bin Shakhr
• Nama Lengkap : Abdur Rahman bin Shakhr
• Kalangan : Sahabat
• Kuniyah : Abu Hurairah
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 57 H ULAMA KOMENTAR
Ibnu Hajar al 'Asqalani sahabat
Kesimpulan
Berdasarkan pandangan ulama terhadap perawi-perawi yang meriwayatkan hadith ini berstatus siqah, maka saya menyimpulkan bahawa hadith ini merupakan hadith sahih.
Sahih Tirmizi
حَدَّثَنَا عِمْرَانُ بْنُ مُوسَى الْقَزَّازُ حَدَّثَنَا عَبْدُ الْوَارِثِ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ زَيْدٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ الْمُسَيِّبِ عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ رَبَّكُمْ يَقُولُ كُلُّ حَسَنَةٍ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ وَالصَّوْمُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ الصَّوْمُ جُنَّةٌ مِنْ النَّارِ وَلَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ وَإِنْ جَهِلَ عَلَى أَحَدِكُمْ جَاهِلٌ وَهُوَ صَائِمٌ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ
وَفِي الْبَاب عَنْ مُعَاذِ بْنِ جَبَلٍ وَسَهْلِ بْنِ سَعْدٍ وَكَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ وَسَلَامَةَ بْنِ قَيْصَرٍ وَبَشِيرِ ابْنِ الْخَصَاصِيَةِ وَاسْمُ بَشِيرٍ زَحْمُ بْنُ مَعْبَدٍ وَالْخَصَاصِيَةُ هِيَ أُمُّهُ قَالَ أَبُو عِيسَى وَحَدِيثُ أَبِي هُرَيْرَةَ حَدِيثٌ حَسَنٌ غَرِيبٌ مِنْ هَذَا الْوَجْهِ
Telah menceritakan kepada kami 'Imran bin Musa Al Qazzaz telah menceritakan kepada kami 'Abdul Waris bin Sa'id telah menceritakan kepada kami Ali bin Zaid dari Sa'id bin Al Musayyib dari Abu Hurairah dia berkata, Rasulullah bersabda: "Sesungguhnya Rabb kalian berfirman: Setiap kebaikan diberi pahala sebanyak sepuluh kali lipat hingga tujuh ratus kali lipat, sedangkan puasa diperuntukkan untuk-Ku dan Aku sendiri yang akan memberi pahala puasanya (tanpa batasan jumlah pahala), puasa merupakan benteng dari api neraka, dan bau mulut orang yang berpuasa, lebih wangi di sisi Allah daripada wangi misik (minyak wangi) dan jika salah seorang diantara kalian mengajakmu bertengkar padahal dia sedang berpuasa, maka katakanlah sesungguhnya saya sedang berpusa." Dalam bab ini (ada juga riwayat -pent) dari Mu'adz bin Jabal, Sahl bin Sa'ad, Ka'ab bin Ujrah Salamah bin Qaisar serta Basyir bin Khashashiyah. Dan Basyir bernama Zahm bin Ma'bad sedangkan Khashashiyah ialah ibunya Basyir. Abu 'Isa berkata, hadith Abu Hurairah merupakan hadith hasan gharib dari jalur ini. [Tirmidzi – 695]
Jalur Sanad
Biografi Perawi Hadith
Imam Tirmidzi
• Nama Lengkap : Muhammad bin ‘Isa bin Saurah bin Musa bin adl Dahhak
• Kalangan : Tabi’ut Tabi'ut Tabi'in (bukan dalam generasi salaf us soleh)
• Kuniyah : Abu ‘Isa
• Negeri semasa hidup : Tirmizi
• Wafat : 279 H ULAMA KOMENTAR
Az Zahabi huffaz, alim, imam
Al Mubarak bin al Asram imam hafizh dan tokoh
Ibnu Katsi imam
Imran bin Musa bin Hibban
• Nama Lengkap : Imran bin Musa bin Hibban
• Kalangan : Tabi'ul Atba' kalangan tua
• Kuniyah : Abu 'Amru
• Negeri semasa hidup : Bashrah
• Wafat : ULAMA KOMENTAR
Abu Hatim shaduuq
An Nasa'i siqah
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar al 'Asqalani shaduuq
Az Zahabi siqah
Abdul Warits bin Sa'id bin Zakwan
• Nama Lengkap : Abdul Warits bin Sa'id bin Zakwan
• Kalangan : Tabi'ut Tabi'in kalangan pertengahan
• Kuniyah : Abu 'Ubaidah
• Negeri semasa hidup : Basrah
• Wafat : 180 H ULAMA KOMENTAR
Abu Zur'ah siqah
An Nasa'i siqah sabat
Abu Hatim "siqah, shaduq"
Ibnu Hibban disebutkan dalam 'ats siqaat
Ibnu Hajar tsiqah tsabat
Az Zahabi "hafiz, berfahaman qadariyah"
Ali bin Zaid bin 'Abdullah bin Jud'an
• Nama Lengkap : Ali bin Zaid bin 'Abdullah bin Jud'an
• Kalangan : Tabi'in kalangan biasa
• Kuniyah : Abu Al Hasan
• Negeri semasa hidup : Basrah
• Wafat : 131 H ULAMA KOMENTAR
Ahmad bin Hambal laisa bi qowi
Yahya bin Ma'in dha'if
Al 'Ajli laisa bi qowi
Abu Zur'ah laisa bi qowi
An Nasa'i dha'if
Ibnu Hajar dha'if
Sa'id bin Al Musayyab bin Hazan bin Abi Wahab bin 'Amru
• Nama Lengkap : Sa'id bin Al Musayyab bin Hazan bin Abi Wahab bin 'Amru
• Kalangan : Tabi'in kalangan tua
• Kuniyah : Abu Muhammad
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 93 H ULAMA KOMENTAR
Ahmad bin Hambal siqah
Abu Zur'ah Arrazy siqah Imam
Az Zahabi imam
Az Zahabi ahadul A'lam
Az Zahabi siqah hujjah
Az Zahabi ahli fiqih
Abdur Rahman bin Shakhr
• Nama Lengkap : Abdur Rahman bin Shakhr
• Kalangan : Sahabat
• Kuniyah : Abu Hurairah
• Negeri semasa hidup : Madinah
• Wafat : 57 H ULAMA KOMENTAR
Ibnu Hajar al 'Asqalani sahabat
Kesimpulan
Berdasarkan pandangan ulama terhadap perawi-perawi yang meriwayatkan hadith ini berstatus siqah, maka saya menyimpulkan bahawa hadith ini merupakan hadith sahih.
Penutup
Berdasarkan hadith ke -12 yang diambil daripada 40 Hadith Qudsi ini, dapatlah di simpulkan bahawa hadith ini adalah hadith sahih setelah melihat kepada perawi-perawi hadith yang dinilai oleh ulamak bahawa mereka tergolong di dalam golongan sahabat, seorang yang imam dan faqih, siqah dan beberapa lagi pujian ulamak mengenai mereka menunjukkan tidak ada satu pun yang cacat dari segi hafalan dan sebagainya. Hadith sahih, yakni tingkatan tertinggi penerimaan pada suatu hadith. Hadith sahih memenuhi persyaratan sebagai berikut, iaitu, sanadnya bersambung, diriwayatkan oleh perawi yang adil, memiliki sifat istiqomah, berakhlak baik, tidak fasik, terjaga maruah atau kehormatannya,dan kuat ingatannya. Matannya tidak mengandungi kejanggalan/bertentangan (syaz) serta tidak ada sebab tersembunyi atau tidak nyata yg mencacatkan hadith.
Selain itu, dengan menyiapkan kerja kursus ini juga, banyak ilmu baru yang saya perolehi seperti dapat mengenal latar belakang ulama hadith, perawi-perawi serta imam-imam hadith yang banyak meriwayatkan hadith. Dengan membuat rujukan daripada pelbagai sumber seperti carian di internet, rujukan dari buku-buku dan sebagainya, pelbagai istilah ilmu hadith yang saya temui seperti syaz. Sebagai kesimpulan, kerja kursus ini banyak memberi manfaat dan pengetahuan baru kepada saya dalam mengenali ilmu hadith yang tidak banyak diketahui oleh orang ramai tentang asal usulnya dan bagaimana untuk menilai status sesuatu hadith itu samada sahih atau sebaliknya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)