Pendahuluan
Ringkasan
jurnal ini merujuk kepada kepada artikel Jurnal Fiqh nombor 5 (2008) bertajuk
Kesaksian Dalam Konteks Undang-Undang Keterangan Mahkamah Syariah Di Malaysia*:
Analisis Dari Perspektif Mazhab Syafi’i yang
ditulis oleh Ruzman Md. Nor, Pensyarah
Jabatan Syariah dan Undang-Undang, Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya.
Artikel ini membincangkan tentang dua aspek utama iaitu perutukan berkaitan
kesaksian dalam undang-undang Mahkamah Syariah di Malaysia dengan rujukan
Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka 2002 dan juga kesaksian menurut
Mazhab Syafie dengan merujuk kepada empat buah kitab utama mazhab. Artikel ini
juga mengkaji sejauhmana pengaruh Mazhab Syafie atas peruntukan berkaitan
kesaksian yang dimasukkan ke dalam undang-undang negeri di Malaysia. Penilaian
dibuat dalam empat aspek iaitu konsep kesaksian, syarat kelayakan saksi,
bilangan saksi dan kesaksian atas kesaksian.
Latarbelakang
Sedikit
latarbelakang undang-undang keterangan Mahkamah Syariah. Ianya wujud untuk
membantu pihak-pihak terlibat untuk menegakkan perkara yang didakwa atau
dituntut. Antara fungsi undang-undang ini ialah menentukan fakta yang relevan
yang boleh di bawa ke mahkamah, menentukan kaedah pembuktian, dan siapa dan
bagaimana pembuktian dikemukakan dalam prosiding. Pada peringkat awal sejarah
membuktikan undang-undang negeri melayu kebanyakannya diambil daripada
undang-undang negeri Melaka contohnya Undang-undang Melayu. Selepas merdeka
undang-undang pentadbiran agama Islam telah memasukkan peruntukan ringkas
berkaitan keterangan Islam khususnya kesaksian secara umum dan perlu dirujuk
Akta Keterangan 1950 sebagai undang-undang yang dibuat secara umum dan akhirnya
dimansuhkan dengan kelulusan undang-undang khusus. Namun begitu pendekatan
Mazhab Syafie dirujuk dalam semua hal berkaitan kesaksian dan Akta Keterangan
1950 dirujuk dalam hal bersifat teknikal. Negeri Kedah dan Pahang adalah yang
paling awal meluluskan undang-undang khusus berkaitan keterangan Islam dan
diikuti negeri-negeri lain. Sejak itu undang-undang ini melalui beberapa
perubahan kecil dengan mengekalkan kerangka dan struktur yang sama.
Metodologi Penggubalan
Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah Secara Umum.
Kaedah
yang pertama iaitu kaedah pemansuhan (repugnancy method). Segala peruntukan
yang bercanggah dengan hukum syarak akan dimansuhkan dan sebahagian yang tidak
bercanggah dikekalkan. Contohnya seksyen 112 berkaitan ketaksahtarafan anak
tidak dimasukkan ke dalam Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah. Tempoh
minima dan maksima seorang anak disabitkan dengan bapanya telah diperuntukan di
dalam Undang-undang Keluarga Islam. Kaedah kedua ialah al-istishab iaitu
kedudukan asas sesuatu peruntukan. Berdasarkan prinsip asal setiap sesuatu
adalah harus dan diizinkan. Setelah melalui proses penapisan hukum syarak ia
diterima pakai setelah dipastikan tidak bercanggah dengan bidangkuasa Mahkamah
Syariah dan sebagainya. Hasilnya sebahagian besar peruntukan dalam Akta
Keterangan diterima pakai dalam Undang-undang Keterangan Mahkamah Syariah. Kaedah
ketiga ialah pemakaian pelbagai mazhab dan ulama. Kaedah ini dilakukan melalui
pendekatan al-talfiq yang bermaksud gabungan dua atau beberapa pendapat ulama
dalam satu masalah hingga melahirkan satu ketetapan hukum yang berbeza dari
pendapat asal tadi. Pendekatan ini menajadi alternatif dalam usaha mencapai
maqasid alsyariah dalam sesuatu urusan. Kaedah ini diguna pakai secara liberal
dalam beberapa peruntukan contohnya seksyen 83-88 enakmen keterangan mahkamah
syariah melaka berkaitan saksi.
Peruntukan Berkaitan Kesaksian
Dalam Undang-Undang Keterangan Mahkamah Syariah Di Malaysia Dan Analisis
Menurut Mazhab Syafi’i
Peruntukan
berkaitan dengan kesaksian adalah merupakan peruntukan yang terbesar yang
membentuk imej Undang-undang Keterangan di Mahkamah Syariah. Untuk tujuan
tersebut terdapat dua konsep yang mesti difahami dengan jelas iaitu konsep
al-bayyinah dan al-syahadah serta kedudukannya dalam undang-undang berkenaan.
Analisis yang dibuat ini adalah bedasarkan 4 sub-topik di bawah dan digabungkan
antara peruntukan undang-undang yang terpakai dan pandangan Mazhab Syafi‘i.
Dalam konteks mazhab Syafi‘i, rujukan dibuat kepada rujukan utama mazhab iaitu
al-Umm, Mughni al-Muhtaj, Nihayah al-Muhtaj dan al-Iqna‘.
Konsep Kesaksian (Bayyinah dan
Syahadah)
Perkataan
al-bayyinah berasal daripada perkataan arab ba-ya-na yang membawa maksud nyata
dan terang. Dari sudut bahasa perkatan al-bayyinah juga membawa erti dalil atau
hujah. Kamus Besar Arab-Melayu DBP menjelaskan perkataan al-bayyinah dengan
maksud hujah keterangan. Dari sudut istilah, perkataan al-bayyinah sama ertinya
dengan keterangan (evidence). Perkataan al-bayyinah ini adalah umum dan ianya
merangkumi semua bentuk keterangan yang digunakan untuk membuktikan kebenaran
sesuatu perkara termasuklah al-syahadah, al-iqrar, al-yamin dan al-qarinah.
Perkataan
syahadah dan saksi ditafsirkan oleh sekyen 3 Enakmen Keterangan Mahkamah
Syariah Melaka 2002 seperti berikut: “Syahadah” ertinya apa-apa keterangan yang
diberikan di Mahkamah dengan menggunakan lafaz “asyhadu” untuk membuktikan
sesuatu hak atau kepentingan “saksi” tidak termasuk plaintif, defendan dan
orang tertuduh. Walaupun perkataan bayyinah ini umum, pemakaiannya di Malaysia
adalah tertakluk kepada syarat-syarat tertentu seperti antara lain syarat saksi,
sifat saksi dan bilangan saksi. Ini bermaksud, samada seseorang saksi
memberikan keterangan secara bayyinah atau syahadah, ia masih terikat dengan
syarat- syarat tertentu yang digariskan oleh undang-undang. Berdasarkan
pendekatan ini, saksi-saksi yang mempunyai hubungan yang diragui atau ditohmah
samada kerana hubungan baik atau tidak dengan pihak-pihak dalam perbicaraan
masih diterima keterangan mereka atas dasar bayyinah dan terpulang kepada pihak
Mahkamah bagi menentukan status keterangan berkenaan.
Menurut Mazhab Syafi‘i - Konsep
Kesaksian
Al-Syahadah
dari sudut bahasa bermakna hadir. Ia juga bermaksud perkhabaran yang pasti
(khabar qat‘i). Perkatan ini sama maknanya dengan al-bayyinah kerana melalui
keterangan ini, sesuatu kebenaran dapat diperjelaskan.Perkatan al-bayyinat
adalah kata jam‘ kepada al-bayyinah yang bermakna saksi kerana dengannya
sesuatu hak dapat dijelaskan. Dari sudut istilah ia bermaksud suatu perkhabaran
tentang sesuatu dengan lafaz yang khusus iaitu lafaz asyhadu (aku bersaksi atau
aku naik saksi). Pensabitan kesaksian ini adalah berdasarkan kepada ayat-ayat
Al-Quran dan Hadith yang sahih.
Menurut Undang-undang - Syarat-syarat
Kelayakan saksi
Syarat-syarat
saksi dijelaskan dalam Seksyen 83(1) Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka
2002 seperti berikut, Tertakluk kepada peruntukan seksyen ini, semua orang
Islam adalah kompeten untuk memberikan syahadah atau bayyinah sebagai saksi
dengan syarat bahawa mereka adalah aqil, baligh, adil, mempunyai ingatan yang
baik dan tidak berprasangka. Sementara itu subseksyen 83(2) hingga (7) menyebut
bahawa orang yang tidak memenuhi syarat-syarat di atas yakni syarat- syarat
untuk memberikan syahadah adalah boleh memberikan keterangan sebagai saksi atas
dasar bayyinah dan bukan syahadah. Seksyen 84 Enakmen Keterangan Mahkamah
Syariah Melaka 2002 membenarkan keterangan saksi bisu atas dasar bayyinah
dengan syarat keterangan ini hendaklah diberikan dalam mahkamah terbuka.
Sementara seksyen 85 menghuraikan bahawa keterangan suami dan keterangan anak terhadap
(menentang) isteri dan ibubapanya (atau sebaliknya) adalah diterima sebagai
syahadah dan bayyinah mengikut mana yang sesuai. Akan tetapi keterangan
pihak-pihak tersebut untuk faedah pihak yang satu lagi adalah diterima sebagai
bayyinah sahaja. Ini adalah kerana suami isteri , anak dan ibubapa adalah
dianggap mempunyai hubungan baik dan ada tohmahan jika keterangan diberikan
untuk faedah dan kebaikan pihak yang satu lagi, maka dengan sebab itu ia tidak
memenuhi kehendak dan syarat syahadah.
Menurut Mazhab Syafi‘i – Syarat
Kelayakan Saksi
Secara
umumnya, syarat-syarat saksi menurut Imam al-Nawawi ialah beragama Islam,
merdeka, mukallaf, adil menjaga maruah dan tidak ada tohmahan. Syarat beragama
Islam, dewasa dan berakal dikatakan sebagai telah diterima secara Ijma‘ oleh
ulama.
Menurut Undang-undang – Bilangan
Saksi
Bilangan
saksi diperuntukkan dalam seksyen 86 dan 88 Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah
Melaka 2002 yang boleh dirumuskan seperti berikut, Keterangan oleh tiga orang
saksi lelaki diperlukan untuk membuktikan dakwaan seseorang yang dikenali
sebagai kaya bahawa dia telah menjadi papa.Keterangan oleh seorang saksi lelaki
yang adil mencukupidalam hal melihat anak bulan. Keterangan seorang lelaki
adalah mencukupi dalam kes-kes seorang guru yang melibatkan murid sekolah,
keterangan pakar dalam menilai barang rosak, keterangan mengenai penerimaan dan
penolakan saksi, pemberitahuan mengenai pemecatan wakil serta keterangan
tentang kecacatan dalam mana-mana barang jualan. Keterangan seorang perempuan
adalah mencukupi untuk buktikan fakta yang biasanya dilihat oleh atau dalam
pengetahuan seorang perempuan. Dalam kes mal, jika plaintif hanya berjaya
kemukakan seorang saksi, maka keterangan saksi itu hanya boleh diterima jika
disertakan dengan sumpah plaintif berkenaan. Selain daripada bilangan saksi di
atas, keterangan hendaklah diberikan oleh dua orang saksi lelaki atau oleh
seorang lelaki dan dua orang saksi perempuan.
Menurut
Mazhab Syafi‘i – Bilangan Saksi
Bilangan saksi menurut mazhab Syafi‘i adalah
seperti berikut, seorang saksi lelaki yang melihat anak bulan boleh diterima
dalam mensabitkan masuk bulan Ramadhan menurut pendapat yang azhar. Tetapi
Al-Imam al-Syafi‘imensyaratkan kesaksian dua orang saksi.Empat orang lelaki
disyaratkan dalam kes zina-sepakat dalam mazhab.Dalam hal-hal lain dua orang
saksi lelaki atau seorang lelaki bersama dua orang wanita adalah diterima. Bagi
kes-kes yang biasanya dilihat oleh wanita, al-Nawawi mensyaratkan dua lelaki
atau empat wanita. Imam alSyafi‘i menerima kesaksian wanita dalam hal-hal yang
berkaitan aurat wanita atau yang biasanya hanya dilihat oleh wanita dengan
syarat ia hendaklah disaksikan oleh empat orang wanita berdasarkan metode qiyas
kepada arahan Allah bahawa seorang lelaki bersamaan dengan dua wanita. Menurut
al-Syafi‘i lagi, dalam isu-isu lain wanita tidak boleh menjadi saksi tanpa
bersama-sama mereka saksi lelaki.Kes-kes yang boleh menerima saksi seorang
lelaki dan dua wanita boleh diganti dengan seorang saksi lelaki bersama sumpah.
Keterangan Dengar cakap (Kesaksian atas kesaksian orang lain)
Menurut Undang-undang
keterangan lisan yang diberikan oleh saksi
mestilah secara langsung. Peruntukan berkaitan keterangan langsung disebut
dalam seksyen 47(1) Enakmen Keterangan Mahkamah Syariah Melaka 2002. Keterangan
langsung bermaksud jika fakta itu boleh dilihat maka keterangan saksi
mengatakan bahawa ia telah melihat fakta itu. Demikian juga bagi fakta yang
boleh didengar atau ditanggapi dengan lain-lain pancaindera, maka keterangan
perlulah diberikan oleh orang yang mendengar atau orang yang menanggapi fakta
itu.Namun begitu terdapat kekecualian terhadap prinsip ini seperti yang
dinyatakan antara lain dalam seksyen 20 dan peruntukan itu adalah sama dengan
seksyen 32 Akta Keterangan1950 kecuali tambahan-tambahan yang dimasukkan bagi
memenuhi keperluan Hukum Syarak berkaitan kesaksian.
Menurut Mazhab Syafi‘i
Kesaksian dengar cakap atau al-syahadah ‘ala
al-syahadah secara umumnya diterima dalam kes-kes kehartaan dan dalam kes-kes
jenayah tertentu menurut Mazhab Syafi‘i.48 Kesaksian atas kesaksian bermakna
saksi yang hadir ke mahkamah bukan saksi yang mendapat maklumat itu secara
langsung tetapi diperolehi melalui saksi asal yang sebenarnya menyaksikan apa
yang berlaku. Pada prinsipnya kesaksian jenis ini tidak diterima kerana tidak
wujud keterangan langsung.kesaksian ini boleh berlaku dalam keadaan-keadaan
berikut, saksi asal berkata kepada saksi ganti " aku telah menyaksi kes
tertentu maka jadilah kamu saksi bagi pihakku". Saksi ganti mendengar
kesaksian ini diberikan saksi asal dalam mahkamah. Saksi ganti mendengar
kesaksian saksi asal yang lengkap dan jelas dengan syarat diberi izin oleh
saksi asal. Manakala syarat-syarat penerimaan kesaksian jenis ini ialah,Seorang
saksi asal perlu digantikan oleh dua orang saksi lelaki. Oleh itu jika saksi
asalnya dua orang lelaki, maka saksi gantinya adalah empat orang lelaki.
Al-Imam al-Syafi‘i walaupun mengharuskan al-syahadah ‘ala al-syahadah, tetap
menolak kesaksian ganti daripada kalangan wanita meskipun terdapat saksi wanita
di kalangan saksi asal. Saksi asal tidak berkeupayaan memberikan kesaksian di
majlis penghakiman dengan sebab sakit, mati, menjadi buta atau berada pada
jarak yang jauh. Nama saksi asal mesti dijelaskan dalam memberi keterangan[1].
Ulasan
Konsep
Kesaksian
Syahadah boleh didefinisikan sebagai suatu
pemberitahuan yang benar bagi mensabitkan sesuatu hak dengan lafaz asyhadu
dalam Mahkamah. Cara pembuktian ini juga disepakati oleh para ulama’ sebagai
satu cara pembuktian dalam undang-undang keterangan Islam. Bahkan tiada
pendapat ulama’ yang menolak atau menafikan kedudukan syahadah dalam Islam.
Para fuqaha tidak sependapat dalam menjelaskan perbezaan terma bagi konsep
keterangan dalam Islam iaitu al-bayyinah
dan al-syahadah. Al-syahadah mempunyai pelbagai maksud antaranya
mu’ayyanah, yakni memberi kesaksian terhadap perkara yang benar dan tertentu,
ada di tempat tertentu, dan juga kehadiran. Sesetengah fuqaha menyamakan konsep
al-bayyinah dengan konsep al-syahadah. Ini berasaskan terma lain yang digunakan
bagi merujuk kedua-dua konsep ini iaitu burhan, dilalah, ayat, tabsirat,
‘alamah dan ‘ammarah yang mempunyai maksud yang hampir sama. Ini disokong
dengan firman Allah Taala yang menggunakan kalimah al-syahahadah bagi merujuk maksud al-bayyinah :
“dan
orang-orang Yang melemparkan tuduhan (zina) kepada perempuan Yang terpelihara
kehormatannya, kemudian mereka tidak membawakan empat orang saksi, maka
sebatlah mereka delapan puluh kali sebat; dan janganlah kamu menerima
persaksian mereka itu selama-lamanya; kerana mereka adalah orang-orang Yang
fasik;” Surah an-Nur (24) : 4
Bahkan terdapat juga firman Allah Taala yang lain
yang merujuk kepada penggunaan kalimah al-bayyinah yang membawa maksud
al-syahadah. Menurut al-Hurri,
kedua-duanya adalah berbeza dan tidak sama maksudnya. Bahkan al-syahadah
merupakan sebahagian dari konsep al-bayyinah kerana al-bayyinah adalah satu
bukti menyeluruh yang menjelaskan kebenaran suatu fakta. Ini dikuatkan lagi
dengan penulisan Abdul Muin Abdul Rahman yang menyatakan Ibn Qayyim menganggap
siapa yang mengehadkan konsep bayyinah kepada bilangan saksi, maka dia tidak
menjelaskan maksud sebenar konsep al-bayyinah. Dalam kitab I’lam al-Muwwaqi’in,
ada menukilkan kata-kata Ibn Qayyim ini[2].
Syarat-syarat
Kelayakan saksi
Seorang saksi boleh mempunyai kelayakan untuk
diterima pendapatnya jika dia adalah seorang pakar dari sudut pengetahuan,
kemahiran, pengalaman serta pernah melakukan kajian berkaitan. Majallah
al-Ahkam al-Adliyyah juga mengiktiraf keterangan pakar sebagai kesaksian yang asli
dan tulen sungguhpun pakar tersebut tidak melafazkan lafaz syahadah sebagai
saksi. Namun, keterangan pakar seperti doktor dan ahli perubatan, atau jika
terdapat percanggahan antara keterangan pakar, tidak boleh membawa kepada
hukuman hudud, sebaliknya hukuman ta’zir sahaja boleh dikenakan[3].
Bilangan
Saksi
Bilangan saksi yang digariskan dalam Islam adalah
seperti empat saksi untuk jenayah zina, tiga saksi lelaki (Imam Ahmad dan
Mazhab Syafie) bagi masalah pembuktian pembayaran zakat, dua saksi lelaki yang terpakai
dalam semua kes kecuali jenayah zina (pendapat Imam Malik, Syafie, Abu Ubayd
dan Abu Thawr), satu saksi lelaki bersamaan dua saksi wanita dalam kes
kehartaan (Hanafiyyah berpendapat selain kes hudud, manakala Zahiriyyah pula
selain kes zina), satu saksi bersama sumpah hanya dalam kes kehartaan sahaja
(pendapat Khulafa’ al-Rasyidun, Umar Abd al-Azizi, Shurayh, Malik, Ibn Abi
Layla, Abi al-Zinad, al-Syafi’e dan Imam Ahmad) dan satu saksi lelaki dalam
semua kes kecuali dalam hal penentuan bulan Ramadhan (Qadi Shurayh, Zaharah Ibn
Abi Aufah dan Ibn Qayyim)[4].
Undang-undang sivil tidak mementingkan bilangan
saksi. Sedangkan adalah bahaya untuk berpegang kepada bukti yang tidak selari
(uncorroborated testimony), sebagaimana yang dijelaskan Sarkas dalam kes saksi
‘Brooks’ yang menuduh 2 orang lelaki mencederakan mangsa. Mereka dihukum 10
tahun penjara dan dua tahun sebelum kematian, Brooks mengaku kesalahannya
membuat tuduhan palsu dan mereka dibebaskan[5].
Bahkan dalam undang-undang sivil, jantina bukan
satu penghalang kepada kesaksian. Perbezaan pendapat dari kalangan fuqaha’
tentang penerimaan kesaksian wanita wujud bukan kerana diskriminasi gender
sebaliknya lebih menjurus kepada kaedah kesaksian yang adil dan ketepatan dalam
mengemukakan keterangan. Wan Nor Ainon pula menegaskan bahawa tiada prejudis
terhadap kesaksian wanita dalam Islam selagimana mereka berpegang teguh sumber
perundangan hukum syarak[6].
Manakala tiada perselisihan pendapat tentang
kesaksian wanita (tanpa saksi lelaki) mengikut Mazhab Hanbali dalam kes
penyusuan (Hanafiyyah menolak penyaksian wanita dalam kes ini), wiladah
(beranak), tangisan bayi ketika lahir atau istihlal, kecacatan pada kemaluan
wanita dan habis iddah. Kesimpulan yang dibuat oleh Dr. Mohd Daud Bakar
menunjukkan bahawa kesaksian wanita boleh diterimapakai dalam semua kes jika
terdapat darurat yakni tidak wujud saksi lelaki, atau saksi wanita itu ramai
dan tidak bercanggah keterangan antara mereka berasaskan perumpamaan yang
diberikan oleh Ibn Qayyim dan kedudukan yang serupa bagi saksi bukan islam atau
kanak-kanak[7].
English Law juga mengiktiraf agama adalah
pra-syarat dalam memberi kesaksian dalam undang-undang mereka kerana perbezaan
kepercayaan. Contoh dalam kes Bowmen v
Secular Society Limited[8] Lord
Summer menjelaskan :
“ours
is and always has been a Christian state. The English Family is built on
Christian idea, and if the national si not religion there is none. English law
may be called Christian law, but we apply many of rules and most of its
principles with equally good government, in heathen communities and its
sections, even in courts of conscience they are material and not spiritual”
Keterangan Dengar cakap (Kesaksian atas kesaksian orang lain)
Keterangan dengar cakap adalah bertentangan
dengan keterangan langsung mahupun yang dikemukakan secara langsung. Secara
asasnya, keterangan ini tidak diterima sebagai salah satu bentuk keterangan di
Mahkamah. Namun terdapat beberapa pengecualian yang diberikan dalam Akta
Keterangan 1950 seperti seksyen 32, seksyen 33 dan seksyen 73A berkenaan dengan
keterangan yang dikemukan pada prosiding terdahulu oleh seorang saksi yang
tidak boleh dijumpai atau dipanggil untuk mengemukakan keterangan di Mahkamah
akibat keuzuran, sakit atau mati[9]. Ini sebagaimana diperjelaskan oleh Hamid Ibrahim
seperti berikut :
“Under
this section, hearsay evidence as a general rule, is excluded from legal
evidence. However, there are a few important exceptions and these have been
dealt with under sections 13, 18 to 24, and sections 32-38.”[10]
Penutup
Kesimpulannnya undang-undang jenayah Islam
mempunyai kelebihan tersendiri berbanding undang-undang jenayah sivil yang
kebanyakannya datang dari negara Barat. Di Malaysia umpamanya undang-undang
jenayah kebanyakannya diperuntukkan di dalam Kanun Keseksaan (Akta 574) yang
diceduk dari Kanun Keseksaan India. Kanun Keseksaan India ini adalah sebenarnya
berasal dari kaedah-kaedah perundangan Common Law England yang dikumpulkan dan
ditulis dalam bentuk akta atau Kanun. Selain Kanun Keseksaan, undang-undang
jenayah juga terdapat dalam akta-akta tertentu seperti Akta Dadah Berbahaya,
Akta Kastam 1967, Akta Pencegahan Rasuah 1997, Akta Keselamatan Dalam Negeri
1957, Akta Rahsia Rasmi 1983 dan lain-lain. Sementara prosedur jenayah pula
diperuntukkan dalam Kanun Prosedur Jenayah (NMB. Bab 6), Akta Keterangan dan
akta-akta berkaitan mahkamah.
Oleh kerana sumber kedua-dua undang-undang ini
adalah berbeza maka terdapat beberapa perbezaan di antara undang-undang jenayah
Islam dan undang-undang jenayah sivil. Antara perbezaan di antara undang-undang
jenayah Islam dan undang-undang jenayah sivil dari sudut kesaksian adalah, undang-undang
jenayah Islam tidak terpisah dengan aspek aqidah iaitu keimanan kepada perkara
ghaib. Beriman dengan kebenaran dan kehebatan undang-undang jenayah Islam
adalah wajib kerana ia termaktub di dalam al-Quran dan Sunnah. Demikian juga
undang-undang Islam tidak memisahkan soal pembalasan di dunia dengan pembalasan
di akhirat. Unsur kepatuhan kepada Allah, konsep pembalasan di akhirat, serta
konsep dosa dan pahala mendorong rakyat menjauhi jenayah. Ini kerana mereka
bukan sahaja takut kepada hukuman di dunia bahkan mereka lebih takut hukuman di
akhirat yang lebih dahsyat dan lebih lama. Oleh yang demikian mereka akan
mengelakkan diri dari melakukan jenayah dengan bersungguh-sungguh walau pun
jenayah itu boleh dilakukan di luar pengetahuan penguatkuasa undang-undang. Secara
tidak langsung ia dapat mengurangkan kadar jenayah. Begitu juga bagi yang
terlanjur melakukan jenayah, mereka akan lebih bersedia untuk tampil
menyerahkan diri mereka untuk dihukum dengan undang-undang Islam demi untuk
mengelakkan hukuman di akhirat. Inilah yang berlaku pada zaman Rasulullah, dan
Khulafa’ al-Rasyidin. Berbeza dengan undang-undang sivil yang langsung tidak
ada hubungan dengan iman atau aqidah. Keberkesanan undang-undang sivil
bergantung sepenuhnya kepada kekerasan undang-undang, penguatkuasaan dan
pengawalan pemerintah.
Undang-undang jenayah Islam mengutamakan aspek
pencegahan melalui kaedah yang unik dan amat menarik. Contohnya hukuman yang
terdapat di dalam undang-undang Islam seperti sebat dan rejam bagi penzina
dilihat sebagai berat dan menggerunkan oleh sesetengah pihak. Ini menjadikan
rakyat takut untuk melakukan jenayah zina. Sedangkan pensabitannya adalah sukar
kerana syarat-syarat untuk mensabitkan hukuman adalah amat ketat. Umpamanya ia
memerlukan empat saksi leleki yang tidak fasik yang melihat secara jelas apa
yang berlaku. Ini menjadikan jumlah sebenar yang dikenakan hukuman yang
dianggap berat ini adalah sedikit. Jika zina tidak dapat dibuktikan, mereka
mungkin dikenakan hukuman takzir yang lebih ringan. Bahkah pada zaman
Rasulullah s.a.w. dan Khulafa al-Rasyidin, hukuman hudud seperti zina
kebanyakannya disabitkan melalui iqrar atau pengakuan bukan melalui empat orang
saksi kesaksian. Begitu juga dalam Islam terdapat hukum yang berbentuk
pencegahan umpamanya pengharaman berdua-duaan bagi lelaki dan wanita ajnabi
bertujuan untuk mengelakkan zina, pengharaman arak untuk mengelakkan jenayah
yang lebih besar seperti membunuh dan lain-lain. Konsep pencegahan begini tidak
diambil berat oleh undang-undang jenayah sivil, kerana ia lebih menumpukan
kepada kepada aspek menghukum dan membalas.
Undang-undang jenayah Islam amat berhati-hati
dalam soal mensabitkan seseorang dengan hukuman jenayah. Umpamanya dalam kes
hudud, pensabitannya adalah amat berat. Contohnya, bagi kes kecurian, harta
yang dicuri itu mesti disimpan ditempat yang sesuai, dan tidak berlaku masalah
yang mendesak seperti perang, kebuluran dan mala petaka. Begitu juga dalam kes
zina yang disabitkan dengan iqrar atu kesaksian oleh emapat lelaki yang melihat
kejadian secara jelas ibarat melihat timba masuk ke dalam perigi. Jika gagal
membawa empat saksi, orang yang yang membuat tuduhan itu pula akan didakwa
melakukan kesalahan qazaf. Syarat saksi dalam undang-undang Islam pula amat
ketat. Seseorang saksi mestilah adil iaitu tidak fasik. Terdapat proses
penapisan saksi yang disebut sebagai ‘tazkiyah al-syuhud’. Jika didapati saksi
itu pernah melakukan dosa besar selalu melakukan kejahatan mempunyai akhlak
yang keji, maka kesaksiannya boleh dipertikai. Dalam undang-undang jenayah
sivil, soal akhlak dan perangai saksi tidak diambil kira dalam menentukan
kesahihan keterangannya[11].
Undang-undang jenayah Islam tidak membenarkan
pemerintah menahan seseorang tanpa dibawa kemuka pengadilan dan didakwa menurut
prosedur yang sah. Islam menjunjung tinggi konsep bahawa ‘pada asalnya
seseorang itu tidak bersalah’ (al-aslu bara’ah al-zimmah). Tahanan tanpa bicara
dianggap satu kezaliman dalam Islam walau dengan apa alasan sekali pun. Jika
seseorang itu dikatakan melakukan jenayah, maka perkara jenayah itu perlu
dibuktikan oleh pendakwa di hadapan hakim di mahkamah. Beban bukti terletak
pada pendakwa. Jika tiada bukti bahawa tertuduh itu melakukan jenayah, maka
tertuduh itu perlu dilepaskan dan dia bebas dari tuduhan itu. Dalam
undang-undang jenayah sivil, terdapat peruntukan yang membenarkan tahanan tanpa
bicara yang disebut sebagai tahanan pencegahan atau preventive detention.
Contohnya Akta Keselamatan Dalam Negeri membenarkan seseorang yang disyaki
menjejaskan keselamatan awam ditahan selama 60 hari tanpa bicara untuk
siasatan. Seseorang yang pada pendapat Menteri Dalam Negeri boleh menjejaskan
keselamatan awam pula boleh ditahan selama dua tahun. Mereka boleh ditahan
tanpa dibicara di mana-mana tribunal atau mahkamah. Bagaimanapun akta ini telah
dimansuhkan dan diganti dengan Akta Kesalahan Keselamatan (Langkah-Langkah
Khas) 2012, dan terbaru Akta Pencegahan Keganasan 2015 (Pota) yang memasukkan
elemen yang sama iaitu penahanan tanpa bicara.
[1] Ruzman Md. Noor (2008),
Kesaksian Dalam Konteks Undang-Undang Keterangan Mahkamah Syariah Di Malaysia*:
Analisis Dari Perspektif Mazhab Syafi’i . Jurnal Fiqh, h 1-26.
[2] Naufal Tarmizi, "Aspek-Aspek
Klasikal Dalam Undang-Undang Keterangan Islam dan Kesesuaiannya Dalam
Masyarakat Global Masa Kini", diakses dari
http://peguam-syarie-wannabe.blogspot.com/2012/12/esei-artikel-aspek-aspek-klasikal-dalam.html,
pada 18 April 2015, Jam 9.19 am.
[3] Naufal Tarmizi,
"Aspek-Aspek Klasikal Dalam Undang-Undang Keterangan Islam dan
Kesesuaiannya Dalam Masyarakat Global Masa Kini", diakses dari
http://peguam-syarie-wannabe.blogspot.com/2012/12/esei-artikel-aspek-aspek-klasikal-dalam.html,
pada 18 April 2015, Jam 9.19 am.
[4] Syeikh Muhammad b.
Abdul Rahman Ad-Dimasyqi (2014), Fiqh Empat Mazhab, Selangor: Jasmin
publications, h 583.
[5] Sarkar’s, Law of Evidence,
Edisi ke-13, (t.t.p.), (t.p.). h. 13027
[6] Wan Nor Ainon Bt Wan Abdullah
(2004), Konsep Kesaksian Wanita Dalam Undang-Undang Keterangan : Perbandingan
Antara Mahkamah Syariah dan Mahkamah Sivil di Kota Bharu, Kelantan,
Dissertation. Universiti Malaya.
[7] Dr. Mohd Daud
Bakar (1997), Kedudukan Wanita Dalam Undang-Undang, dlm. Al-Ahkam : Penghakiman
dan Kepeguaman, Ahmad Ibrahim et. al. j.. 5. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan
Pustaka. h. 162 - 165
[8] (1917) Appeal Case 406
[9] S. Augustine Paul. 1994.
Evidence : Practice & Procedure. Selangor : Pelanduk Publications. hlm.
227.
[10] Hamid Ibrahim. 1993. Law of
Evidence. Kuala Lumpur : CLBC. hlm. 279.
[11] Farhah Rushida,
2002, “9 perbezaan antara undang-undang Jenayah Islam dan undang-undang jenayah
sivil”, diakses dan diolah dari, http://www.tranungkite.net/lama/b07/farhah8.htm,
pada 18 April 2015, jam 12.15 pm.
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)