Followers

Jumaat, 24 September 2010

Sebab sya sayangkan awak!

Selamat hari raya Aniz..maaf zahir batin. seperti biasa sya mesej ni nak ajak Aniz tutup aurat macam dulu2. biarlah Aniz meluat dan menyampah pun dengan sya, sya tak kisah, sebab sya sayangkan Aniz, sya bagi mesej ni..mungkin sedikit sahaja buat renungan;


sya mempunyai sorang kawan ni (siapa dia sya terpaksa rahsiakan) , dia seorang yang cantik, tapi syangnya dia tidak memelihara baik2 tubuh badan dan rambutnya yang cantik tu. pernah beberapa kali sya menegur tapi dia cakap dia memang nak berubah cuma tak dapat hidayah. sya sentiasa doakan agar dia diberi hidayah.


1 hari kawan sya tu tak hadir ke kelas, sya pergilah melawat dia, rupa2nya dia terkena penyakit kulit, habis kulit kepala, kulit muka dan tubuh badan dia tumbuh bintik2 merah dan bernanah. dia malu nak keluar rumah, dan tak mau jumpa doktor. Dia kata ni mungkin balasan Allah kat dia. dia sedih sgt dan memag tak mau jumpa orang dah.


sya bagitau dia, sepatutnya dia bersyukur sebb Allah tegur dia sekarang, sekurang2nya dia sempat bertaubat. sya bagitau lagi, sebenarnya Allah sayang kat dia sebab tu dia diuji sebegitu rupa. kalau la dia tak dapat penyakit tu, entah bila plak dia boleh berfikir yang dia memang dah buat salah dengan Allah. sejak hari tu dia kata nak bertaubat sungguh2.


sebelum balik, sya suruh dia pakai bedak sejuk campur garam sikit, pastu tempek2 kat penyakit dia tu sambil berdoa mohon Allah sembuhkan. sya tenangkan hati dia, sya kata kalau jumpa doktor pun, yang bagi sembuh pun Allah jugak kan, jadi lebih baik usaha sendiri dulu.


seminggu lepas tu sya melawat dia lagi. dia peluk sya erat2 sambil menangis. sya tengok dia dah mengenakan tudung, baju2 pun tak sesksi lagi. Alhamdulillah, 3 hari dia cuba buat mcam sya ckap tu, penyakit dia beransur2 ok. dia bersyukur sebab Allah sembuhkan penyakitnya tu cepat. Alhamdulillah..semoga Allah terus bagi hidayah kepada kita semua...sekian


Semoga cerita di atas menjadi pengajaran buat semua..


Pengajarannya kat sini, kalau kita nak berubah jangan tunggu Allah turunkan bala baru nak berubah. sepatutnya bila kita dah sedar kita buat salah kita mesti segera bertaubat dan berubah. semoga Allah lindungi kita di dunia dan lebih2 lagi di akhirat. Insya Allah


salam sayang dari sahabatmu..sya








Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~

2 ulasan:

  1. ALHMDLAH..
    SUKANYA POST NI...

    BalasPadam
  2. semoga ada orng yg boleh ambik iktibar..insya Allah..

    BalasPadam

Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)

Kewajipan Menutup Aurat

Kewajipan Menutup Aurat
An Nuur: 31 » Katakanlah kepada wanita yang beriman:"Hendaklah mereka menahan pandangan mereka, dan memelihara kemaluan mereka, dan janganlah mereka menampakkan perhiasan mereka kecuali yang (biasa) nampak dari mereka.Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung kedada mereka, dan janganlah menampakkan perhiasan mereka, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putera-putera mereka, atau putera-putera suami mereka, atau saudara-saudara mereka, atau putera-putera saudara laki-laki mereka, atau putera-putera saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita.Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.Dan bertaubatlah kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung. (QS. 24:31)

Ikut al-Quran & Sunnah

Ikut al-Quran & Sunnah
An Nisaa': 59 » Hai orang-orang yang beriman, ta'atilah Allah dan ta'atilah Rasul(-Nya), dan ulil amri di antara kamu. Kemudian jika kamu berlainan pendapat tentang sesuatu, maka kembalikanlah ia kepada Allah (al-Qur'an) dan Rasul (sunnahnya), jika kamu benar-benar beriman kepada Allah dan hari kemudian. Yang demikian itu adalah lebih utama (bagimu) dan lebih baik akibatnya. (QS. 4:59)

Nasihat

Nasihat
Al 'Ashr: 3 » kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasehat menasehati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran. (QS. 103:3)

Jangan Bersedih

Jangan Bersedih
Ali 'Imran: 153 » (Ingatlah) ketika kamu lari dan tidak menoleh kepada seorangpun, sedang Rasul yang berada di antara kawan-kawanmu yang lain memanggil kamu, karena itu Allah menimpakan atas kamu kesedihan atas kesedihan, supaya kamu jangan bersedih hati terhadap apa yang luput dari pada kamu dan terhadap apa yang menimpa kamu. Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan. (QS. 3:153)

Islam Seluruhnya

Islam Seluruhnya
Al Baqarah: 208 » Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaithan. Sesungguhnya syaithan itu musuh yang nyata bagimu. (QS. 2:208)