Terima kasih Kepada Pemilik Penulisan Ini, Saya Upload sebagai Rujukan..Maaf saya lupa ambil dari mana..
Pendahuluan
Imam Ahmad bin Hanbal merupakan imam yang terakhir
daripada rangkaian fuqaha pengasas empat mazhab yang masyhur. Beliau lahir
lebih lewat daripada ketiga tiga rakannya iaitu Imam Hanafi, Imam Maliki, dan
Imam Syafie. Ketika kelahiran beliau, mazhab mazhab lain sudah pun
tersebar ke pelusuk dunia. Hasil usaha dan kegigihan beliau, beliau berjaya
menyebarkan mazhabnya sendiri kepada seluruh masyarakat dunia khususnya
masyarakat di tanah Arab.
Namun begitu, bukanlah niat Imam Ahmad bin Hanbal
untuk melawan atau mengalahkan mazhab mazhab lain yang sedia ada, tetapi
kerana keyakinan beliau bahawa ijtihad nya lebih tepat dan lebih hampir kepada
apa yang dikehendaki oleh Allah dan rasul, maka beliau berusaha menyebarkan
pendirian beliau itu. Selain daripada pengasas mazhab Hanbali, beliau juga
berperanan sebagai imam Darul Salam, mufti di Iraq, dan juga ahli hadis yang
zuhud, soleh serta sabar dalam menghadapi pelbagai dugaan.
Ahmad bin Hanbal hidup dalam zaman pemerintahan
bani Abbasiyah. Pada ketika ini, pengaruh Parsi masih berleluasa dan perebutan
kuasa sering terjadi. Dan pada masa itu juga lah golongan Muktazilah giat
memperkembangkan ideologi mereka yang aneh. Maka dengan sebab itu, perkembangan
ilmu islam berlaku dengan begitu pesat sekali. Dan pada ketika inilah Imam
Ahmad bin Hanbal giat mempelajari ilmu hadis. Beliau sanggup mengembara ke
seluruh pelosok negeri di timur, barat, utara, dan selatan negeri semenanjung
bumi Arab demi untuk mendalami ilmu agama terutamanya untuk mendapatkan hadis
hadis nabi yang sahih yang tersebar di serata tanah Arab.
Berkat dari kesungguhannya itu, diriwayatkan bahawa
Imam Ahmad bin Hanbal telah menghafal berjuta juta hadis sepanjang hidupnya.
Ini menunjukkan betapa bersungguhnya beliau dalam mencari kebenaran dengan daya
usahanya sendiri. Bahkan dengan keilmuan beliau juga, mazhab Hanbali telah
diletakkan sebaris dengan mazhab-mazhab masyhur yang lain seperti mazhab
Syafie, Maliki, dan Hanafi. Beliau juga dianggap sebagai seorang mujaddid,
setaraf dengan Imam Syafie dan Nasa’i
Kelahiran Dan Keturunan Imam Ahmad Bin Hanbal
Nama penuh beliau adalah Abu Abdullah Ahmad bin
Muhammad bin Hanbal bin Hilal bin Asad bin Idris bin Abdullah bin Habban bin
Abdullah bin Anas bin Auf bin Qasit bin Mazin bin Syaiban bin Zahal bin
Tha’labah bin Akasyah bin Sha’ab bin Ali bin Bakar bin Wail bin Qasyid bin
Hanab bin Aqsi bin Da’mi bin Jadilah bin Asad bin Rabiah bin Nizar bin Ma’ad
bin Adnan. Keturunan Imam Ahmad bertemu dengan keturunan Rasulullah s.a.w pada
Mazin bin Ma’ad bin Adnan.
Beliau dilahirkan di Baghdad setelah ibu bapanya
berpindah dari Kota Murwa. Tarikh kelahiran beliau ialah pada 20 Rabiul Awal
tahun 164 Hijrah bersamaan dengan tahun 780 Masihi. Pada ketika itu, Imam Abu
Hanifah, pengasas mazhab Hanafi telah pun meninggal dunia kira kira 14 tahun
yang lalu. Imam Malik pada ketika itu berusia 71 tahun manakala Imam Syafie
baru berusia 14 tahun.
Imam Ahmad lebih dikenali dengan nama datuknya,
Hanbal, kerana datuknya adalah seorang gabenor yang amat masyhur di Khurasan ketika
pemerintahan kerajaan Bani Umayyah. Manakala ayah kandung Imam Ahmad iaitu
Muhammad pula adalah adalah seorang tentera Bani Hasyim. Beliau meninggal dunia
pada usia yang masih muda iaitu 30 tahun. Oleh itu, Imam Ahmad dipelihara oleh
ibunya yang bernama Safiyyah binti Maimunah binti Abdul Malik bin Sawadah bin
Hindun Assyaibani. Kedua ibu dan bapanya merupakan arab asli dari suku Syaiban.
Kebanyakan suku Syaiban menetap di Basrah. Oleh sebab itulah, Imam Ahmad juga
digelar Al-Basri.
Oleh kerana beliau dibesarkan oleh ibunya sahaja,
Imam Ahmad sangat memuliakan dan menghormati ibunya. Pernah suatu ketika,
beliau diserang demam panas ketika dalam perjalanan menuju ke Kufah untuk
menuntut ilmu. Lalu beliau pulang dengan segera ke Baghdad untuk memohon maaf
dan meminta izin daripada ibunya. Menurutnya, beliau terlupa untuk meminta izin
daripada ibunya ketika keluar. Demikianlah peribadi Imam Ahmad, beliau percaya
bahawa restu daripada seorang ibu itu amatlah penting sebelum melakukan apa apa
pekerjaan.
Kehidupan dan Pendidikan Imam Ahmad bin Hanbal
Imam Ahmad bin Hanbal dibesarkan dalam keadaan yang
serba kekurangan. Beliau telah kehilangan seorang ayah sejak kecil lagi.
Ayahnya hanya meninggalkan sebuah rumah kecil dan sebidang tanah. Oleh
itu beliau terpaksa melakukan pelbagai jenis pekerjaan untuk menyara dirinya
dan membeli peralatan untuk menuntut ilmu. Di antara pekerjaan yang pernah
dilakukan oleh Imam Ahmad adalah seperti tukang jahit, mengambil upah menulis,
menenun kain serta membawa barang-barang. Beliau amat mementingkan usaha
sendiri serta rezeki yang halal.
Diceritakan bahawa, ketika dalam perjalanan menuju
ke Yaman untuk menuntut ilmu, beliau terpaksa mengambil upah mengangkut barang
barang bersama hamba hamba suruhan. Dengan sedikit wang yang diperoleh itulah
beliau berjaya sampai ke Yaman tanpa menerima sebarang pertolongan daripada
orang lain. Imam Ahmad juga dikenali sebagai seorang yang zuhud. Beliau sanggup
berada di dalam kesempitan wang demi untuk memberi sepenuh tumpuan dalam
mencari ilmu.
Perjalanan Dalam Menuntut Ilmu
Kota Baghdad, iaitu tempat kelahiran dan tempat
tinggalnya Imam Ahmad sememangnya sebuah kota yang agung. Ianya muncul sebagai
sebuah kota ilmu pengetahuan dan kota tamadun yang termaju di dunia,
mengalahkan negara-negara Eropah pada ketika itu. Pemerintahan Khalifah Harun
Ar-Rasyid di bawah kerajaan Bani Abbasiyah telah menjadikan kota Baghdad
semakin meningkat maju dan makmur terutamanya di dalam medan pembangunan
infrastruktur dan kemajuan ilmu pengetahuan. Kitab-kitab terkenal yang dikarang
oleh bangsa-bangsa yang telah maju seperti Yunani, India, Parsi dan Mesir telah
diterjemahkan ke dalam bahasa Arab oleh pakar-pakar penterjemah.
Dengan perkembangan ilmu yang berlaku ini, Imam
Ahmad tidak melepaskan peluang untuk mendalami ilmu agama. Bermula pada umur 14
tahun, Imam Ahmad mula mempelajari ilmu nahu dan juga ilmu mengarang. Pada masa
yang sama juga, beliau mula menghafal Al-Quran. Setelah mahir di dalam ilmu
bahasa dan menghafal keseluruhan Al-Quran, beliau mula menghadiri majlis-majlis
para ulama di sekitar kota Baghdad.
Pada awal pengajiannya, Imam Ahmad beliau menuntut
ilmu daripada Imam Abu Yusuf, seorang ulama’ yang hebat daripada aliran ahli
akal. Setelah seketika, beliau berpindah dan belajar pula dengan Imam Husyaim
bin Basyir Al-Wasiti, ulama’ dari aliran ahli hadis. Beliau menumpukan
pengajiannya dengan Imam Husyaim. Imam Ahmad lebih terpengaruh kepada aliran
ahli hadis berbanding dengan ahli akal. Pada tahun 179 H, iaitu ketika masih
berumur 15 tahun, beliau sudah mula mengumpul hadis sedikit demi sedikit.
Setelah umurnya melonjak kepada 16 tahun, beliau mula menghadiri majlis-majlis
ilmu para ulama’ hadis di sekitar kota Baghdad. Beliau menghafal hadis-hadis
yang diperolehnya serta mencatat semua hadis terseut di dalam buku catatannya.
Imam Ahmad merupakan seorang yang sangat mencintai
ilmu. Di samping ilmu hadis, beliau juga menuntut ilmu-ilmu seperti qiraat,
ilmu nahu dan sorof, ilmu balaghah, ilmu fikah, ilmu tasawuf, ilmu sirah nabi
dan para sahabat, ilmu ijma’ para sahabat dan tabi’in dan bermacam-macam ilmu
lagi. Kesemua ilmu-ilmu ini dipelajari Imam Ahmad daripada ulama’-ulama’ di
kawasan Iraq bermula dari tahun 179 H sehinggalah tahun 183 H.
Setelah kematian gurunya, iaitu Imam Husyaim bin
Busyair al-Wasiti, Imam Ahmad memutuskan untuk menuntut ilmu di luar kota
Baghdad pula. Beliau bercita-cita untuk mengumpulkan sebanyak mungkin
hadis-hadis baginda S.A.W daripada ulama’-ulama’ muktabar di luar sana. Tempat
pertama yang ditujui oleh Imam Ahmad ialah Kufah. Beliau berada di sana selama
3 tahun iaitu sehingga tahun 186 H. Selepas itu, beliau berhijrah pula ke kota
Basrah dan menetap di sana selama setahun. Ketika umurnya mencecah 23 tahun,
Imam Ahmad menuju pula ke kota Mekah untuk menunaikan ibadat haji. Disinilah
beliau bertemu dengan Imam Syafie. Ketika itu Imam Syafie mengajar di Masjidil
Haram.
Imam Ahmad mengembara ke seluruh tanah arab dalam
jangka masa 21 tahun, iaitu bermula dari 183 H, sehinggalah tahun 201 H, iaitu
setelah beliau berusia 40 tahun. Banyak lagi tempat yang telah dikunjungi oleh
Imam Ahmad untuk menimba ilmu seperti Madinah, Yaman, Farsi dan lain-lain.
Kesemua destinasi ini menjadi tempat tujuan Imam Ahmad demi untuk mengumpul
hadis-hadis Nabi S.A.W yang banyak tersebar di serata dunia.
Guru-Guru Imam Ahmad
Dengan menjadikan kaedah pengembaraan sebagai salah
satu cara untuk menimba ilmu, tidak dapat dinafikan lagi, Imam Ahmad berguru
dengan ramai ulama’-ulama’ yang terkemuka. Daripada kota Baghdad sehinggalah ke
seluruh tanah arab beliau mengembara demi minatnya untut mendalami dalam bidang
agama.
Di antara guru Imam Ahmad yang masyhur ialah Imam
Abu Yusuf. Imam Abu Yusuf merupakan salah seorang daripada murid Imam Hanafi.
Beliau merupakan seorang yang ahli di dalam bidang fikah dan hadis.
Seterusnya, Imam Ahmad berguru dengan Imam Husyaim
bin Basyir. Imam Husyaim merupakan seorang seorang ulama’ dari generasi tabi’
tabi’in yang sangat berpengaruh di Kota Baghdad. Beliau juga merupakan ulama’
hadis seperti Imam Abu Yusuf. Ramai orang meriwayatkan hadis dari beliau oleh
sebab ketokohannya dan ingatannya yang sangat hebat. Imam Ahmad sempat berguru
dengan beliau selama 4 tahun dan meriwayatkan lebih dari tiga ribu hadis
daripadanya. Ini ialah tempoh paling lama Imam Ahmad berguru dengan seseorang
ulama’.
Imam Syafie merupakan salah seorang guru Imam Ahmad
yang masyhur. Beliau bertemu dengan Imam Syafie ketika musim haji pada tahun
187 H, di mana Imam Syafie menyampaikan kuliah-kuliahnya di Masjidil Haram.
Pada ketika itu umur Imam Ahmad berusia 23 tahun. Kali kedua Imam Ahmad bertemu
dengan Imam Syafie adalah ketika Imam Syafie berkunjung ke Baghdad untuk
menyampaikan ilmu di sana.
Imam Ahmad pernah bercita-cita untuk menuntut ilmu
daripada Imam Malik, namun tidak kesampaian kerana Imam Malik telah meninggal
dunia sebelum Imam Ahmad mula menuntut ilmu. Sebagai gantinya, beliau menuntut
ilmu hadis di Makkah daripada salah seorang tokoh besar dalam bidang ini iaitu
Imam Sufyan bin Uyainah.
Selain daripada tokoh-tokoh yang telah disebutkan,
Imam Ahmad juga menuntut ilmu daripada Imam Umair bin Abdullah, Imam Abdur
Rahman bin Mahdi, Imam Abu Bakar ‘Iyasi, Imam Ismail bin Aliyyah, Imam Hammad
bin Khalid, Imam Mansur bin Salamah, Imam Waqi’ bin Jarrah, Imam Musa bin
Tariq, Imam Yazid bin Harun, Imam Abudul Razzaq bin Humman, Imam Yahya bin
Qattan, Imam Abdullah bin Nuwaimir, Imam Muhammad bin Adi, Imam Muhammad bin
Yazid, Imam Abu Usamah, Imam Yahya bin Salim, Imam Yahya bin Zaidah, Imam
Mu’tamar bin Imam Sulaiman, Imam Abdul Rahman bin Mahdi, Imam Basyar bin
Al-Fadhal, Imam Muzaffar bin Mudrik, Imam Uthman bin Umar, Imam Wallid bin
Sulaiman, Imam Abi Masyar Al-Dimasyqi, Imam Ibnul Yaman, Imam Ruh bin Ubaidah,
Imam Mu’awiyah Al-Aziz, Imam Muhammad bin Bakar, dan Imam Abu daud Al-Sajalisi.
Daripada Seorang Murid Menjadi Seorang Imam
Setelah mempelajari pelbagai ilmu daripada ramai
ulama’-ulama’ yang terkemuka, Imam Ahmad mula menyampaikan ilmu pada umur 40
tahun. Beliau mula mengajar di Masjid Jami’ yang terletak di kota Baghdad. Maka
berduyun-duyunlah orang ramai datang ke majlis ilmu beliau untuk mempelajari
ilmu hadis dan fikah mengikut mazhab Hanbali. Majlis pengajian beliau
dibahagikan kepada dua; umum dan khusus. Majlis ilmu umumi diadakan
selepas asar di masjid yang dihadiri oleh ramai para penuntut ilmu. Manakala
pengajian khusus diadakan di rumahnya sendiri.
Kebanyakan murid-muridnya datang kepada beliau
untuk tujuan menuntut ilmu, ada yang meminta nasihat darinya, ada juga yang
hendak mempelajari adab dan akhlak beliau, bahkan ada juga yang hadir untuk
mengambil berkat sahaja. Imam Ahmad merupakan seorang yang tegas. Beliau tidak
pernah bergurau senda kerana beliau kurang gemar akan perkara itu.
Murid-Murid Imam Ahmad
Oleh sebab ketokohan dan keilmuan yang ada pada
Imam Ahmad, maka ramailah para pencinta ilmu datang dan menuntut ilmu
daripadanya. Ada di antara murid-murid Imam Ahmad yang akhirnya menjadi
tokoh-tokoh Islam yang terkenal juga. Di antara murid-murid Imam Ahmad ialah;
Yahya bin Adam, Abdul Rahman bin Mahdi, Yazid bin Harun, Ali bin Al-Madini,
Imam Bukhari, Imam Muslim, Imam Abu Daud, Abu Zar’ah, Ar-Razi, Ibrahim
Al-Harbi, Abu Bakar Ahmad bin Hani’, Al-Atram, Muhammad bin Ishaq Al-Saghani,
Abu Hatim Al-Razi, Ahmad bin Al-Huwari, Musa bin Harun, Hanbal bin Ishaq, Usman
bin Said, Al-Darami, Hujaj bin Al-Syair, Abdul Malik bin Abdul Hamid
Al-Maimuni, Bakyi bin Makhlid Al-Andalusi, Ya’kub bin Syaibah dan ramai lagi.
Anaknya, Salih dan Abdullah juga menurut jejak langkah ayahnya dalam menguasai
bidang hadis.
Ramai murid-muridnya menuntut ilmu fikah
daripadanya serta membantu mengembang dan menyebarkan mazhab Hanbali keseluruh
pelosok dunia. Jasa-jasa mereka cukup besar di dalam membantu mazhab Imam Ahmad
bin Hanbal berdiri sebaris dengan mazhab-mazhab yang terdahulu.
Sumber-Sumber Asas Mazhab Hanbali
Terdapat 6 sumber asas yang digunakan oleh Imam
Ahmad di dalam mengistinbat hukum di dalam mazhabnya iaitu :
1. Al-Quran
2. Hadis
Sahih dan Hadis Hasan
3. Fatwa
para sahabat yang disepakati
4. Fatwa para sahabat yang tidak disepakati, di mana
beliau memilih yang hampir kepada kehendak Al-Quran dan Sunah mengikut
pemahaman beliau
5. Hadis
Mursal dan Hadis Da’if
6. Qias
Kitab-Kitab Karangan Imam Ahmad
Karya Imam Ahmad yang paling masyhur ialah Kitab
Al-Musnad. Kitab ini merupakan himpunan hadis-hadis Rasulullah sejumlah 40000
hadis. Imam Ahmad juga turut menghasilkan karya-karya lain seperti Kitab Tafsir
Al-Quran, Kitab Nasikh wa Mansuh, Kitab Al-Muqaddam wal Muakhar fil Quran,
Kitab Jawabatul Quran, Kitab al-Tarikh, Kitab Al-Manasikhul Kabir, Kitab
Al-Manasikus Saghir, Kitab at-Taatur Rasul, Kitab Al-Zuhd, Kitab Al-Masa’il,
Kitab Al-Fadhil, Kitab Al-Faraidh, Kitab Al-Manasik, Kitab Al-Iman. Kitab
Al-Asyribah, Kitab Al-Ra’du alal Jahmiyyah, Kitab Al-Ilal, Kitab Al-Wara’I,
Kitab Al-Salah, dan banyak lagi kitab-kitab lain.
Perkembangan Mazhab Hanbali
Mazhab ini tidak begitu pesat pada awal
pertumbuhannya. Hanya terbatas di kawasan Baghdad. Pada awal abad ke 4 Hijrah,
pengaruh mazhab mula tersebar ke Iraq. Pada akhir abad ke 6 Hijrah pula, mazhab
Hanbali mula tersebar ke Mesir. Perkembangannya semakin pesat apabila
pendokongnya adalah Ibn Taimiyyah dan Ibn Al-Qayyim. Perkembangan ini
dilanjutkan oleh Muhammad Abduh di Mesir dan Muhammad Abdul Wahab di Hijaz.
Muhammad Abdul Wahab telah mendapat perhatian Raja Abdul Aziz yang telah
menguasai Najd pada abad ke 12 Hijrah dan diterima sebagai mazhab rasmi bagi
kerajaan Saudi sehingga hari ini. Selain itu, mazhab ini juga berpengaruh di
kawasan lain seperti Syam dan Palestin. Beliau banyak menumpukan masanya dalam
penyebaran ilmu dan pemikiran melalui pengajaran dan penulisan. Antara anak
muridnya yang terkenal ialah anaknya Salleh dan Abdullah yang merupakan
periwayat Musnad Imam Ahmad. Murid-muridnya yang lain ialah Ahmad bin Muhammad,
Abdul Malik bin Abdul Hamid dan Ahmad bin Muhammad bin Harun dan Ahmad bin
Muhammad bin al-Hajjaj. Dalam bidang penulisan, Imam Ahmad telah dapat
menghasilkan karya yang bernilai dalam bidang Hadis yang dikenali sebagai
Musnad.
Antara tokoh-tokoh dalam mazhab Hanbali ialah
Al-Athram Abu Bakar Ahmad ibn Hani Al-Khurassi, pengarang as-Sunnah (wafat
273H). Ahmad ibn Muhammad ibn Al Hajjaj
Al Marwazi (wafat 275H). Ibn Ishaq Al Harbi ( wafat 285H). Al Qasim Umar ibn
Abi ‘Ali Al Husai Al Khiraqi ( wafat 334 H). Abdul Aziz Ibn Jaafar ( wafat 363
H). Kemudian usaha-usaha beliau ini diteruskan oleh, Muwaffaquddin Ibn Qudamah
- pengarang Al Mughni ( wafat 620H ). Syamsuddin Ibn Qudamah Al Maqdisi -
pengarang As Syarhul Kabir ( wafat 682 H ). Syeikhul Islam Taqiuddin Ahmad Ibn
Taimiyyah ( wafat 728H). Al-Imam Ibn Qayyim Al Jauziyyah - pengarang kitab
I’lamul Muwaqqi’in, At-Thuruqul Hukmiyah fi Siyasatisy Syar’iyah ( wafat 751H).
Karya Agung : Kitab Al-Musnad
Kitab Al-Musnad merupakan kitab hadis yang paling
besar yang telah dikarang oleh Imam Ahmad. Beliau mula mengarang kitab ini
setelah beliau mengembara ke seluruh pelosok negara arab. Beliau telah berjaya
mengumpulkan sejumlah hadis, iaitu kira-kira lebih dari sejuta hadis sepanjang
pengembaraannya itu.
Selepas melakukan proses penyaringan oleh beliau
sendiri, hanya 40000 buah hadis sahaja yang dimasukkan ke dalam kitabnya itu
daripada 750000 buah hadis yang telah dihafalnya. Di dalam 40000 buah hadis
yang dimasukkan, terdapat kira-kira 10000 hadis yang berulang-ulang. Kitab
inilah yang menjadi sumber rujukan Imam Ahmad di dalam membina hukum di dalam
mazhab yang diasaskan beliau, iaitu mazhab Hanbali.
Cara Imam Ahmad menyusun hadis-hadis di dalam kitab
ini ialah dengan mengikut nama-nama para sahabat bermula daripada hadis yang
diriwayatkan oleh Sayidina Abu Bakar, kemudian diikuti pula dengan hadis-hadis
yang diriwayatkan oleh Sayidina Umar, Uthman dan Ali. Hadis-hadis ini turut
disusun mengikut bab. Akhirnya, siaplah kitabnya yang sehingga berpuluh-puluh
jilid tebalnya.
Tribulasi Imam Ahmad
Ketika Khalifah Al-Ma’mun menghantar suratnya
kepada pegawainya yang bertugas di Baghdad,beliau telah meminta di dalam surat
tersebut agar dikumpulkan segala ulama’ dan qadhi serta imam-imam agar
ditanyakan kepada mereka tentang Al-Quran itu makhluq atau bukan makhluq,jika
sesiapa diantara mereka mengatakan bahawa Al-Quran itu bukan makhluq maka dia
akan dilucutkan daripada jawatan tersebut,dan barangsiapa yang mengatakan
bahawa Al-Quran itu makhluq maka dia akan dikekalkan dengan jawatan yang
disandangnya,dan sesungguhnya para fuqaha’ semuanya telah sebulat suara
(melainkan para ulama’ Al-Mu’tazilah) mengatakan bahawa Al-Quran itu bukanlah
makhluq,namun disebabkan kelemahan diri seorang manusia,dan perasaan takut untuk
dilucutkan dari jawatan itu timbul,telah menyebabkan sebahagian daripada mereka
mengiyakan kata-kata pemerintah ketika itu,tetapi terdapat juga sebahagian
daripada mereka yang telah menentang keras perkara tersebut diantaranya ialah
Imam Ahmad Bin Hanbal,beliau telah digari dengan rantai besi yang berat dan
telah dipenjarakan disebabkan perbuatan beliau itu…
Dan ketikamana Khalifah Al-Ma’mun mendengar bahawa
Imam Ahmad tetap juga berkeras dengan pendirianya walaupun telah diseksa dengan
begitu teruk sekali,beliau telah diarahkan agar dihantar ke pihak khalifah di
Khurasan dalam keadaan digari dan dirantai dengan rantai besi,tetapi Khalifah
Al-Ma’mun telah mangkat sebelum sempat Imam Ahmad dihantar kepadanya.
Setelah kemangkatan Khalifah Al-Ma’mun,Khalifah
Al-Mu’tasim pula menggantikanya dengan menaiki takhta pemerintahan,dan khalifah
tersebut juga bersamaan dengan khalifah sebelumnya dengan mengatakan bahawa
Al-Quran itu ialah makhluq,maka tinggallah Imam Ahmad meringkuk di dalam
penjara dengan penuh penderitaan,walaupun didalam keadaan yang digari dan
dibelenggu dengan rantai besi beliau tetap juga memperbanyakkan ibadah beliau
kepada Allah dengan penuh tekun sekali,dan bersolat bersama-sama ahli penjara
yang lain.
Dan Khalifah Al-Mu’tasim telah meminta para
ulama’nya untuk berdebat dengan Imam Ahmad berkenaan dengan mengatakan Al-Quran
itu makhluq,tetapi Imam Ahmad telah berjaya menutup mulut para ulama’ duniawi
tersebut dengan satu soalan sahaja dengan mengatakan : “Bawakanlah kepadaku
satu dalil daripada kitabullah dan sunnah nabiNya yang mengatakan Al-Quran itu
makhluq!!”
Beliau tetap teguh kemas dengan pendirianya itu
walaupun pihak khalifah telah mencuba memujuknya dengan berbagai-bagai cara
samada secara lembut ataupun kasar,beliau telah ditawarkan dengan berbagai
pangkat dan hadiah-hadiah,begitu juga beliau telah dikenakan dengan seksa yang
berat,tetapi pendirian beliau tidak sedikit pun berganjak walau seinci.
Dan apabila Khalifah Al-Mu’tasim tidak berdaya lagi
untuk memujuk beliau,maka baginda pun mengarahkan agar disiapkan suatu alat
penyeksaan untuk menyeksa beliau,mereka juga telah memukul beliau sehingga
terkehel bahunya dan terpercik darah di belakang badanya,tetapi beliau tetap
juga tidak berganjak dari perkataanya walau sedikit pun.
Sesungguhnya Al-Maruzi (5) iaitu salah seorang dari
ulama’ duniawi yang mengatakan bahawa Al-Quran itu makhluq telah berkata kepada
beliau : “Bukankah Allah Taala telah berkata : (( Dan janganlah kalian membunuh
diri kalian sendiri [An-Nisa’ : 29] ))??”
lalu Imam Ahmad pun berkata kepadanya : “Bunuhlah diriku ini dan aku
tidak mahu sesat seperti kesemua mereka itu”
Dan apabila Khalifah Al-Mu’tasim berasa khuatir
yang Imam Ahmad akan mati disebabkan begitu banyaknya penyeksaan yang telah
dikenakan ke atas beliau dan juga akan menyebabkan rakyat bangkit membela
beliau,baginda pun mengarahkan agar beliau dilepaskan dan dihantar ke keluarga
beliau semula,beliau telah meringkuk di dalam penjara selama 28 bulan.
Selepas kejadian tersebut,Imam Ahmad pun
menghilangkan dirinya daripada pandangan masyarakat dalam beberapa ketika
sehinggalah tampuk pemerintahan bertukar daripada Al-Mu’tasim dan Al-Muwatsiq
kepada Khalifah Al-Mutawakkil yang telah menghentikan terus segala fitnah
tersebut barulah beliau memunculkan diri beliau semula,baginda pun membersihkan
kembali nama beliau dan telah mengangkat kembali ketinggian ilmunya sehingga
melonjak naik melebihi para ulama’ lain yang sezaman denganya.
Berkeperibadian Mulia
Imam Ahmad merupakan seorang yang amat suka kepada
kebersihan. Beliau gemar memakai pakaian putih. Wajah beliau selalu manis
apabila bertemu dengan orang. Beliau juga seorang yang peramah dan sangat
lemah lembut.
Sebagai seorang yang arif dalam hal-hal agama,
beliau amat menjaga dirinya daripada melakukan perkara-perkara maksiat. Ini
dapat dilihat ketika mana beliau berjalan, beliau akan menundukkan sedikit
kepala. Imam Ahmad juga merupakan seorang yang pendiam, tidak banyak
berkata-kata. Beliau gemar menyendiri dan menjauhkan diri daripada
tempat-tempat yang melalaikan. Satu perbuatan yang paling tidak digemari oleh
Imam Ahmad ialah bergurau senda. Beliau juga benci melihat orang bergurau. Oleh
itu, para pelajarnya akan bergurau senda sekiranya berada di samping Imam
Ahmad.
Imam Ahmad seorang yang sangat merendah diri,
beliau tidak suka jika ada orang berjalan di belakangnya, sebaliknya, beliau
akan berhenti dan mengajak orang itu berjalan bersama-samanya. Beliau juga
tidak suka duduk di hadapan ketika di dalam majlis majlis keramaian. Beliau
suka bergaul dengan orang-orang yang susah. Beliau akan makan dan minum
bersama-sama fakir miskin, anak-anak yatim. Beliau tidak suka hidup di dalam
kemewahan.
Imam Ahmad dan Keluarganya
Imam Ahmad telah mengahwini seorang hamba yang
bernama Husan. Beliau mengikuti jejak langkah Nabi Muhammad S.A.W yang
mengahwini hamba yang bernama Mariam Al-Qibtiyyah. Dengan perkahwinan tersebut,
beliau dikurniakan beberapa orang anak iaitu Said, Muhammad Al-Hasan, Zainab,
Fatimah dan dua orang kembar; Hasan dan Husain yang meninggal beberapa hari
selepas dilahirkan.
Beliau juga mengahwini Al-Abasah Binti Al-Fadhl.
Imam Ahmad dikurniakan dua orang anak lelaki dan seorang anak perempuan. Anak
lelakinya, Salih pernah menjadi seorang haki di Asbahan. Beliau jugalah yang
menulis riwayat hidup ayahnya. Seorang lagi anaknya ialah Abdullah. Abdullah
pernah menjadi pimpinan majlis ilmu hadis.
Pandangan Ulama Terhadap Ahmad
Al-Imam al-Syafi’i :
Waktu aku meninggalkan
Baghdad,aku tidak akan tinggalkan kepada seorang lelaki yang lebih afdhal,
alim, faqih dan lebih taqwa selain dari Ahmad bin Hambal.
Al-Imam al-Zahabi :
Ahmad bin Hanbal adalah memang seorang imam dan
syaikh al-Islam.
Al-Nasa’iy :
Ahmad telah berjaya menghimpun pengetahuan tentang
hadith dan fiqh, wara’, zuhud dan sabar.
Ishaq bin Rahawayh :
Imam Ahmad bin Hambal merupakan hujah di antara
Allah dan makhluknya.
Abdullah bin Ahmad :
Bapaku sentiasa sembahyang 300 rakaat pada setiap
hari dan malam. Apabila jatuh sakit akibat sebatan yang dikenakan ke atasnya
sehingga melemahkannya, beliau sembahyang sebanyak 150 rakaat sahaja setiap
hari dan malam.
Yahya bin Mu’in :
Aku tidak pernah melihat orang seperti Ahmad yang
menjadi sahabatku selama 50 tahun, tidak pernah dia berbangga-bangga ke atas
kami dengan apa pun.
Kewafatan Imam Ahmad
Pada awal bulan Rabiul Awal tahun 240 H, beliau
diserang demam panas sehingga tidak mampu berjalan. Ketika hampir ajalnya,
beliau masih dengan ketegasan beliau. Beliau mengarahkan supaya anak-anaknya
tidak memasak kepadanya kerana anak-anaknya pernah mengambil harta daripada
pemerintah.
Saat hampir bertemu ajal, Imam Ahmad mewasiatkan
kepada keluarga dan sanak saudaranya supaya tetap menyembah Allah S.W.T,
memujiNya, dan hendaklah selalu memberi nasihat sesama kaum Muslimin.
Imam Ahmad meninggal dunia pada hari Jumaat, 12
Rabiul Awal tahun 241 H. Puluhan ribu rakyat menghantar mayat beliau ke tempat
pengkebumian beliau di Baghdad. Semoga Allah mengurniakan kepada Imam Ahmad
ganjaran yang besar di sana kelak kerana pengorbanan yang dilakukan olehnya
untuk agama Islam.
Rujukan
1. Dr. Ahmad Asy-Syurbasi, Biografi
Imam-Imam Mazhab, Penerbitan Mutiara, Jakarta, 1979.
2. Tarikuddin bin Haji Hassan, Siri
4 Imam Mazhab : Imam Ahmad bin Hanbal, Perniagaan
Jahabersa, 2004.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)