Followers

Ahad, 26 September 2010

Diari Hari Minggu

 Aku bahagia
Ketika entri ini ini ditulis, aku baru sahaja selesai meyiapkan makan tengahari untuk keluarga, ibu dan bapa mertua, suami dan anakku. seronok juga memasak untuk keluarga sekali sekala. almaklumlah kebiasaannya ibu mertua yang akan masak untuk tengahari untuk kami sekeluarga. memang syukurku tidak terhingga kepada Allah kerana telah memberi aku nikmat yang amat-amat membahagiakan diriku. anugerah ibu dan bapa mertua yang memahami, suami yang baik juga anakku yang comel.Kebaikan mereka saling tak tumpah seperti ibu dan bapaku sebenar.Alhamdulillah, segalanya datang dari Allah..

 Tatkala khabarku pada iman
ya apa khabar pula dengan imanku hari ini, harapku agar ia jauh dari kesyirikan terhadap sang pencipta yang mengciptakan aku. Dia yang telah menciptakan diriku dan hatiku, agar tetap hatiku pada tuhan yang esa. Semoga segala yang aku lakukan adalah diatas nama Allah swt. Agar keberkatan senantiasa mengelilingiku, dulu, kini dan selamanya. kadang-kadang memang payah untuk dinafikan, ada waktu naik dan turunnya iman. kurang bersyukur pada tuhan. kadangkala bila kesusahan datang, hatiku tewas dalam bisikan syaitan laknatullah, sanggup aku terbuai dengan hembusan bisikan itu. sedangkan firman Allah sudah ku dapati didalm lembaran alfurqan.

(Iblis) menjawab, Kerana Engkau telah menyesatkan aku, pasti aku selalu menghalangi mereka daripada jalanMu yang lurus. Kemudian pasti aku akan mendatangi mereka dari depan, dari belakang, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur”(Surah al-A’raf: ayat 16-17)

maka janganlah kamu sekali-kali terpedaya oleh kehidupan dunia, dan jangan sampai kamu terpedaya oleh penipu dalam (mentaati) Allah”(Surah Luqman: ayat 33)
9-“

Apa yang kuharapkan agar imanku terpelihara dari bisikan nafsu dan syaitan yang boleh membawa aku ke dalam azabMu tuhan!




Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~

3 ulasan:

  1. tahniah
    da pandai masak tuk kluarga skrg ni....
    try your best in the future cooking.....

    BalasPadam
  2. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

    BalasPadam

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)