Followers

Rabu, 21 Januari 2009

Anak muridku...

h m...dah jadik ustazah qM ni rupanya...keh keh..cam tak sesuai langsung, nak ikutkan qM nih jenih gila-gila cikit..tapi gaya ala-ala ayu tu masih ada la.. mesti kena control baek punya..maklum sajala nak ngajaq budak2 kena wat serius sket baru depa dengaq kata...tapi budak2 la ni memang tak macam budak dolu2...pantang di tegur mesti melawan balik... tak tau lah sapa yang salah...bila dah jadik pendidik cam ni baru la qM tau camna cekgu2 qM bagitau dulu..memang banyak benarnyaaa... kata cekgu qM, jadik cekgu ni banyak cabarannya, terpaksa berkorban rasa, masa dan tenaga...mana taknya amanah yang dipikul adalah amanah yang teramatlah berat..sebab nak didik anak manusia yang punya akal...perlu kena gaya mengadunnya barulah nampak hasil yang memberansangkan.. lagi pula kebanyakan ibu bapa seolah-olah menyerahkan bulat-bulat hal2 pendidikan ini kepada guru-guru...(maklumlah, siang malam pagi petang mak bapak di ofis saja) kalau anak mereka lembab, ohhh cekgu tak pandai nak ajaq..kalau biadap, guru jugaklah dipersalahkan...ehem-ehem...bukanlah semua ibu bapa yang bersikap lagu tu, segilintir sahaja...qM ingat lagi masa zaman mentah qM dulu, nak dok dekat cekgu pun takut...bila kena marah lagi laaaa....langsung tak angkat muka, apa lagi nak bersuara...abis2 pun lepas geram dalam ati sebab dimalukan depan kawan2...ohooo satu pengalaman yang memalukan bila kena marah depan kawan2...tapi budak2 sekarang, bila ditegur @ marah buat 'do no' (tak tau) saja...pastu dalam ati nih panazzz saja grrrtapi cepat2 beristighfar balik..." depa ni ahli syurga...tak baek kata yang bukan2"..terimalah ia sebagai satu ujian..walaubagaimanapun, qM tetap rasa seronok sebab dapat timba pengalaman yang baru..pengalaman pun masih hijau, jalan pun masih panjang Insya Allah, qM sentiasa mengingatkan diri supaya lebih bijak mencanai rasa, perlu ada kasabaran yang tinggi. Sebagai seorang pendidik kawal-kawallah perkataan yang keluar dari mulut kita, sebab setiap kata-kata itupun akan menjadi doa dan selalu-selalulah mendoakan yang baek2 untuk anak2 murid kita. Mudah-mudahkan Allah perkenankan doa kita... Insya Allah..

2 ulasan:

  1. "oh bakal anak muridku....cgu doakan dapat menerima segala ilmu yang cikgu bakal curahkan nt dgn mudah...." hehehe...simfoni buat bakal anak didik...

    moge2 kita sama2 dapat jadi pendidik yang dapat membentuk peribadi mulia ank2 didik kita...ameen...

    BalasPadam
  2. Insya Allah sama-samalah kita mendoakan kebaikan untuk orang lain2 tambah2 buat anak2 didik kita...semoga Allah memberi kebaikan pada kita pula..amin!

    BalasPadam

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)