MEMAHAMI
UNDANG-UNDANG KETERANGAN ISLAM
Zulkifli Hasan
1.0
Pendahuluan
Undang-undang keterangan Islam merupakan cabang ilmu yang perlu
difahami secara mendalam terutamanya pengamal undang-undang seperti peguam,
hakim, pendakwaraya, polis, penguatkuasa agama termasuk mufti dan penggubal
undang-undang. Kesedaran masyarakat mengenai konsep undang-undang keterangan
juga perlu diberi perhatian memandangkan kerap kali isu-isu berkaitan dengan
pertuduhan di mahkamah disalah fahami dan akhirnya menimbulkan pelbagai
spekulasi yang tidak sepatutnya berlaku. Kes penayangan, pengedaran dan
penghebahan video seks misalnya melibatkan kekeliruan bukan sahaja dikalangan
masyarakat umum malahan cerdik pandai berkenaan dengan beban bukti yang
diterima pakai dalam Islam. Berdasarkan kekeliruan dan kurang fahaman ini,
penulis ingin berkongsi sedikit pengetahuan berkaitan dengan konsep
undang-undang keterangan di dalam konteks peruntukan undang-undang di Malaysia.
2.0
Sejarah Undang-Undang
Keterangan Islam Di Malaysia
2.1
Sebelum Kemerdekaan
Pada awal abad
ke limabelas pengaruh agama Islam mulai menguasai Tanah Melayu melalui aktiviti
pedagang arab yang datang untuk berniaga dan menyebarkan Islam. Melaka pada
masa itu menjadi pusat perdagangan terkemuka dan menjadi pusat kegiatan ekonomi
antarabangsa. Oleh kerana faktor Melaka yang strategik itulah maka Islam dapat
disebarkan dengan berkesan hinggakan dapat mengIslamkan seluruh tanah Melayu
dalam masa yang amat singkat.
Merujuk kepada
undang-undang keterangan sebelum kemerdekaan, mahu tidak mahu kita perlu
merujuk kepada perkembangan undang-undang Melaka dan kanun-kanun negeri yang
lain. Kewujudan undang-undang ini jelas membuktikan bahawa undang-undang Islam
khususnya Undang-undang keterangan Islam telah dilaksanakan lebih ratusan tahun
yang lalu.
Undang-undang
Melaka mengandungi 44 Bab yang terdiri daripada Undang-undang Melaka Tulen,
Undang-undang Laut, Perkahwinan Orang Islam, undang-undang Jualan dan
keterangan, undang-undang negeri dan undang-undang Johor. Undang-undang Pahang
menggariskan beberapa peraturan berkaitan muamalat seperti urusniaga dan
jaminan, undang-undang jenayah
dan denda, Obligasi Asasi Keagamaan., dan testimoni dan
Pensaksian. Di Kedah peruntukan Undang-undang Datuk Seri Paduka Tuan menyebut
bahawa pencuri, perompak, penyabung ayam, pengedar candu, penjudi, pemuja pokok
dan batu, pemabuk, segala perbuatan tersebut adalah bertentangan dengan
perintah Allah dan mesti dilaporkan kepada penghulu. Undang-undang Syariah di
Johor banyak terpengaruh dengan undang-undang Islam yang disusun di Turki dan
Mesir di mana Majallah Ahkam telah dijadikan sebagai Majallah Ahkam Johor dan
Hanafite Code of Qadri Pasha telah disesuaikan sebagai ahkam syariyah Johor.
Walaupun pada dasarnya undang-undang ini tidak secara langsung
menyebut undang-undang keterangan tetapi secara tidak langsung dapat difahami
bahawa perlu adanya satu undang-undang untuk membuktikan setiap kes yang
didengari di hadapan hakim atau kadhi. Ini terbukti dengan adanya bahagian akhir
undang-undang Melaka yang menyentuh rukun-rukun berkaitan dengan undang-undang
keterangan. Bab 35 menyentuh mengenai pemberitahuan. Bab 37 rukun-rukun
mengenai testimoni saksi dan kesahihannnya. Bab 38 rukun-rukun mengenai
prosedur dan melakukan angkat al-yamin.
Kedatangan Portugis, Belanda dan pemerintahan Jepun tidak banyak
mempengaruhi undang-undang di Malaysia. Pemerintahan British telah mempengaruhi
sebahagian besar aplikasi undang-undang Islam. Undang-undang Inggeris telah
mula masuk melalui Piagam Keadilan 1807 dan diikuti dengan beberapa
undang-undang Inggeris yang diamalkan. British telah memisahkan bidang kuasa di
dalam pentadbiran kerajaan di antara aspek kenegaraan dan keagamaan. Akibatnya
undang-undang Islam hingga kini hanya merujuk kepada aspek perkahwinan,
perceraian, harta pusaka dan pewarisan, amalan agama manakala aspek yang lain
seperti undang-undang komersial, kontrak, diletakkan di bawah undang-undang
sivil.
Sehubungan dengan itu juga, undang-undang keterangan Islam di
Malaysia semakin tidak diaplikasikan. Terdapat kes-kes di mana undang-undang
keterangan Islam diketepikan dan prinsip-prinsip undang-undang Inggeris
digunapakai. British telah membawa masuk Akta Keterangan 1950 untuk
dilaksanakan di Malaysia. Akta Keterangan 1950 ini adalah bermodelkan Akta
Keterangan India 1872 yang telah digubal oleh Sir James Stephen. Akta
Keterangan ini merupakan usaha beliau untuk mengkodifikasikan prinsip-prinsip
undang-undang Common Law di dalam satu Akta. Setelah itu, undang-undang
keterangan Islam semakin dilupakan dan tidak diamalkan dalam erti kata yang
sebenarnya. Ianya diletakkan di dalam kes-kes tertentu meliputi hal ehwal
kekeluargaan dan pentadbiran harta Islam.
2.2
Selepas Kemerdekaan
Artikel 3 (1) Perlembagaan
Persekutuan memperuntukkan bahawa Islam ialah ugama bagi Persekutuan, tetapi
ugama-ugama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana bahagian
Persekutuan. Namun demikian undang- undang Islam hanya berkaitan mengenai
keluarga, warisan dan terhad kepada orang-orang Islam. Jika kita merujuk kepada
kes-kes yang diputuskan di Mahkamah di Malaysia ada terdapat beberapa kes lama
yang merujuk kepada undang-undang keterangan Islam. Namun begitu ianya tidak
menjadi rujukan wajib Mahkamah dalam menentukan sesuatu kes. Mahkamah sivil
akan mengggunakan Akta Keterangan 1950 manakala Mahkamah Syariah melaksanakan
undang-undang keterangan Islam yang diperuntukkan di bawah enakmen keterangan
syariah negeri masing-masing.
Pada tahun 1988, Perkara 121 perlembagaan Persekutuan telah
dipinda dengan menyebut di fasal (1A) maksudnya Mahkamah Tinggi Sivil tidaklah
boleh mempunyai bidang kuasa berkenaan dengan apa-apa perkara dalam bidang
kuasa Mahkamah Syariah. Sebelum pindaan dibuat terdapat banyak kes di mana
Mahkamah Sivil telah membuat keputusan mengenai perkara yang termasuk dalam
bidang kuasa Mahkamah Syariah dan adakalanya telah mengubah keputusan yang
telah dibuat di Mahkamah Syariah.
Kesan daripada itu juga, penyusunan semula hal ehwal pentadbiran
agama Islam di negeri-negeri telah diasingkan di antara kuasa majlis Agama
Islam, Mufti dan mahkamah Syariah. Mahkamah Syariah diadakan di tiga peringkat
Mahkamah Rendah Syariah, Mahkamah Tinggi Syariah dan Mahkamah Rayuan Syariah.
Rayuan boleh dibuat dari Mahkamah Rendah Syariah kepada Mahkamah Tinggi Syariah
dan dari Mahkamah Tinggi Syariah ke Mahkamah Rayuan Syariah.
Bidang kuasa Mahkamah Syariah sangat terbatas dan hanya terpakai
kepada orang Islam. Muslim Courts (Criminal Jurisdiction) Act, pindaan 1984
memperuntukkan Mahkamah Syariah hanya diberi bidang kuasa mengenai kesalahan
yang boleh dihukum dengan penjara tidak lebih tiga tahun atau dengan tidak
lebih RM5000.00 atau rotan tidak lebih enam sebatan atau gabungan hukuman itu.
Jika dilihat, bidang kuasa ini masih rendah dari bidang kuasa Magistret Kelas 1
yang biasanya boleh membicarakan kes yang boleh dihukum dengan penjara sepuluh
tahun dan boleh menjatuhkan hukuman lima tahun penjara atau denda $10,000 atau
sebat dua belas pukulan atau gabungannya.
Secara ringkasnya, kini di
Malaysia terdapat dua undang-undang keterangan iaitu Akta Keterangan 1950 dan
Enakmen atau Akta Keterangan Mahkamah Syariah negeri-negeri. Akta Keterangan
1950 digunapakai di Mahkamah Sivil. Ianya diambil keseluruhannya dari Akta
Keterangan India 1872 yang telah
digubal oleh Sir James Stephen. Manakala undang-undang
keterangan Islam digubal berlandaskan sumber-sumber perundangan Islam seperti
al-Quran, al-Sunnah, Ijma, Qiyas, Kitab Fiqh dan pandangan para fuqaha dengan
mengambil kira keadaan semasa di Malaysia.
3.0
Pembuktian Di dalam Undang-undang Keterangan
Islam
Secara umumnya
undang-undang keterangan berfungsi sebagai kaedah untuk menentukan fakta dan
bukti yang boleh dikemukakan di dalam mahkamah. Undang-undang keterangan Islam
di Malaysia diperuntukkan di dalam enakmen keterangan Mahkamah Syariah
negeri-negeri. Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah (Negeri Selangor) 2003
misalnya mempunyai 131 seksyen. Seksyen ini dibahagikan kepada beberapa
Bahagian iaitu Bahagian 1 Kerelevenan, Bahagian 2 Pembuktian, Bahagian 3
Pengemukaan dan Kesan Keterangan dan Bahagian 4 Peruntukan Am. Enakmen ini juga
dibahagikan kepada beberapa Bab iaitu di bawah Bahagian 1 terdapat Bab
Permulaan, Qarinah. Di Bahagian 2 terdapat Bab Fakta yang Tidak Perlu Dibuktikan
dan Bab Keterangan Lisan, Dokumentar dan dokumen awam. Di Bahagian 3 terdapat
Bab Beban Membuktikan, Saksi, Pemeriksaan Saksi dan peruntukan Khas Berhubungan
dengan Testimoni Saksi.
Enakmen
Keterangan Mahkamah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 mempunyai 132 seksyen.
Seksyen ini dibahagikan kepada beberapa Bahagian iaitu Bahagian 1 Kerelevenan,
Bahagian 2 Pembuktian, Bahagian 3 Pengemukaan dan Kesan Keterangan dan Bahagian
4 Peruntukan Am. Enakmen ini juga dibahagikan kepada beberapa Bab iaitu di bawah
Bahagian 1 terdapat Bab Qarinah. Di Bahagian 2 terdapat Bab Fakta yang Tidak
Perlu Dibuktikan dan Bab Keterangan Lisan, Dokumentar dan dokumen awam. Di
Bahagian 3 terdapat Bab Beban Membuktikan, Saksi, Pemeriksaan Saksi dan
peruntukan Khas Berhubungan dengan Testimoni Saksi. Kesemua peruntukan Akta ini
hampir sama dengan Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Selangor 2003 termasuk
susunan seksyennya. Cuma kelainannya ialah pada seksyen 131 di mana Akta ini
menyebut bahawa Akta Keterangan 1950 yang digunapakai di Mahkamah Sivil tidak
terpakai di Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan.
Bagi
menjelaskan konsep dan aplikasi undang-undang keterangan Islam, bahagian 3.1 di
bawah akan membincangkan secara ringkas konsep al-Bayyinah, al-Iqrar,
al-Shahadah. al-Yamin dan al-Qarinah. Artikel ini akan menerangkan kedudukan
kaedah-kaedah pembuktian tersebut berdasarkan hukum syarak dan peruntukan serta
amalannya di Mahkamah Syariah. Konsep-konsep undang-undang keterangan ini
menjadi asas kepada kaedah pembuktian demi menegakkan keadilan dan dalam masa
yang sama hak dan digniti individu dipertahankan.
3.1
Konsep al-Bayyinah (Keterangan)
dan Kategori Pembuktian
Bagi
memahami undang-undang keterangan Islam, konsep al-Bayyinah wajib difahami
terlebih dahulu. Al-Bayyinah atau keterangan membawa maksud yang sangat luas
dan ini merangkumi pelbagai bentuk pembuktian. Ibn Qayyim telah menjelaskan
konsep al-Bayyinah dengan merujuk segala sesuatu yang boleh menjelaskan dan
menunjukkan kebenaran dan ini termasuk al-Shahadah, al-Iqrar, al-Yamin dan
al-Qarinah. Konsep ini merupakan intipati daripada ayat 25 Surah al-Hadid yang
bermaksud ““Demi sesungguhnya kami telah utuskan rasul-rasul Kami dengan
membawa keterangan (al-bayyinat) yang nyata”. Bertepatan dengan takrifan di
atas, enakmen keterangan Mahkamah Syariah juga menjelaskan al-Bayyinah’ sebagai
keterangan yang membuktikan sesuatu hak atau kepentingan dan termasuklah
al-qarinah. Dari sudut aspek kategori pembuktian melalui konsep al-Bayyinah,
al-Iqrar merupakan bukti yang paling tinggi nilainya diikuti oleh al-Shahadah,
al-Yamin dan al-Qarinah.
Pembuktian
Melalui al-Iqrar (Pengakuan)
Al-Iqrar
merupakan pembuktian yang mendapat kedudukan tertinggi dalam undang-undang
keterangan Islam. Ianya merujuk kepada pengakuan seseorang dengan kerelaannya
sendiri tanpa ada paksaan atau pengaruh pihak lain. Di dalam enakmen keterangan
Mahkamah Syariah al-Iqrar merujuk kepada suatu pengakuan yang dibuat oleh
seseorang, secara bertulis atau lisan atau dengan isyarat, menyatakan bahawa
dia mempunyai obligasi atau tanggungan terhadap mana-mana orang lain berkenaan
dengan sesuatu hak. Pembuktian al-Iqrar hanya boleh diterima pakai sebagai
sabitan sekiranya ia dibuat di dalam Mahkamah, dihadapan Hakim atau di luar
mahkamah di hadapan dua orang saksi yg aqil, baligh dan ‘adil. Sekiranya ada
bukti-bukti kukuh yang menunjukkan bahawa terdapat elemen paksaan atau ugutan
pada al-Iqrar, ianya akan tertolak dan tidak diterima sebagai sabitan.
Pembuktian Melalui al-Shahadah (Kesaksian)
Selepas
al-Iqrar, al-Shahadah merupakan pembuktian yang tinggi kedudukannya dalam
undang-undang keterangan Islam. Al-Shahadah secara umumnya bermaksud
perkhabaran tentang sesuatu dengan lafaz yang khusus iaitu lafaz asyhadu (aku
bersaksi). Enakmen keterangan Mahkamah Syariah menerima apa-apa keterangan yang
diberikan di Mahkamah dengan menggunakan lafaz “asyhadu” untuk membuktikan
sesuatu hak atau kepentingan sebagai al-Shahadah. Al-Shahadah dalam kes zina
memerlukan empat orang saksi lelaki yang adil dan di dalam kes hudud yang lain
2 saksi lelaki yang adil sudah memadai. Manakala di dalam kes taazir, bilangan
saksi yang diterima pakai sebagai pembuktian terpulang mengikut peruntukan
undang-undang
yang telah digubal. Saksi yang tidak memenuhi syarat al-Shahadah seperti aqil,
adil, baligh, bilangan saksi, mempunyai ingatan yang baik dan tidak
berprasangka walaupun tidak diiktiraf sebagai al-Shahadah bagi maksud sabitan
kes masih boleh diterima keterangan mereka atas dasar al-Bayyinah.
Pembuktian
Melalui Al-Yamin (Sumpah)
Al-yamīn ditakrifkan
sebagai suatu lafaz yang digunakan untuk menyatakan (mensabitkan) haknya terhadap sesuatu perkara
atau menafikan sesuatu perkara di hadapan hakim dengan menyebut nama Allah
S.W.T atau sifat-sifatNya. Perlu ditekankan di sini al-yamīn hanya
terpakai dalam kes mal (sivil) dan tidak boleh dilaksanakan
di dalam kes jenayah seperti zina dan qazaf. Enakmen keterangan Mahkamah
Syariah memperuntukkan bahawa keterangan hendaklah diberikan oleh plaintif
terlebih dahulu dan jika defendan menafikan tuntutan terhadapnya barulah
al-Yamin boleh dilaksanakan bersesuaian dengan hukum syarak. Jika defendan
melaksanakan al-Yamin tuntutan yang dibuat oleh plaintif hendaklah ditolak dan
jika defendan enggan berbuat demikian maka Mahkamah bolehlah meminta plaintif
bersumpah al-Yamin dan dengan sumpah itu tuntutannya hendaklah diterima.
Pembuktian
Melalui Al-Qarinah (Keterangan Keadaan)
Abdul
Karim Zaydan menafsirkan qarinah
sebagai salah satu bukti yang boleh enentukan kewujudan atau ketakwujudan
sesuatu isu. Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah menjelaskan al-Qarinah
sebagai keterangan keadaan (circumstantial evidence) dan fakta yang relevan
yang membuktikan sesuatu hak atau kepentingan dan ini termasuk dokumen-dokumen,
fakta-fakta berkaitan satu sama lain, kenyataan pakar, alat audio dan visual,
bukti forensik, kaedah saintifik seperti DNA dan
cap jari.
Penerimaan
pembuktian melalui kaedah saintifik adalah selari dengan roh prinsip Islam yang
terdapat di dalam beberapa ayat al-Qur'an. Sebagai contoh kaedah pembuktian
melalui teknologi cap jari telah dirakamkan oleh Allah Subhanahuwataala di
dalam Surah al-Qiyamah, ayat 3-4 yang bermaksud "Patutkah manusia (yang kafir)
menyangka bahawa Kami tidak akan dapat mengumpulkan tulang-belulangnya (dan
menghidupkannya semula)? Bukan sebagaimana yang disangka itu, bahkan Kami
berkuasa menyusun (dengan sempurnanya) segala tulang jari-jemarinya dengan
sempurna". Ini disokong di dalam ayat 7 Surah al-Anbiya' yang menyeru
untuk merujuk kepada orang yang lebih berpengetahuan dalam bidang tertentu.
Rasulullah SAW juga menerima al-
qarinah sebagai salah satu metod pembuktian
di dalam kes penentuan nasab keturunan.
4.0
Kesimpulan
Memahami konsep al-Bayyinah dalam konteks undang-undang
keterangan Islam merupakan satu kewajipan kepada pengamal undang-undang.
Masyarakat pula sekurang-kurangnya perlu mempunyai kesedaran dan kefahaman
mengenai konsep asas undang-undang keterangan Islam bagi mengelakkan
perselisihan dan adu domba yang boleh memporak-porandakan keadaan.
Di dalam Islam pembuktian yang diterima pakai sebagai sabitan
ialah al-Iqrar dan al-Shahadah. Kedua-dua bentuk pembuktian ini mempunyai
kedudukan yang paling tinggi berbanding dengan kaedah lain sama ada al-Yamin
dan al-Qarinah. Al-Yamin hanya diterima sebagai sabitan dalam kes sivil dan
ditolak dalam kes jenayah. Manakala al-Qarinah atau pembuktian melalui fakta
dan keadaan keterangan seperti bukti forensik, DNA, cap jari memerlukan bukti
sampingan yang menyokong satu sama lain untuk sabitan. Sabitan kes melalui
pembuktian al-Qarinah tidak diterima pakai dalam kes hudud dan qisas tetapi
ianya boleh diterima di dalam kes taazir.
Perlu
diingatkan bahawa walaupun al-Qarinah melalui keterangan forensik sama ada
ujian DNA, ketulenan video atau gambar, cap jari dan sebagainya boleh diterima
pakai sebagai bukti sempingan ianya hanya menjadi sebahagian daripada
al-Bayyinah. Kedudukan pembuktian melalui al-Qarinah adalah tidak sama nilainya
seperti al-Iqrar, al-Syahadah dan al-Yamin. Namun demikian, ianya masih boleh
berfungsi untuk membantu pihak pendakwaan atau pembelaan sekurang-kurangnya di
peringkat ghalabah al-zan (beyond reasonable doubt) dalam kes taazir.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)