'Prevention of Terrorism Act'
(POTA) atau Akta Pencegahan Keganasan telah pun diluluskan pada 7/4/2015.
Bincangkan peruntukan akta tersebut dengan membandingkannya dengan prinsip
keadilan dalam Islam serta undang keterangan Islam yang meletakkan beban bukti
yang berat terhadap mendakwa ..
Penularan
elemen keganasan yang semakin merebak dan mengancam keselamatan negara
mendorong kerajaan untuk mengemukakan Rang Undang-Undang Pencegahan Keganasan
2015 atau POTA 2015 bagi menangani aktiviti militan di negara ini. Pada 26 Nov
2014, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak membentangkan kertas putih
bertajuk "Ke Arah Menangani Ancaman Kumpulan Islamic State (IS)" di
Parlimen sebagai memperakui ancaman keganasan berterusan di dalam dan luar
negara. Kertas putih itu menegaskan komitmen kerajaan dalam membanteras ancaman
yang ditimbulkan IS bersama masyarakat antarabangsa. Berdasarkan syor dalam
perenggan 59 kertas putih itu, suatu undang-undang baru akan diperbuat untuk
menangani secara khusus ancaman IS. Akta itu bertujuan sebagai Suatu
undang-undang untuk mencegah perlakuan atau sokongan bagi perbuatan keganasan
yang melibatkan organisasi pengganas dari sesuatu negara asing serta bagi
kawalan terhadap orang yang terlibat dengan perbuatan sedemikian. Akta itu juga
dibuat bagi Memastikan tiada individu terlepas daripada sebarang tindakan
perundangan sekiranya mereka melibatkan diri dalam kegiatan keganasan, serta memastikan
rakyat dan keamanan negara tidak diganggu gugat oleh pihak yang terlibat dalam
aktiviti militan.
Antara
elemen kuasa yang digariskan dalam POTA ialah Seseorang pegawai polis boleh
tanpa waran menangkap mana-mana orang jika dia mempunyai sebab untuk
mempercayai terdapat alasan yang menjustifikasikan siasatan diadakan mengenai
kes orang itu. Apabila seseorang ditangkap, kes hendaklah dirujuk oleh pegawai
polis kepada Pendakwa Raya untuk mendapatkan arahan tidak lewat daripada tujuh
hari dari tarikh penangkapan. Mana-mana orang yang ditangkap hendaklah,
melainkan jika dilepaskan terlebih dahulu, dibawa di hadapan seorang Majistret
dalam tempoh 24 jam. Tiada seorang pun boleh ditangkap dan ditahan semata-mata
atas kepercayaan politiknya atau aktiviti politiknya. Akta ini dijelaskan
sebagai akta yang mempunyai perbezaan dengan ISA, antara perbezaanya ialah
kuasa-kuasa eksekutif menteri di dalam ISA akan diambil alih oleh Lembaga
Pencegahan Keganasan yang anggotanya dilantik Yang di-Pertuan Agong. Selain itu,
Orang yang ditahan boleh menemui waris serta mendapat khidmat peguam pilihan
masing-masing[1]. Selanjutnya, tidak ada peruntukan bagi pemakluman
orang yang ditahan mengenai alasan penangkapan dan tidak ada apa-apa jaminan
bahawa perwakilan guaman akan dibenarkan.
Ini kerana pihak polis cenderung untuk menggunakan pengecualian di bawah
Seksyen 28A(8) Kanun Tatacara Jenayah untuk menafikan akses kepada peguam. Ini merupakan seperkara lagi yang serius
kerana akses kepada perwakilan guaman tidak harus dinafikan bagi orang yang
menghadapi pertuduhan serius mengenai keganasan dan kemungkinan kehilangan
kebebasan[2].
POTA
juga memberi kuasa drakonian kepada Pegawai Siasatan — yang tidak ditakrifkan
dengan jelas di dalam POTA — yang ditugaskan untuk menyiasat dakwaan terhadap
si tertuduh dan menyampaikan bukti kepada Lembaga Pencegahan Keganasan
(Prevention of Terrorism Board; “POTB”).
Langkah ini mengecualikan peraturan-peraturan keterangan dan tatacara
jenayah yang lazim, dan Pegawai Siasatan boleh mendapatkan keterangan dengan
apa jua cara. Pegawai Siasatan
kemudiannya menyampaikan laporannya kepada POTB, dan tiada peruntukan untuk
POTB supaya menyiasat laporan itu atau mendapatkan siasatan lanjut. POTB mempunyai kuasa yang luas — ia boleh
memberi perintah tahanan selama sehingga dua tahun, atau perintah kediaman
terhad sehingga lima tahun. Tempoh
tahanan atau kediaman terhad ini boleh diperbaharui bagi tempoh yang tidak
ditentukan. Arahan-arahan ini dibuat
oleh POTB tanpa mengikut proses pengadilan yang adil memandangkan hakikat
bahawa si tertuduh dinafikan hak untuk membuat sebarang perwakilan guaman di
hadapan POTB.
'Prevention
of Terrorism Act' (POTA) atau Akta Pencegahan Keganasan telah pun diluluskan
pada 7 April 2015 tanpa pindaan. Walaupun sebelum itu, rang undang-undang yang
dibahaskan lancar di peringkat dasar kemudian melalui waktu sukar di peringkat
jawatankuasa apabila pelbagai pindaan dicadangkan oleh anggota Parlimen
pembangkang. Perbahasan hangat selama 12 jam itu berlangsung di Dewan Rakyat.
Antara
cadangan pindaan ialah berkaitan pangkat
pegawai polis dalam penangkapan suspek hendaklah tidak rendah daripada
Superitendan, selain berhubung tempoh tahanan reman yang digesa tidak melebihi
14 hari berbanding cadangan rang undang-undang itu yang membolehkan suspek
ditahan sehingga 21 hari. Anggota Parlimen pembangkang turut mengusulkan supaya
beberapa peruntukan termasuk di bawah Perkara 13 hingga 28 yang menyentuh
mengenai perintah tahanan dan sekatan dibatalkan kerana disifatkan berniat
jahat. Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi ketika menggulung
perbahasan rang undang-undang itu di peringkat jawatankuasa, berkata kerajaan
tidak melihat pindaan yang diusulkan itu perlu dibuat pada masa ini.
Menurutnya
POTA harus dilihat dengan 'mata hati' untuk memahami tujuan sebenar kerajaan
memperkenalkan undang-undang itu, selain tidak harus dibandingkan dengan Akta
Pencegahan Jenayah 1959 (POCA). Terdahulu, Ahmad Zahid ketika menggulung
perbahasan rang undang-undang itu di peringkat dasar, berkata elemen pemulihan
menjadi keutamaan dalam pelaksanaan POTA. Tegas Ahmad Zahid, ini kerana POTA
tidak boleh dilihat hanya dari sudut perundangan semata-mata sebaliknya ia
bersifat pencegahan.
"Elemen
pemulihan terhadap tahanan menjadi keutamaan. Rekod tahanan ISA setakat
sehingga undang-undang itu ditiadakan iaitu daripada seramai 10,800 tahanan
ISA, 90 peratus berjaya dipulihkan," katanya[3].
Ahmad
Zahid juga memberi jaminan POTA tidak akan disalah guna dan tiada sesiapa pun
yang mempunyai perbezaan politik atau pendapat, akan ditahan di bawah
undang-undang itu.
Seterusnya,
hujah bahawa POTA tidak boleh dibandingkan dengan ISA kerana bukan lagi Menteri
Dalam Negeri yang memutuskan perintah tahanan atau sekatan itu, seolah-olah ada
kebenarannya. Ahli POTB dilantik oleh
Yang di-Pertuan Agong (atas nasihat Kerajaan, mengikut amalan biasa) dan boleh
dipecat oleh Yang di-Pertuan Agong pada bila-bila masa. Ketiadaan jaminan tempoh jawatan ini
menjejaskan sebarang kebebasan yang kononnya dimiliki POTB. Hanya Pengerusi Lembaga dikehendaki mempunyai
pengalaman undang-undang, dan tidak ada peruntukan bahawa dia mesti, atau mesti
mempunyai kelayakan, seorang Hakim.
Kita
dapat perhatikan daripada pelaksanaan Akta Pencegahan Jenayah 1959 bahawa nama
ahli Lembaga Pencegahan Jenayah tidak diumumkan. Besar kemungkinan begitu juga amalannya bagi
ahli POTB. Hakikat bahawa pendengaran
POTB tidak akan diadakan di khalayak umum bermaksud bahawa POTA akan
membenarkan perbicaraan rahsia oleh panel rahsia. Ketelusan tidak akan wujud.
Elemen
penahanan tanpa bicara tersebut secara jelasnya melanggar prinsip keadilan
dalam Islam apabila seseorang yang ditahan itu dinafikan hak untuk dibicarakan.
Seseorang yang ditahan sepatutnya diberi ruang dan peluang untuk dihadapkan ke
mahkamah untuk membela diri. Antaranya kuasa yang diberi kepada penyiasat yang
berpangkat pegawai polis biasa untuk dikemukakan kepada majistret untuk
penahanan seseorang yang disyaki. Bagi prosedur tahanan reman, majistret akan
menerima sahaja dan hal ini akan menyebabkan orang yang ditahan reman tidak ada
peluang untuk mempertahankan diri dan peguam juga tidak boleh mewakili suspek
yang ditahan. Perkara ini dikhuatiri tidak ada keadilan ke atas orang yang
dituduh atau disuspek sebagai pengganas. Menurut Bar Malaysia, Persatuan
Undang-Undang Sabah dan Persatuan Peguambela Sarawak juga gusar dengan
pencerobohan terhadap budi bicara kehakiman dalam kes jenayah. Di bawah POTA, seseorang boleh direman pada
awalnya untuk penahanan siasatan bagi tempoh maksimum 60 hari. Seseorang Majistret tidak mempunyai budi
bicara untuk menolak permohanan reman, dan tugasnya kini sekadar “cop getah”
yang meluluskan permohonan polis dan Pendakwa Raya. Begitu juga dengan Hakim Mahkamah Sesyen.
Beliau tidak mempunyai budi bicara untuk menolak apa-apa permohonan oleh
Pendakwa Raya untuk mengarahkan supaya si tertuduh memakai peranti pengawasan
elektronik. Kuasa budi bicara yang wujud
untuk membolehkan Badan Kehakiman menangani tindakan pihak Eksekutif yang
keterlaluan kini dilenyapkan.
Pencerobohan terhadap budi bicara kehakiman ini yang dibenarkan POTA
adalah serius kerana ia seperti meletakkan kuasa kehakiman di pihak
Eksekutif.
“Kami
mengingatkan Kerajaan bahawa di bawah kerangka perlembagaan kita, kuasa
kehakiman terletak pada badan kehakiman, dan peletakan kuasa kehakiman di
mana-mana badan lain adalah bercanggah dengan perlembagaan”[4].
Sementara
itu lembaga pencegahan keganasan berkuasa untuk menentukan hukuman yang
dikenakan kepada tertuduh sebagai langkah pencegahan selama dua tahun. Terdapat
nilai-nilai seseorang itu boleh ditahan tanpa bicara. Jika dibandingkan dengan
ISA suatu ketika dahulu, kuasa itu tertakluk kepada menteri namun POTA kuasa
itu tertakluk kepada lembaga pengerusi.
Lembaga pengerusi berhak menentukan ke atas penilaiannya itu samada seseorang
suspek layak ditahan dua tahun.
Islam
adalah agama persamaan dan keadilan. Allah SWT bersifat adil dan cintakan
keadilan dan kasihkan orang yang bersifat adil. Antara asas yang sangat
ditekankan dalam syariat Islam adalah prinsip keadilan kepada semua manusia.
Keadilan merupakan salah satu daripada tiga asas pegangan hidup Islam, seiring
dengan tauhid dan khilafah.
Ibnu
al-Qayyim al-Jawziyyah menjelaskan bahawa syariat dibina atas asas kemaslahatan
hidup manusia di dunia dan akhirat. Kemaslahatan tersebut merangkumi prinsip
keadilan, rahmah, maslahah, hikmah dan segala yang bertentangan dari empat
prinsip tersebut bukan datang dari syariat[5]. Ibnu
Farhun dalam menjelaskan maksud siyasah ‘adilah telah mmebezakannya dengan siyasah
zalimah. Maksudnya keadilan dari segi istilahnya lawan kepada kezaliman. Beliau
menegaskan siyasah ‘adilah atau pemerintahan dan pentadbiran yang adil akan
mengembalikan hak pihak yang dizalimi di samping menghapuskan segala bentuk
kezaliman, membanteras kerosakan bagi mencapai maksud syariat atau maqasid
shariah. Ini kerana syariah akan sentiasa memelihara hak-hak manusia dan
menutup pintu-pintu kezaliman dan kerosakan[6].
Mohammad Hashim Kamali telah merumuskan bahawa objektif syariah boleh dibahagi kepada
tiga iaitu mendidik individu, menegakkan keadilan dan memelihara kepentingan
umum (al-maslahah). Matlamat yang ketiga itu yang sebenarnya merangkumi
objektif atau matlamat yang pertama (mendidik individu) dan kedua (keadilan)
dan gabungan semuaya sangat berkaitan dengan kemaslahatan manusia dunia dan
akhirat[7].
Oleh
kerana Islam merangkumi kesemua aspek kehidupan, keadilan juga seharusnya
mencakupi semua bidang termasuk undang-undang, ekonomi, sosial, politik, budaya
dan lain-lain. Menegakkan keadilan akan menciptakan kebaikan kepada sesiapapun,
manakala pelanggaran terhadapnya akan mengakibatkan mala petaka. Keadilan juga
termasuk dalam akhlak Islam yang mesti diamalkan di dalam semua aspek kehidupan
dan kepada semua manusia meliputi sahabat dan musuh. Sekiranya ia dipinggirkan,
maka ia dianggap satu dosa dan kesalahan di sisi Allah SWT. Tidak ada subjek
yang lebih berkait rapat dengan konsep keadilan kecuali hak asasi manusia. Ini
bermakna keadilan tidak akan menjadi kenyataan jika hak asasi manusia tidak
diiktiraf oleh masyarakat. Ia juga
adalah asas kepada kehidupan bermasyarakat dalam Islam. Apabila keadilan
ditegakkan dalam semua aspek, maka terjaminlah keamanan dan ketenteraman di
dalam keluarga, masyarakat dan negara. Sifat dan tabiat yang adil mencerminkan
kesempurnaan akal dan akhlak yang menjanjikan kebahagiaan hakiki. Kedudukan
adil bagi seorang manusia menurut pandangan Islam ditentukan bukan oleh
ketinggian darjat keturunan atau kekayaan mahupun kekuasaan, tetapi oleh
ketakwaannya yang merupakan hasil dari ketinggian ilmu dan akhlaknya. Al-Quran
menyatakan dengan jelas akan kedudukan sifat orang-orang yang zalim dan balasan
kepada orang-orang zalim ialah neraka. Justeru Allah SWT telah mengulang-ulang
perkataan zalim sebanyak 226 kali di dalam al-Quran. Al-Quran tidak hanya
menghubungkan adil sebagai sesuatu yang hanya diperkatakan di mahkamah sahaja,
tetapi ia lebih merujuk kepada integriti dan kejujuran di dalam semua urusan
hidup manusia. Justeru apabila
undang-undang dan keadilan dalam Islam terpesong angkara segelintir umatnya,
kegemilangan Islam mula merosot.
Rasulullah
SAW di dalam pemerintahan baginda tidak pernah menindas mana-mana pihak. Bahkan
baginda SAW didekati dan dikasihi oleh semua pengikutnya tanpa mengira bangsa
dan agama. Ini kerana dalam memutuskan apa-apa hukuman, baginda SAW tidak
sekali-kali terpengaruh oleh keadaan orang yang dihukumi, sama ada daripada
kalangan keluarga, sahabat handai ataupun orang lain yang berbeza bangsa dan
agama. Ini amat bertepatan dengan perintah Allah SWT dalam firman-Nya yang
bermaksud:
“Wahai
orang-orang yang beriman, hendaklah kamu semua menjadi orang-orang yang
menegakkan keadilan kerana Allah, lagi menerangkan kebenaran, dan janganlah
sekali-kali kebencian kamu terhadap sesuatu kaum itu mendorong kamu kepada
tidak melakukan keadilan. Hendaklah kamu berlaku adil (kepada sesiapa jua)
kerana sifat adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah,
Sesungguhnya Allah amat mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan”.
(al-Maaidah: 8)
Sehubungan dengan
itu, undang-undang keterangan Islam, telah meletakkan beban bukti yang berat
terhadap pihak yang mendakwa. Sebelum penghakiman dibuat,
hakim terlebih dahulu perlu yakin dengan bukti yang telah dikemukakan di
hadapannya. Keyakinan ini diperoleh melalui pengamatannya berdasarkan
keterangan yang dikemukakan.[8] Beban
bukti ialah tanggungjawab yang terletak pada pihak yang berkaitan dengan
sesuatu fakta yang menjadi isu yang mesti ditunaikan jika pihak tersebut ingin
memenangi isu yang dipertikaikan[9].
Dalam kes mal (sivil),
beban bukti adalah terletak kepada orang yang membuat tuntutan. Ini selaras
dengan prinsip yang berasaskan hadis Rasulullah SAW:
البينة على المدعي واليمين على من انكر
“Keterangan
dikenakan ke atas pihak yang menuntut atau mendakwa, sementara sumpah dikenakan
ke atas pihak yang ingkar”.
Prinsip ini bermaksud pihak
yang menuntut bertanggungjawab untuk mengemukakan bukti atau keterangan (bayyinah)
dan pihak yang kena tuntut dikehendaki bersumpah untuk menafikan tuntutan
tersebut[10]. Beban bukti (burden
of proof) merujuk kaedah umum dalam prosiding sama ada jenayah atau sivil, yang
memerlukan seseorang itu perlu membuktikan kes atau sebarang fakta yang
ditegaskannya. Apabila seseorang itu terikat untuk membuktikan kewujudan atau
ketidakwujudan sesuatu fakta atau membuktikan keseluruhan kes, maka orang
tersebut dikatakan menanggung beban bukti. Sementara itu, boleh berlaku
perpindahan beban bukti jika terdapat dakwaan dari pihak orang yang dituduh
atau pihak defendan dalam hal-hal tertentu. Perpindahan ini memberi impak
kepada darjah pembuktian dan tanggungjawab kedua-dua pihak untuk membuktikan
kes masing-masing. Sementara itu, darjah pembuktian ialah tahap yang mesti
dicapai untuk melepaskan tanggungan beban bukti ke atas pihak yang menanggung
beban bukti. Jika tahap ini tidak
dicapai, maka pihak berkenaan tidak akan
berjaya mendapat perkara yang dituntut, yang dimohon atau yang didakwa.
Manakala dalam kes Aishah Abd. Rauf lwn. Wan Mohd Yusof berkaitan
permohonan poligami, Jawatankuasa Rayuan telah memutuskan bahawa beban bukti
kemampuan berpoligami terletak atas pemohon (si suami). Sumpah penafian
tuntutan yang dilakukan oleh pihak yang kena tuntut adalah merupakan contoh
perpindahan beban bukti dalam kes mal.
Manakala dalam kes jenayah,
beban bukti terletak atas bahu pihak Pendakwa sehingga mencapai tahap kes prima
facie. Selepas tahap prima facie, maka pihak tertuduh akan dikehendaki untuk
membela diri. Prosedur pembelaan ini menyaksikan kewujudan perpindahan beban
bukti daripada Pendakwa kepada tertuduh untuk menafikan fakta yang telah
dikemukakan oleh Pendakwa sebelum ini. Jika perbicaraan ke atas mereka sukar
disabitkan kerana masalah untuk dikemukakan keterangan dan bukti apa yang perlu
dilakukan bukan menahan mereka tanpa bicara sebaliknya undang undang keterangan
bagi pengemukaaan bukti bagi kes berat boleh dikaji semula tanpa kompromi
perbicaraan yang adil. Sebagai satu contoh amat sukar untuk membuktikan
pengedaran dadah dalam perbicaraan kes dadah. Sebab itulah undang undang dadah
dipinda dengan memperkenalkan pembuktiaan melalui anggapan atau pembuktian
melalui agen provokator (polis yang menyamar). Ini dilakukan tanpa melenyapkan
hak orang yang ditahan untuk dibicarakan.
Kesimpulannya pembuktian di Mahkamah Sivil dan
Mahkamah Syariah tidak banyak bezanya. Ini kerana kerangka statut yang menjadi
rujukan asas kedua-dua Mahkamah adalah hasi adaptasi dari sumber yang sama.
Namun statut rujukan bagai Mahkamah Syariah dilestarikan dengan undang-undang
keterangan Islam, maka terdapat beberapa istilah dan terma yang ditukarkan
sesuai dengan konsep yang digunakan.
Elemen-elemen keterangan dan pembuktian ini masih berkesan dalam
memastikan kewujudan sesuatu hak atau sebaliknya. Maka dengan wujudnya statut
dan undand-undang khusus berkaitan keterangan, pihak-pihak yang tidak
berpuashati boleh mengemukakan sebarang bukti berkaitan untuk mengangkat
haknya.
Walaupum fuqaha’ sudah lama menetapkan kaedah
pembuktian dalam Islam, ia tidak bermakna bentuk bukti yang baru tidak boleh
diterima dalam Islam. Bahkan menurut Sidi Ahmad Abdullah, Islam menerima apa
jua kaedah dan prinsip yang dapat menyampaikan kepada matlamat keadilan
termasuklah bukti saintifik berasaskan kaedah fiqh `sesuatu perkara itu dinilai
pada matlamatnya’.[11] Ini menunjukkan aspek
keterangan Islam adalah sesuai sepanjang zaman.
[1] Bernama, “Apa Itu
POTA?”, Astro Awani, diakses dari http://www.astroawani.com/berita-malaysia/apa-itu-pota-2015-57308, pada
15 Mei 2015, jam 10.48 pm.
[2] Badan Peguam Malaysia (BAR), 2015,
diakses dari, http://www.malaysianbar.org.my/press_statements/kenyataan_media_bersama_|_penahanan_tanpa_bicara_ialah_suatu_penindasan_tidak_adil_dan_melanggari_kedaulatan_undang_undang.html,
pada 18 April 2015, jam 1.04 pm.
[3] Bernama, “Dewan
Rakyat lulus POTA selepas lebih 12 jam dibahas”, Astro Awani, diakses dari
http://www.astroawani.com/berita-malaysia/dewan-rakyat-lulus-pota-selepas-lebih-12-jam-dibahas-57300,
pada 15 Mei 2015, jam 10.30 pm.
[4] Badan Peguam Malaysia (BAR),
2015, diakses dari, http://www.malaysianbar.org.my/press_statements/kenyataan_media_bersama_|_penahanan_tanpa_bicara_ialah_suatu_penindasan_tidak_adil_dan_melanggari_kedaulatan_undang_undang.html,
pada 18 April 2015, jam 1.04 pm.
[5] Ibnu al-Qayyim al-Jawziyyah,
I’lam al-Muwaqi’in, Jilid 2 (Kaherah:Dar al-Hadith, 2004), hlm 5.
[6] Ibnu Farhun, Tabsirah
al-Hukkam Fi Usul al-Aqdiyah wa Manahij al-Ahkam, Jilid 1 (Beirut : Dar
al-Kutub al-
‘Ilmiyyah,
1995), hlm 115.
[7] Mohammad Hashim Kamali,
Principles of Islamic Jurisprudence, (Selangor: Ilmiah Publishers Sdn Bhd.
2009), hlm 397.
[8] Mohamad Saedon ( 1990 ), Undang-Undang
Keterangan Islam, Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka. H.16, pada 17 Mei
2015, jam 3.45 pm.
[9] Siti Zulikhah Haji Md Nor ( 2006 ), Beberapa
Aspek Dalam Undang-Undang Keterangan Islam, Dlm Al-Syariah :
Undang-UndangKeterangan Islam, J.3, Siti Zulikhah Haji Md Nor Et. Al. Kuala
Lumpur :Dewan Bahasa dan Pustaka. H.4, pada 17 Mei 2015, jam 3.45 pm.
[10] Al-Kasaniy ( 1998 ), Al-Bada’I Al-Sana’I, J.5,
Cet.Ketiga, Beirut :Dari Ihya’ al-Turath. H. 337, pada 17 Mei 2015, jam 3.45
pm.
[11] Sidi Ahmad Abdullah ( 1998 ) Undang-Undang
Keterangan Islam dan Prosedur Di Mahkamah Syariah dari Aspek Hukum, Dlm.
Undang-Undang Islam Di Mahkamah-Mahkamah Syariah Di Malaysia, Ahmad Hidayat
Buang Et. Al. Kuala Lumpur : Universiti Malaya. H. 165, pada 18 Mei, jam 7.15
am.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)