Definisi Murtad.
Dari
sudut bahasa, “Murtad” adalah dari bahasa Arab yang berasal daripada perkataan
“Riddah”. Kamus-kamus bahasa Arab menjelaskan bahawa riddah bermakna kembali
daripada sesuatu kepada selainnya. Oleh itu dari sudut bahasa, murtad bermakna
orang yang kembali daripada sesuatu kepada selainnya.
Ada
pun dari sudut syara’, dengan merujuk kepada penjelasan para ilmuan Islam,
murtad ialah seorang muslim mukallaf yang keluar daripada agama Islam sama ada
dengan kepercayaan, perkataan atau perbuatan, dengan kehendaknya sendiri.
Kategori Orang Murtad Dan
Hukumannya.
Orang
yang murtad beserta hukumannya terbahagi kepada tiga kategori:
1. Orang yang murtad, namun
menyembunyikannya.
2. Orang yang murtad dan menzahirkannya.
3. Orang yang murtad dan menzahirkannya
serta menyerang Islam dengannya.
Penjelasannya
adalah seperti berikut:
Kategori
Pertama: Orang yang murtad, namun menyembunyikannya.
Orang
yang murtad namun menyembunyikannya kemurtadannya sehingga tiada siapa yang
mengetahui kecuali ahli keluarga dan rakan-rakan terdekat, tidak dijatuhkan
hukum hudud di dunia. Hukuman mereka adalah di sisi Allah di Hari Akhirat
kelak.
Orang
murtad dari kategori pertama inilah yang disinggung oleh sekian banyak ayat
al-Qur’an, salah satu daripadanya:
كَافِرٌ
فَأُوْلَئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالآخِرَةِ وَأُوْلَئِكَ وَهُوَ فَيَمُتْ دِينِهِ عَنْ مِنْكُمْ يَرْتَدِدْ وَمَنْ
أَصْحَابُ
النَّارِهُمْ فِيهَا خَالِدُونَ
Dan
sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya (Islam) lalu dia mati sedang
dia tetap kafir, maka orang-orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya
di dunia dan di akhirat, dan mereka itulah ahli neraka, kekal mereka di
dalamnya. [al-Baqarah 2:217]
Syaikh
Yusuf al-Qaradhawi hafizhahullah menjelaskan:
Islam
tidak menjatuhkan hukuman bunuh atas orang yang murtad yang tidak menghebahkan
murtadnya dan tidak menyeru orang lain agar murtad sepertinya. Islam
membiarkannya agar menerima balasannya di akhirat kelak jika dia mati dalam kekafirannya
itu. Allah berfirma lalu beliau mengemukakan ayat 217 surah al-Baqarah di
atas).
Sebelum
itu dalam risalah Berkenalan Dengan Ciri-Ciri Ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah Dalam
Pelaksanaan Hukum Jenayah, telah saya jelaskan bahawa hukuman hudud hanya
dijatuhkan apabila jenayah tersebut dilakukan secara terbuka, yakni dizahirkan
kepada khalayak ramai. Ada pun jika jenayah tersebut dilakukan secara tertutup,
maka hukuman di dunia tidak dijatuhkan. Ini kerana antara tujuan hukuman hudud
dijatuhkan adalah untuk menghindar sesuatu jenayah yang dilakukan secara terbuka
di khalayak ramai daripada menjadi ikutan dan fitnah kepada masyarakat. Dalam
hal ini Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam telah bersabda:
اجْتَنِبُوا
هَذِهِ الْقَاذُورَةِ الَّتِي
نَهَى الله عَنْهَا
فَمَنْ أَلَمَّ فَلْيَسْتَتِرْ
بِسَتْرِ الله وَلْيَتُبْ
إِلَى الله. فَإِنَّهُ
مَنْ يُبْدِ لَنَا
صَفْحَتَهُ نُقِمْ عَلَيْهِ
كِتَابَ اللهِ عَزَّ
وَجَلَّ.
Jauhilah
perkara-perkara keji yang telah dilarang oleh Allah, sesiapa yang telah
melakukannya, hendaklah dia menutupinya dengan tutupan Allah dan bertaubat
kepada Allah. Ini kerana jika sesiapa menampakkan perkara keji (yang
dilakukannya) kepada kami, kami akan menjatuhkan hukuman yang telah diperintahkan
oleh Allah ‘Azza wa Jalla.
Kategori
Kedua: Orang Yang Murtad Dan Menzahirkannya.
Orang
yang murtad lalu menzahirkannya atau mengumumkannya dengan apa cara sekali pun
seperti media cetak, media elektronik, internet, Sistem Pesanan Ringks (SMS)
dan sebagainya, maka dia dijatuhkan hukuman bunuh setelah terlebih dahulu
diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallambersabda:
مَنْ
بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوهُ.
Sesiapa
yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia.
Ada
pun berkenaan permintaan taubat, terdapat perbincangan di kalangan para ilmuan
dan ia menghasilkan lima pendapat:
1. Wajib meminta orang murtad untuk
bertaubat.
2. Dianjurkan meminta orang murtad untuk
bertaubat.
3. Harus meminta orang murtad untuk
bertaubat.
4. Wajib meminta taubat kepada orang yang
asalnya kafir, kemudian memeluk Islam, kemudian murtad. Permintaan taubat tidak
dibolehkan bagi orang yang asalnya Islam, kemudian murtad.
5. Orang yang murtad tidak perlu diminta
untuk bertaubat melainkan memadai diperintahkan untuk kembali kepada Islam
sambil diacukan pedang di lehernya.
Setelah
mengemukakan lima pendapat di atas serta menganalisa dalil-dalil setiap
pendapat, Syaikh Abu Malik Kamal bin al-Sayyid Salim hafizhahullah menjelaskan
pendapat yang terkuat:
Dalam
pandangan saya, dan Allah sahaja yang lebih mengetahui, bahawa nas yang
disampaikan secara terus kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam hanya
menunjukkan kewajipan hukuman mati terhadap orang yang murtad. Dan ini sudah
merupakan ketetapan dasarnya. Akan tetapi jika imam (atau hakim) berpendapat
untuk menundakan (hukuman) dan menilai permintaan taubat terhadap orang yang
murtad sebagai langkah kebijaksanaan yang memiliki maslahat, maka hal itu boleh
dilakukan, sesuai dengan perbuatan para sahabat yang (sememangnya) terpercaya.
Juga
atas dasar keumuman firman Allah Subhanahu wa Ta’ala: Kemudian jika mereka bertaubat
dan mendirikan solat serta memberi zakat, maka biarkanlah mereka (jangan
diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [al-Taubah
9:05]
Saya
turut bersetuju dengan kesimpulan di atas. Dalam suasana banyaknya fitnah
kepada Islam pada akhir zaman ini, sama ada dari kalangan umat Islam sendiri
atau dari kalangan bukan Islam, adalah dianjurkan agar hakim menunda hukuman
untuk tempoh yang tertentu agar orang yang menzahirkan tindakan murtadnya
diberi kaunseling dan diajak untuk bertaubat.
Jika
dirujuk kepada hukuman para tokoh al-Salaf al-Shalih rahimahumullah, akan
didapati bahawa mereka berbeza-beza dalam menundakan hukuman. Ada yang
menjatuhkan hukuman bunuh serta merta, ada yang menundanya selama 3 hari, 20
hari, sebulan dan sebagainya. Semuanya bergantung kepada kemaslahatan yang
ingin dicapai dalam kes yang berbeza-beza. Walaubagaimana pun ingin ditegaskan
bahawa sekali pun mereka berbeza-beza dalam tempoh penundaan, pada akhirnya
hukuman bunuh tetap dijatuhkan jika orang yang murtad enggan bertaubat atau
tidak menunjukkan harapan untuk bertaubat.
Kategori
Ketiga: Orang Yang Murtad Dan Menzahirkannya Serta Menyerang Islam Dengannya.
Orang
yang murtad dan menzahirkannya serta menyerang Islam dengan apa cara sekali
pun, sama ada dengan menggunakan senjata, pena, lisan, pemikiran serta
menggunakan bantuan orang bukan Islam dan munafik, maka mereka ditangkap dan
dibunuh serta merta tanpa diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat.
Pengecualian adalah jika mereka bertaubat sebelum ditangkap, maka taubat mereka
diterima.
Berkenaan
orang murtad kategori ketiga ini, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
bersabda:
لاَ
يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ
مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ
اللَّهُ وَأَنِّي رَسُولُ
اللَّهِ إِلاَّ بِإِحْدَى
ثَلاَثٍ: النَّفْسُ بِالنَّفْسِ
وَالثَّيِّبُ
الزَّانِي وَالْمَارِقُ مِنْ
الدِّينِ التَّارِكُ لِلْجَمَاعَةِ.
Tidak
dihalalkan darah seorang muslim yang bersaksi bahawasanya tiada tuhan selain
Allah dan bahawasanya aku adalah Rasulullah melainkan salah satu dari tiga
perkara:
1. Membunuh,
2. Penzina yang sudah bernikah dan
3. Orang yang meninggalkan agamanya serta
memisahkan diri dari jamaah (umat Islam).
Yang
dimaksudkan sebagai: “…orang yang meninggalkan agamanya serta memisahkan diri
dari jamaah (umat Islam)” adalah orang murtad dan menzahirkannya serta
menyerang Islam dengannya. Ini dijelaskan oleh sebuah hadis yang lain:
لاَ
يَحِلُّ دَمُ امْرِئٍ
مُسْلِمٍ يَشْهَدُ أَنْ
لاَ إِلَهَ إِلاَّ
اللَّهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا
رَسُولُ اللَّهِ إِلاَّ
بِإِحْدَى ثَلاَثٍ: رَجُلٌ
زَنَى بَعْدَ إِحْصَانٍ
فَإِنَّهُ يُرْجَمُ وَرَجُلٌ
خَرَجَ مُحَارِبًا لِلَّهِ
وَرَسُولِهِ
فَإِنَّهُ يُقْتَلُ أَوْ
يُصْلَبُ أَوْ يُنْفَى
مِنْ الأَرْضِ أَوْ
يَقْتُلُ نَفْسًا فَيُقْتَلُ
بِهَا.
Tidak
dihalalkan darah seorang muslim yang bersaksi bahawasanya tiada tuhan selain
Allah dan bahawasanya Muhammad adalah Rasulullah melainkan salah satu dari tiga
perkara:
1. Seorang yang berzina setelah dia
menjaga kehormatannya dengan perkahwinan, maka sesungguhnya dia direjam,
2. Seorang yang keluar (dari Islam dan
jamaah, lalu) memerangi Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya dia dibunuh atau
disalib atau dibuang negeri dan
3. Seorang yang membunuh satu jiwa, maka
dia dibunuh sebagai hukum timbal balik.
Mereka
ditangkap dan dibunuh serta merta tanpa diberi tempoh dan diajak untuk
bertaubat berdasarkan firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
إِنَّمَا
جَزَاءُ الَّذِينَ يُحَارِبُونَ
اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَسْعَوْنَ
فِي الأَرْضِ فَسَادًا
أَنْ يُقَتَّلُوا أَوْ
يُصَلَّبُوا
أَوْ تُقَطَّعَ أَيْدِيهِمْ
وَأَرْجُلُهُمْ
مِنْ خِلاَفٍ أَوْ
يُنفَوْا مِنْ الأَرْضِ
ذَلِكَ لَهُمْ خِزْيٌ
فِي الدُّنيَا وَلَهُمْ
فِي الآخِرَةِ عَذَابٌ
عَظِيمٌ (33) إِلاَّ الَّذِينَ
تَابُوا مِنْ قَبْلِ
أَنْ تَقْدِرُوا عَلَيْهِمْ
فَاعْلَمُوا
أَنَّ اللَّهَ غَفُورٌ
رَحِيمٌ (34).
Hanyasanya
balasan orang-orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya serta melakukan bencana
kerosakan di muka bumi ialah dengan dibalas atau dipalang atau dipotong tangan
dan kaki mereka bersilang atau dibuang negeri. Hukuman yang demikian itu adalah
suatu kehinaan di dunia bagi mereka, dan di akhirat kelak mereka beroleh azab
seksa yang amat besar.
Kecuali
orang-orang yang bertaubat sebelum kamu dapat menangkapnya, (mereka terlepas
dari hukuman itu). Maka ketahuilah, bahawasanya Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani. [al-Maidah 5:33-34]
Kes Lina Joy @ Azlina bt. Jailani
Lina
Joy atau nama Islamnya Azlina Jailani merupakan wanita etnik Melayu yang
berumur 42 tahun tetapi kini mengaku telah murtad (keluar dari agama Islam) dan
memeluk agama Kristian Katolik. Selagi dia dikatakan sebagai orang Islam, Lina
Joy tidak boleh berkahwin dengan pasangannya yang beragama Kristian, seorang
kaum India. Sebaliknya pasangannya hendaklah menukar agama kepada Islam.
Lantaran itu beliau cuba menggugurkan perkataan Islam daripada kad pengenalan
MyKad yang dimilikinya. Rayuan dan permohonannya dibuat dengan mengenepikan
kuasa mahkamah syariah, tetapi secara lansung melalui proses undang-undang
sivil. Pada mulanya beliau ke Mahkamah Tinggi, kemudian ke Mahkamah Rayuan,
seterusnya ke Mahkamah Syariah dan Jabatan Pendaftaran Negara Malaysia (JPN).
Pada 21 Februari 1997 beliau telah memohon kepada Jabatan Pendaftaran Negara (
JPN ) untuk menukar namanya kepada Lina Lelani di atas alasan telah menukar
agama kepada Kristian. Permohonanya ditolak.
Pada
15 Mac 1999 beliau sekali memohon menukar nama dan menggunakan alasan bertukar
agama. Pada 22 Oktober 1999 JPN membenarkan permohonanya menukar nama daripada
Azalina bt Jelani kepada Lina Joy. Bagaimanapun di dalam kad pengenalannya
dicatatkan agama beliau adalah Islam .
Pada
3 Januari 2000 beliau memohon kepada JPN untuk membuang perkataan
"Islam" dan nama asalnya di dalam kad pengenalan beliau.
Permohonannya ditolak oleh JPN kerana permohonannya dikatakan tidak lengkap
disebabkan tiada perintah Mahkamah Syariah yang mengesahkan beliau telah murtad
dilampirkan bersama.
Lina
Joy telah memfailkan kesnya di Mahkamah Tinggi bagi mencabar keputusan JPN
tersebut. Beliau kalah di Mahkamah Tinggi. Beliau telah merayu di Mahkamah
Rayuan. Sekali lagi beliau kalah. Keputusan majoriti Mahkamah Rayuan menolak
rayuan beliau sementara keputusan minoriti menerima rayuan beliau. Beliau
akhirnya merayu ke Mahkamah paling tinggi iaitu Mahkamah Persekutuan. Beliau
kalah apabila keputusan majoriti menolak rayuan beliau dengan satu keputusan
yang menentang (Y.A Dato' Richard Malanjun ).
Y.A.A.
Tun Dato' Sri Fairuz ( Ketua Hakim Negara ) boleh dipuji apabila menolak
penghujahan peguam Lina Joy dan juga NGO yang menyokong beliau yang meminta
Mahkamah memutuskan bahawa Artikel 11 Perlembagaan memberikan kebebasan mutlak
untuk Lina Joy keluar dari agama Islam dan menjadi Kristian dan kebebasan
tersebut tidak boleh dihadkan atau dikawal oleh mana-mana undang-undang seperti
Akta Pentadbiran Undang-Undang Islam ( Wilayah Persekutuan ) 1993, Mahkamah
Syariah atau mana-mana pihak berkuasa lain.
Tun
Fairuz berkata :-
"
Saya tidak nampak bagaimana tindakan itu boleh dikatakan bertentangan dengan
Perkara 11 (1) yang dengan sendirinya memperuntukkan keperluan mematuhi
kehendak-kehendak agama itu sebelum dia keluar dari agama Islam. Menganuti dan
mengamalkan agama Islam sudah tentu bererti mengamalkan bukan sahaja aspek
teologi dalam agama itu tapi juga undang-undang agama itu."
Pandangan Feqah (Hukuman Menurut
Fiqh Jinayat)
Berdasarkan
kes Lina Joy di atas, dia murtad kerana ingin mengahwini lelaki bukan islam, Kemurtadannya
dapatlah difahami bahawa dia termasuk dalam golongan yang kedua ini.
Kategori
Kedua: Orang Yang Murtad Dan Menzahirkannya.
Fakta
kes menunjukkan Lina Joy telah murtad, dia bukan murtad secara diam-diam,
tetapi berani mengistiharkan dirinya murtad secara terbuka dan dengan bangganya
menyatakan bahawa sejak lahir lagi dia tidak pernah mengamalkan ajaran Islam. Dan
dia menzahirkannya ketika memohon di mahkamah untuk penukaran nama dan agama
yang tertera di atas kad pengenalannya. Walaupun permohonan membuang perkataan
Islam ditolak pada akhirnya.
Orang
yang murtad lalu menzahirkannya atau mengumumkannya dengan apa cara sekali pun
seperti media cetak, media elektronik, internet, Sistem Pesanan Ringks (SMS)
dan sebagainya, maka dia dijatuhkan hukuman bunuh setelah terlebih dahulu
diberi tempoh dan diajak untuk bertaubat. Rasulullah shallallahu ‘alaihi
wasallam bersabda:
مَنْ
بَدَّلَ دِينَهُ فَاقْتُلُوه
"Sesiapa
yang menukar agamanya, maka bunuhlah dia.”
Majlis
agama Islam telah beberapa kali memanggil Lina Joy untuk menasihatinya supaya
kembali kepada Islam semula dan meminta dia supaya bertaubat, namun usaha itu
gagal.
Ada
pun berkenaan permintaan taubat, terdapat perbincangan di kalangan para ilmuan
dan ia menghasilkan lima pendapat:
1. Wajib meminta orang murtad untuk
bertaubat.
2. Dianjurkan meminta orang murtad untuk
bertaubat.
3. Harus meminta orang murtad untuk bertaubat.
4. Wajib meminta taubat kepada orang yang
asalnya kafir, kemudian memeluk Islam, kemudian murtad. Permintaan taubat tidak
dibolehkan bagi orang yang asalnya Islam, kemudian murtad.
5. Orang yang murtad tidak perlu diminta
untuk bertaubat melainkan memadai diperintahkan untuk kembali kepada Islam
sambil diacukan pedang di lehernya.
Setelah
mengemukakan lima pendapat di atas serta menganalisa dalil-dalil setiap
pendapat, Syaikh Abu Malik Kamal bin al-Sayyid Salim hafizhahullah menjelaskan
pendapat yang terkuat:
Dalam
pandangan saya, dan Allah sahaja yang lebih mengetahui, bahawa nas yang
disampaikan secara terus kepada Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam hanya
menunjukkan kewajipan hukuman mati terhadap orang yang murtad. Dan ini sudah
merupakan ketetapan dasarnya. Akan tetapi jika imam (atau hakim) berpendapat
untuk menundakan (hukuman) dan menilai permintaan taubat terhadap orang yang
murtad sebagai langkah kebijaksanaan yang memiliki maslahat, maka hal itu boleh
dilakukan, sesuai dengan perbuatan para sahabat yang (sememangnya) terpercaya.
Juga
atas dasar keumuman firman Allah Subhanahu wa Ta’ala:
“Kemudian
jika mereka bertaubat dan mendirikan solat serta memberi zakat, maka biarkanlah
mereka (jangan diganggu). Sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha
Mengasihani.” [al-Taubah 9:05]
Saya
turut bersetuju dengan kesimpulan di atas. Dalam suasana banyaknya fitnah
kepada Islam pada akhir zaman ini, sama ada dari kalangan umat Islam sendiri
atau dari kalangan bukan Islam, adalah dianjurkan agar hakim menunda hukuman
untuk tempoh yang tertentu agar orang yang menzahirkan tindakan murtadnya
diberi kaunseling dan diajak untuk bertaubat.
Jika
dirujuk kepada hukuman para tokoh al-Salaf al-Shalih rahimahumullah, akan
didapati bahawa mereka berbeza-beza dalam menundakan hukuman. Ada yang
menjatuhkan hukuman bunuh serta merta, ada yang menundanya selama 3 hari, 20
hari, sebulan dan sebagainya. Semuanya bergantung kepada kemaslahatan yang
ingin dicapai dalam kes yang berbeza-beza. Walaubagaimana pun ingin ditegaskan bahawa
sekali pun mereka berbeza-beza dalam tempoh penundaan, pada akhirnya hukuman
bunuh tetap dijatuhkan jika orang yang murtad enggan bertaubat atau tidak
menunjukkan harapan untuk bertaubat.
Langkah-Langkah Yang Perlu Diambil
Berdasarkan Kes Lina Joy
Sebagai
orang Islam di negara ini kita wajar bergembira dengan keputusan Mahkamah
Persekutuan yang menolak rayuan Lina Joy tersebut. Namun kita masih belum boleh
menarik nafas lega. Mengapa ? Kerana masih terdapat beberapa perkara yang perlu
diambil tindakan yang sewajarnya bagi mengelakkan kes seperti ini tidak
berulang kembali
a.
Perlunya Kerajaan menjadikan murtad sebagai satu kesalahan di dalam Akta
Kesalahan Jenayah Syariah Wilayah Persekutuan atau Akta Pentadbiran
Undang-Undang Islam ( Wilayah Persekutuan ) 1993
Antara
isu yang dibangkitkan di dalam kes Lina Joy adalah berkaitan isu bidangkuasa
Mahkamah Syariah untuk membicarakan kes murtad. Sebelum kes Lina Joy , terdapat
dua aliran penghakiman berkaitan kuasa Mahkamah Syariah untuk membicarakan kes
Murtad.
Aliran
pertama berpendapat Jadual Kesembilan Perlembagaan Persekutuan dibaca bersama
Artikel 121 ( 1A ) memberikan kuasa Mahkamah Syariah untuk membicarakan kes
murtad meskipun tiada peruntukkan secara jelas di dalam Enakmen yang digubal
oleh Negeri-Negeri. Aliran ini mengesahkan apa yang dipanggil sebagai
bidangkuasa tersirat ( implied jurisdiction ).
Aliran
Kedua pula berpendapat bahawa Mahkamah Syariah hanya dibenarkan membicarakan
kes murtad sekiranya terdapat peruntukkan secara jelas di dalam Enakmen
Negeri-Negeri yang memperuntukkan secara nyata bahawa Mahkamah Syariah diberi
kuasa untuk membicarakan kes murtad. Aliran ini menolak doktrin bidangkuasa
tersirat.
Hakim
Richard Malanjun yang memberikan keputusan menentang telah menyatakan di dalam
pengahkimannya berhubung isu bidangkuasa ini dengan kata-kata berikut :-
"
the insistence by NRD for a certificate of apostacy from the Federal Territory
Syariah Court or any Islamic Authority was not only illegal but unreasonable.
This is because under the applicable law, the Syariah Court in the Federal
Territory has no statutory power to adjudicate on the issue of apostacy. It is
trite law that jurisdiction must come from the law and cannot be assumed."
(
Terjemahan : Gesaan oleh JPN untuk pemohon mengemukakan sijil murtad daripada
Mahkamah Syariah atau mana -mana Pihak Berkuasa islam bukan sahaja tidak sah
malahan tidak munasabah. Ini kerana berdasarkan undang-undang yang terpakai,
Mahkamah Syariah di Wilayah Persekutuan tidak ada kuasa statutori untuk
memutuskan isu murtad. Adalah menjadi prinsip undang-undang bidangkuasa
mestilah datang daripada undang-undang dan tidak boleh diandaikan ( secara
tersirat )."
Sebenarnya
isu bidangkuasa Mahkamah Syariah mengendalikan kes murtad ini bukan kali
pertama ditimbulkan di Mahkamah sivil. Mahkamah Persekutuan telah beberapa kali
menasihati agar pihak Kerajaan memperuntukkan secara jelas di dalam
undang-undang ( khususnya di Wilayah Perskutuan ) bahawa murtad hendaklah
dibicarakan di Mahkamah Syariah. Amat malang nasihat tersebut tidak diendahkan
oleh Kerajaan yang mengakibatkan sehingga kini tidak ada peruntukkan secara
jelas di Wilayah Perekutuan bahawa murtad hendaklah dibicarakan di Mahkamah
Syariah. Sekiranya Kerajaan mengambil perhatian sudah tentu isu ini tidak akan
terus-menerus dibangkitkan di Mahkamah Sivil.
b.
Perlunya pindaan ke atas Peraturan Pendaftaran Negara 1990.
Melihat
kepada kes murtad di negara ini modus operandinya bermula dengan pertukaran
nama Islam kepada nama bukan Islam di dalam kad pengenalannya. Di dalam kes
Lina Joy peraturan yang menjadi pertikaian adalah peraturan 14 Peraturan
Pendaftaran Negara 1990 ( PPN 1990 ).
Sebelum
pindaan kepada Peraturan 14 PPN 1990 mana-mana orang yang ingin menukar namanya
di dalam kad pengenalannya hendaklah mengemukakan surat akuan yang menyatakan
secara jelas bahawa dia telah secara mutlak ingin meninggalkan nama lamanya dan
menggunakan nama barunya dan dia juga harus menyatakan alasan pertukaran
namanya.
Berdasarkan
pindaan kepada Peraturan 14 pada tahun 1990 mana-mana orang Islam yang ingin
mendaftar semula dan ingin memohon pertukaran kad pengenalannya hendaklah
memberikan antara lain butir -butir agamanya ( bermula 1/10/1999 ) dan juga
mengemukakan keterangan bertulis yang pada pendapat kakitangan JPN perlu untuk
menyokong ketepatan butir-butir yang dikemukakan.
Apakah
yang dimaksudkan dengan frasa "mengemukakan keterangan bertulis yang pada
pendapat kakitangan JPN perlu untuk menyokong ketepatan butir-butir yang
dikemukakan."? Frasa ini menjadi pertikaian di dalam kes Lina Joy.
Hakim
Richard Malanjun di dalam penghakimannya menyatakan bahawa tiada diperuntukkan
di dalam peraturan 14 ( lama dan baru ) untuk Lina Joy mengemukakan sijil
murtad daripada Mahkamah Syariah . Oleh itu permintaan JPN untuk Lina Joy
mengemukakan sijil tersebut, kata Hakim Malanjun, adalah tidak sah.
Richard
Malanjun juga menyokong keputusan Hakim Gopal Sri Ram ( Mahkamah Rayuan ) yang
memutuskan bahawa sijil baptisme bertarikh 11 Mei 1998 adalah keterangan yang
dikira perlu untuk menyokong ketepatan butir-butir yang dikemukakan oleh Lina
Joy untuk menyokong beliau adalah seorang Kristian.
Kerajaan
perlu meminda sekali lagi Peraturan 14 PPN 1990 tersebut dengan memperuntukkan
secara jelas bahawa mana-mana orang Islam yang ingin membuat pertukaran kad
pengenalan atau menukar butir-butir namanya kepada nama bukan Islam atau
membuang perkataan Islam di dalam kad pengenalannya wajib mengemukakan perintah
bemeterai daripada Mahkamah Syariah kepada pihak JPN. Tanpa perintah Mahkamah
Syariah tersebut permohonan tersebut hendaklah ditolak.
c.
Pengundi Islam wajib menggunakan hak mereka dengan menuntut Islam dilaksanakan
secara syumul di negara ini.
Sesuatu
yang amat mengagumkan di dalam kes Lina Joy ini adalah apabila Tun Dato Sri
Fairuz sebagai Hakim Mahkamah Sivil telah memperakui kesyumulan Islam apabila
beliau berkata :-
"
Islam itu bukan sahaja suatu himpunan dogma-dogma dan ritual-ritual tetapi
ianya juga suatu cara hidup yang lengkap merangkumi semua bidang aktiviti
manusia, persendirian dan awam, perundangan, politik, ekonomi , sosial, budaya,
moral atau kehakiman. Dan jika diteliti Perkara-Perkara 11 ( 1 ). 74 ( 2 ) dan
Item 1 di Senarai 2 Jadual Kesembilan Perlembagaan Perskutuan akan ketara Islam
itu meliputi antara lainnya undang-undang Islam."
Berbekalkan
dengan pengkitirafan ini pengundi -pengundi yang beragama Islam wajib
menggunakan hak mengundi mereka sebagai "bargaining power" ke atas
parti politik yang ingin mendapatkan undi mereka agar Islam sebagai Al-Deen
ditegakkan di negara ini.
Kalau
pihak-pihak yang ingin murtad boleh menggunakan ( baca menyalahgunakan )
Artikel 11 untuk menghancurkan Islam dengan memohon hak untuk murtad maka
kenapakah orang Islam yang komited pada agamannya tidak boleh menggunakan
Artikel yang sama untuk berhujah bahawa hak mengamalkan agama di dalam Artikel
11 adalah merangkumi pengamalan agama secara syumul dalam semua aspek
kehidupannya dan ianya tidak boleh disekat oleh mana-mana pihak .
Kes Natrah
Kes ini berlaku dalam tahun 1950. Natrah telah dipelihara
oleh ibu angkatnya, Che Aminah sejak dari kecil lagi. Natrah dibesarkan sebagai
seorang Islam dan tinggal di Kemaman, Terengganu sehingga berusia 13 tahun. Bapa
Natrah telah membuat perancangan sehingga Che Aminah terpaksa pergi ke mahkamah
Singapura. Setibanya di Singapura, Che Aminah diperintahkan oleh mahkamah untuk
menyerahkan Natrah kepada Konsul Jeneral Belanda. Bagaimanapun masyarakat Islam
menentang keras. Akhirnya Natrah diserahkan kembali kepada Che Aminah.
Disebabkan takut peristiwa ini berulang, Natrah telah dikahwinkan ketika
berusia 13 tahun dengan Mansor Adabi. Walaubagaimanapun, mengikut undang-undang
Belanda, seorang anak yang berusia 16 tahun ke bawah, bapanya berhak menentukan
kehidupannya.
Isunya dikatakan bermulanya, sama ada Natrah berhak
dikahwinkan dan terus menganut agama Islam ataupun tidak. Akhirnya mahkamah
membuat keputusan, selagi tidak mencapai umur 18 tahun ke atas, hanya penjaga
yang berhak ke atasnya. Mahkamah tidak
menyebut ibubapa tetapi penjaga. Tiba-tiba daripada isu agama bertukar kepada
isu jagaan.
Dalam kes tersebut, mahkamah mengakui Natrah secara
rela tanpa dipaksa oleh sesiapa hendak meneruskan kehidupan sebagai seorang
muslim. Mahkamah mengatakan pula, siapa yang boleh menafikan hak Natrah
daripada didedahkan kepada agama Kristian? Bapanya lebih berhak ke atasnya.
Secara kesimpulannya bapanya diberi hak dalam
menentukan agama anaknya. Natrah telah dihantar pulang ke Belanda dan
seterusnya dipaksa menjadi Kristian. Masyarakat orang Islam di Singapura ketika
itu membantah, dan ramai yang mati syahid dalam pertempuran dengan tentera
British.
Pandangan Feqah (Hukuman Menurut
Fiqh Jinayat)
Kes Lina Joy tak sama seperti Natrah, anak Belanda
yang memeluk Islam sejak kecil dan berkahwin pemuda Islam tetapi kemudian
dipaksa murtad oleh kerajaan Inggeris dan ibu bapa kandungnya, sebelum merdeka
dulu. Dalam kes Natrah jelas beliau dipaksa murtad dan umat Islam bangun untuk
memperjuang isu ini.
Dari sudut pandangan Fiqh Jinayat, sesorang yang
murtad disebabkan paksaan, maka tidak akan tertanggung ke atasnya hukuman
murtad. Seseorang yang dikategorikan sebagai seorang yang murtad, ia hendaklah
memenuhi syarat-syarat tertentu.
Sekiranya syarat tersebut tidak dipatuhi, maka seseorang itu tidak
bergelar murtad dan tidak perlu dihukum dengan hukuman undang-undang orang yang
murtad. Bagi kes Natrah, dia tidak memenuhi syarat-syarat sah murtad itu
sendiri yang diantaranya ialah mesti murtad dengan sukarela atau pilihannya
sendiri. Tidak sah seseorang murtad kerana dipaksa sedangkan hatinya masih
beriman kepada Allah SWT.
Firman Allah:
مَن كَفَرَ بِٱللَّهِ مِنۢ بَعۡدِ
إِيمَٰنِهِۦٓ إِلَّا مَنۡ أُكۡرِهَ وَقَلۡبُهُۥ مُطۡمَئِنُّۢ بِٱلۡإِيمَٰنِ
وَلَٰكِن مَّن شَرَحَ بِٱلۡكُفۡرِ صَدۡرٗا فَعَلَيۡهِمۡ غَضَبٞ مِّنَ ٱللَّهِ
وَلَهُمۡ عَذَابٌ عَظِيمٞ ١٠٦
Sesiapa yang kufur kepada Allah sesudah dia beriman
(maka baginya kemurkaan dan azab dari Allah), kecuali orang yang dipaksa
(melakukan kufur) sedang hatinya tenang tenteram dengan iman; akan tetapi
sesiapa yang terbuka hatinya menerima kufur maka atas mereka tertimpa kemurkaan
dari Allah dan mereka pula beroleh azab yang besar.(Al-Nahl: 106)
Ayat di atas jelas menyatakan, orang yang dipaksa maka
baginya kemurkaan dan azab dari Allah.
Kes Siti Fatimah Tan Abdullah
Siti Fatimah telah menfailkan permohonannya
terhadap MAIPP, untuk keluar islam. Menurut penyataan tuntutannya, dia tidak
pernah yakin dengan ajaran islam dan hanya memeluk agama itu sekadar untuk
mencukupkan syarat bagi membolehkannya berkahwin dengan seorang lelaki warga
Iran bernama Ferdoun Ashanian pada 16 september 2004. Siti Fatimah yang pernah
bekerja sebagai tukang masak, menfailkan permohonan itu selepas ditinggalkan
suaminya yang menghilangkan diri tanpa sebarang sebab. Dalam tuntutannya juga,
dia mengatakan bahawa sepanjang memeluk agama Islam, dia masih lagi menyembah
berhala Tok Peng Kong, berhala Kuang Tin Ne dan berhala Ti King ( Dewa Langit )
mengikut ajaran agama asalnya, Budhah dan memakan daging khinzir. Berdasarkan
sejumlah fakta yang dikemukakan, dengan hujah peguam dan saksi telah
menyakinkannya, maka hakim Othman Ibrahim berpuas hati yang plaintif tidak
mengamalkan ajaran agama Islam sejak memeluk agama itu pada 25 Julai 1998.
Hakim lalu membenarkan permohonan Siti Fatimah Tan Abdullah untuk mendapatkan
pengisytiharan keluar daripada agam Islam ( murtad ). Dia juga turut memerintahkan
Majlis Agama Islam Pulau Pinang ( MAIPP ) membatalkan sijil memeluk Islam
wanita itu. Untuk menukar status dalam kad pengenalan, Siti Fatimah diminta
menguruskannya dengan Jabatan Pendaftaran Negara kerana itu di luar bidang
kuasa Mahkamah Syariah. Ini merupakan kes yang pertama di negara ini melibatkan
mualaf yang masih hidup semenjak Mahkamah Syariah diberi kuasa mengendalikan
kes sebegini.
Pandangan Feqah (Hukuman Menurut Fiqh Jinayat)
Kes Siti Fatimah Tan Abdullah tak sama seperti
Natrah dan Lina Joy, seorang mualaf yang memeluk Islam kerana ingin berkahwin dengan
seorang lelaki warga Iran bernama Ferdoun Ashanian. Tetapi kemudiannya, dia menfailkan
permohonan untuk murtad selepas ditinggalkan suaminya yang menghilangkan diri
tanpa sebarang sebab. Dalam tuntutannya juga, dia mengatakan bahawa sepanjang
memeluk agama Islam, dia masih lagi menyembah berhala Tok Peng Kong, berhala
Kuang Tin Ne dan berhala Ti King ( Dewa Langit ) mengikut ajaran agama asalnya,
Budhah dan memakan daging khinzir.
Dari sudut pandangan Fiqh Jinayat, perkara-perkara
yang menyebabkan seseorang itu murtad adalah melalui
I’tiqat, perbuatan dan perkataan. Seseorang yang dikategorikan sebagai seorang yang murtad, ia hendaklah melihat
beberapa perkara yang menyebabkan murtad.
Sekiranya perkara tersebut tidak terdapat pada seseorang, maka seseorang
itu tidak bergelar murtad dan tidak perlu dihukum dengan hukuman undang-undang
orang yang murtad.
Bagi kes Siti Fatimah Tan Abdullah, dia telah mempamerkan
perkara-perkara yang menyebabkan ianya murtad iaitu melalui
perbuatannya. Sepanjang memeluk agama Islam, dia masih lagi menyembah berhala
Tok Peng Kong, berhala Kuang Tin Ne dan berhala Ti King ( Dewa Langit )
mengikut ajaran agama asalnya, Budhah dan memakan daging khinzir yang mana
perbuatan yang dilakukan itu diharamkan dalam Islam. Perbuatan ini boleh juga
ditafsirkan sebagai sengaja atau untuk menghina Islam, mempersendakan Islam
, degil atau takabbur.
Mohamed
Azam Mohamed Adil menulis di dalam penulisannya bertajuk Murtad Jangan Pandang
Sebelah Mata, menyatakan fuqaha silam ada membezakan antara mereka yang
dilahirkan sebagai Islam kemudian mereka murtad dengan mereka yang murtad
mereka yang memeluk Islam (mualaf). Mereka yang lahir sebagai Islam kemudian
murtad hendaklah dijatuhkan hukuman bunuh tanpa diberi peluang bertaubat
manakala bagi golongan mualaf, peluang bertaubat hendaklah dibuka seluasnya.
Ini kerana mereka adalah golongan yang kurang mendalami Islam dalam agama Islam.
Statistik Murtad Di Malaysia
Statistik di atas
menunjukkan pecahan yang murtad mengikut negeri dari tahun 2000 sehingga 2010.
Tempoh 10 tahun yang membuat permohonan murtad dari agama Islam ialah berjumlah
686 permohonan yang dipohon dan permohonan yang diluluskan ialah 135.
Permohonan yang diluluskan di negeri paling tinggi terutamanya di negeri yang
diperintah ialah di Pahang (87.5%), Perlis (33%), Sabah (28%), Perak (25.53%),
Melaka (25%) dan Negeri Sembilan (19.19%).
Di Selangor pula ada 99 permohonan namun tiada pemohonan yang diluluskan oleh Jabatan Agama Islam Malaysia. Di negeri Johor pula sebanyak 8 permohonan murtad telah dipohon namun tiada sebarang kelulusan juga. Diikuti Sarawak dan Terengganu yang masing-masing satu permohonan namun telah ditolak permohonan itu. Pulau Pinang dan Kedah masing-masing dengan 36 dan 5 permohonan telah dipohon namun hanya 1 permohonan sahaja yang telah diluluskan oleh JAKIM. Wilayah Persekutuan pula mencatatkan permohonan pertukaran agama sebanyak 17.86% atau 10 permohonan sahaja yang dibenarkan berbanding 56 yang dipohon pertukaran agama.
Di Selangor pula ada 99 permohonan namun tiada pemohonan yang diluluskan oleh Jabatan Agama Islam Malaysia. Di negeri Johor pula sebanyak 8 permohonan murtad telah dipohon namun tiada sebarang kelulusan juga. Diikuti Sarawak dan Terengganu yang masing-masing satu permohonan namun telah ditolak permohonan itu. Pulau Pinang dan Kedah masing-masing dengan 36 dan 5 permohonan telah dipohon namun hanya 1 permohonan sahaja yang telah diluluskan oleh JAKIM. Wilayah Persekutuan pula mencatatkan permohonan pertukaran agama sebanyak 17.86% atau 10 permohonan sahaja yang dibenarkan berbanding 56 yang dipohon pertukaran agama.
Implikasi
Gejala Murtad Terhadap Agama Islam dan Masyarakat Muslim
Dr. Yusof al-Qardawi dalam tulisannya “khuturah
al-riddah wa muwajahah al-fitnah” telah menjelaskan bahawa terdapat beberapa
implikasi murtad kepada masyarakat Islam, antaranya:
1. Murtad
merupakan ancaman utama kepada dunia dan kewujudan agama Islam itu sendiri. Ini
kerana orang yang murtad bukan sekadar dianggap keluar daripada Islam sahaja
tetapi dia sebenarnya telah cuba untuk menyerang agama Islam itu sendiri.
2. Murtad
menghapuskan identiti masyarakat muslim. Ini kerana seorang yang murtad
sebenarnya telah masuk ke dalam identiti ummah yang lain, dia juga telah
menukar ketaatannya dan telah mencabut identiti Islam darinya.
3. Murtad akan
menyebabkan agama Islam dianggap seperti barang mainan semata-mata, iaitu boleh
masuk apabila dikehendaki dan boleh keluar pada bila-bila masa sahaja apabila
dikehendakinya. Ini akan menyebabkan masyarakat tidak lagi mementingkan
identiti agama seseorang atau identiti sesuatu ummah. Kesan yang lebih besar
akan timbul apabila masyarakat menganggap semua agama adalah sama dari segi
identitinya.
Akidah yang dipegang oleh masyarakat Islam ialah
akidah Lailahaillallah Muhammadur Rasulullah, maka pembinaan sesebuah
masyarakat muslim tersebut adalah terletak kepada sejauh mana kekuatan umat
islam mempertahankan akidah mereka dari diperkosa dan diperkotak-katikkan oleh
musuh-musuh Islam. Dengan akidah inilah umat islam mara kehadapan, maju dalam
segenap segi kehidupan, mempunyai kekuatan dan keizzahan dan memiliki
kesepaduan dalam mempertahankan serangan musuh Islam. Apabila umat islam
mempunyai dasar-dasar akidah yang kukuh dalam sanubari mereka, sudah tentulah
segala penyelewengan akidah, keburukan sosial yang menyimpang jauh dari agama
akan dapat ditepis dan dikuburkan. Namun, apa yang menyedihkan umat islam pada
hari ini bila mendapati kebanyakan mereka tersasar dari landasan dan paksi
bergerak yang sebenar, akibatnya gejala-gejala yang remeh pada permulaannya
mula parah dan merebak sehingga menjadi barah yang membunuh kesucian akidah
Islam. Seterusnya membunuh akidah dan pemikiran umat islam akhirnya menyababkan
ramai yang mula keluar dari agama mereka sama ada secara sedar atau tidak.
Selain itu, perbuatan murtad dari agama Islam akan
menyebabkan golongan muslim yang lemah imannya akan merasa syak dan ragu-ragu
tentang kebenaran Islam. Senjata “al-tasykik” inilah yang sedang digunapakai
oleh golongan musuh Islam untuk merosakkan identiti masyarakat muslim dan umat
Islam. Ini telah dijelaskan melalui kata-kata seorang pemimpin Yahudi :
“berlakonlah seolah-olah kamu beriman di pagi hari dan kemudian keluarlah dari
agama tersebut (Islam) pada waktu petangnya supaya golongan muslim berkata
dalam hati mereka, keluarnya mereka dari Islam adalah bukti bahawa agama Islam
itu tidak sesuai, ini kerana mereka adalah golongan yang telah diturunkan kitab
dari langit terlebih dahulu dari kita dan sesungguhnya mereka lebih mengetahui”
.
Langkah Mengurangkan Gejala Murtad
- Pendidikan asas agama Islam perlulah
diperkasakan dari peringkat pra sekolah hinggalah ke peringkat pengajian
Tinggi. Ini penting bagi membolehkan kefahaman mengenai asas-asas agama
Islam diterapkan kepada anak-anak orang Islam sejak dari usia kecil
sehinggalah mereka dewasa.
- Program-program dakwah kepada masyarakat Islam
mestilah terus dipergiat dan dipertingkatkan sejajar dengan bertambahnya
cabaran baru yang dihadapi oleh umat Islam masakini. Pendekatan dakwah semasa perlu
dikemaskini agar sentiasa releven dengan kumpulan sasar (mad’u)
terutamanya bagi menarik golongan muda Islam yang amat terdedah kepada
berbagai gejala negatif termasuklah murtad.
- Golongan muallaf atau saudara baru yang telah
memeluk Islam perlulah diberikan perhatian sama ada dari sudut moral
mahupun material. YAA Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Pulau Pinang dalam
keputusannya berhubung kes Siti Fatimah Tan, sebelum mengumumkan
keputusan, Hakim Othman kesal dan mengkritik MAIPP kerana lalai dengan
tanggungjawab mereka dalam menjaga kebajikan mualaf. Menurut beliau, MAIPP
sepatutnya perlu menyelia dan membimbing golongan yang baru masuk
Islam. Dan jika ini tidak
dilakukan, beliau bimbang akan wujud lebih banyak kes-kes seperti itu.
- Perlembagaan Persekutuan, khususnya perkara
11(1) dan Jadual kesembilan Senarai Negeri dan Akta Mahkamah Syariah
(Bidangkuasa Mahkamah Syariah) 1965 adalah perlu dipinda. Dalam konteks
masa kini, adalah disyorkan pendapat yang menyatakan kesalahan murtad
boleh dijatuhi hukuman ta’zir apabila gagal bertaubat perlu diberi
perhatian kerana jika berpegang dengan pendapat ijma ulama, sudah tentu
hukuman tersebut tidak dapat dijalankan.
- Kajian
dan penyelidikan berkaitan dengan gejala murtad dalam konteks di Malaysia
perlulah dipergiatkan bagi mendapatkan gambaran yang lebih mendalam dan
mencari pendekatan yang sesuai untuk membendung gejala ini.
Hukuman Murtad di Malaysia
Dalam membincangkan undang-undang berkaitan murtad,
terdapat persoalan besar yang perlu diselesaikan iaitu adakah terdapat
peruntukan kesalahan murtad di bawah mana-mana enakmen atau akta di Malaysia.
Jika diteliti, sememangnya tidak terdapat undang-undang yang jelas mengenai
murtad termasuk hukumannnya. Ini berikutan undang-undang jenayah Islam yang
boleh dikuatkuasakan oleh Mahkamah-mahkamah Syariah di negeri-negeri di
Malaysia hanyalah merangkumi hukuman maksima 3 tahun penjara atau 6 sebatan
atau RM5000 denda atau kombinasi mana-mana hukuman. Jelasnya, bidang kuasa
jenayahnya adalah terhad dan hanya boleh dikuatkuasakan kepada orang Islam
sahaja. Jenayah murtad tidak di sebut di dalam enakmen kesalahan jenayah
Syariah di kebanyakan negeri di Malaysia. Namun demikian, terdapat peruntukan
kesalahan keluar agama Islam diguna pakai di beberapa buah negeri. Tidak
terdapat penggunaan istilah kesalahan murtad yang diperuntukkan oleh mana-mana
enakmen jenayah syariah negeri-negeri melainkan undang-undang hudud, qisas dan
takzir yang cuba dilaksanakan di Kelantan dan Terengganu satu ketika dulu.
Di antara beberapa faktor yang menyebabkan
penggunaan istilah keluar agama Islam dan bukan murtad adalah kerana hukuman
murtad yang merupakan hukuman mati sekiranya disabitkan adalah melampaui
bidangkuasa mahkamah syariah. Sebagai contoh, Melaka telah memperuntukkan
kesalahan keluar dari agama Islam sebagai satu kesalahan dan bukan murtad.
Seksyen 66(1) Enakmen Kesalahan (Syariah) (Negeri Melaka) 1991 menyatakan
bahawa apabila seseorang Islam dengan sengaja mengaku hendak keluar dari Agama
Islam atau mengisytiharkan dirinya sebagai orang yang bukan Islam, Mahkamah
boleh memerintahkan orang itu supaya ditahan di Pusat Bimbingan Islam untuk
tempoh tidak melebihi enam bulan dengan tujuan pendidikan dan orang itu diminta
bertaubat mengikut hukum syarak. Jika seseorang telah bertaubat, maka taubatnya
itu mestilah disahkan di Mahkamah dan kemudian barulah dia boleh dibebaskan.
Jika pula seseorang itu bertaubat semasa dalam tahanan, Pegawai Penjaga
hendaklah melaporkan perkara itu kepada mahkamah dan taubatnya juga perlu
disahkan oleh Mahkamah. Seksyen 6 (1) pula memperuntukkan seseorang yang
bersyubahat dibawah seksyen 66 adalah merupakan suatu kesalahan dan apabila
disabitkan kesalahan tersebut boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih
daripada lima ribu ringgit atau dipenjara selama tempoh tidak melebihi tiga
puluh enam bulan atau kedua-duanya sekali.
Terdapat enakmen yang memperuntukkan undang-undang
dan hukuman murtad secara khusus iaitu Enakmen Undang-undang Kanun Jenayah
Syariah II , Kelantan 1993 dan Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah (Hudud &
Qisas) Terengganu 2002 yang akhirnya tidak dapat dilaksanakan kerana
faktor-faktor tertentu. Kedua-dua enakmen ini ada menyebut sesiapa yang
disabitkan melakukan kesalahan irtidad, hendaklah sebelum dijatuhkan hukuman
supaya bertaubat dalam tempoh yang tidak kurang daripada tiga hari setelah dia
didapati bersalah dan sekiranya dia enggan bertaubat, maka mahkamah boleh
memenjarakannya selama lima tahun dan jika tidak bertaubat juga boleh
mengisytiharkan hukuman bunuh ke atasnya. Tidak terdapat peruntukan khusus
mengenai kesalahan murtad yang dikuatkuasakan di Malaysia. Undang-undang sedia
ada yang telah dilaksanakan bukanlah melibatkan kesalahan murtad tetapi merujuk
kepada kesalahan keluar agama Islam. Penggunaan istilah permohonan murtad juga
tidak digunakan di dalam mana-mana enakmen negeri-negeri. Kebanyakannya
menggunakan istilah permohonan pengisytiharan status agama.
Sejarah Murtad Pada Zaman Rasulullah
Sejarah permulaan peristiwa murtad telah berlaku
semenjak zaman Rasulullah s.a.w lagi yakni ketika baginda berada di Mekah dan
Madinah. Di antara kejadian murtad yang paling masyhur yang berlaku pada zaman
nabi semasaberada di Mekah adalah yang berlaku ketika peristiwa Isra’dan
Mikraj. Peristiwa ini di anggap bertentangan dengan kewarasan pemikiran manusia
yang rasional kerana pertamanya di ceritakan perjalanan Rasulullah dari
Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil al- Aqsa di Palestin mengambil masa hanya
satu malam shaja sedangkan perjalanan biasa pada ketika itu mengambil masa dua
bulan lamanya pergi dan balik. Kisah kedua ialah Rasulullah di bawa melintasi
langit sehingga bertemu ALLAH di sidratul muntaha dan pelbagai peristiwa yang
sukar diterima oleh rasional akal pemikiran ketika perjalanan baginda ke langit.
Kejadian ini berlaku lapan belas bulan sebelum berlakunya peristiwa hijrah
baginda ke madinah. Ibn Kathir menjelaskan sebaik sahaja diceritakan peristiwa
Isra’ dan Makraj ini, maka ada di kalangan umat islam yang tidak percaya dan
terus murtad lantaran kisah yang melangkaui rasioal akal pemikiran manusia.
Peristiwa murtad juga berlaku ketika nabi Muhammad
s.a.w berada di Madinah iaitu selepas berlakunya hijrah. Di antaranya adalah
peristiwa kemurtadan al-Harith bin Suid Ibn al- Samit al-Ansari. Dalam peristiwa
peperangan Uhud, al-Harith yang ketika itu berjuang bersama tentera Islam yang
bernama al-Mujazzir bin Zaid al-Badawi berpunca dari dendam kesumat beliau
terhadap al-Mujazzir. Setelah membunuh al-Mujazzir, al-Harith terus melarikan diri ke Mekah dan murtad di sana.
Peristiwa murtad juga berlaku pada zaman pemerintahan khalifah Islam yang
pertama, iaitu ketika zaman Abu Bakar al-Siddiq. Saidina Abu Bakar al-Siddiq
terpaksa berhadapan dengan kumpulan yang enggan membayar zakat kepada kerajaan
Islam. Kumpulan ini terdiri daripada kaum Asad dan Ghatfan dengan diketuai
Tuhailah bin Khuwailid al-Asadi. Kata Saidina Abu Bakar al- Siddiq bagi
memerangi golongam ini “Demi Allah aku akan memerangi sesiapa sahaja yang
memisahkan di antara kewajipan sembahyang dan kewajipan mengeluarkan zakat”.
Keputusan Saidina Abu Bakar umtuk memerangi golongan ini merupakan satu
keputusan yang tepat walaupun pada mulanya tidak dipersetujui para sahabat yang
lain termasuk Saidina Umar al-Khattab.
Pandangan
Ahli Akademik (Berkenaan Kes Lina Joy)
Berikut adalah
pandangan yang diberikan oleh Dr.Hj. Fadhlullah bin Jamil, selaku Mantan Prof Madya USM dan
Penyelidik, Pusat Pendidikan Ilmu Kemanusiaan, USM mengenai isu murtad Lina
Joy:
Apabila mengenang kembali kes murtad yang berkaitan
dengan Lina Joy, suatu kes yang amat panas dan meninggalkan kesan yang mendalam
dalam sejarah umat Islam di Malaysia, kita tidak dapat tidak merasa begitu
sedih memandangkan Negara Malaysia yang dipimpin oleh majoriti umat Islam melalui UMNO boleh
membiarkan kes ini berlaku setelah melalui proses perundangan yang
berpanjangan. Sesungguhnya, ia menampakkan betapa tebalnya pengaruh budaya
sekularisme di Malaysia yang ditonjolkan oleh pemimpin Melayu selama ini
sebagai sebuah Negara Islam. Selain itu, ia juga memaparkan kepada kita betapa
lemahnya akidah umat Islam di Malaysia sehingga senang dipengaruhi oleh ajaran asing dan jumudnya pihak berkuasa
agama pada amnya dalam menangani kes-kes
murtad dan jenayah yang lainnya.
Lina Joy atau nama Islamnya yang sebenar ialah
Azlina Jailani merupakan seorang wanita etnik Melayu yang berumur 42 tahun,
tetapi telah mengakui bahawa dia telah
murtad dan memeluk agama Kristian
Katolik. Lantaran itu, dia cuba
menggugurkan perkataan Islam daripada
kad pengenalannya.
Menurut cerita yang dapat dikesan, dia telah
mula memohon untuk menukarkan namanya
kepada Azlina Lelani sejak tahun 1997
dengan alasan dia telah memeluk agama Kristian. Tetapi, permohonannya
ditolak. Permohonan kedua dibuatnya pula pada tahun 1999 bagi
menukarkan namanya kepada Lina Joy tanpa menyebutkan bahawa dia telah
bertukarkan kepada agama Kristian dan permohonan ini telah diluluskan dengan
sebuah kad pengenalan baru yang berdaftar perkataan Agama Islam. Berikutnya, dia mengisytiharkan dirinya tidak
pernah mengamalkan Islam sejak lahir, meskipun kedua-dua ibu bapanya adalah
beragama Islam dan mengamalkan hidup sebagai orang Islam (Muslim). Dia mengakui
dirinya beragama Kristian sepenuhnya sejak tahun 1990 dan mempunyai sijil
Baptis yang dikeluarkan pada 11 Mei, 1998. Pada tahun 2000 pula, dia menyatakan hasratnya untuk berkahwin dengan
seorang India Kristian dan meminta agar didaftarkan perkahwinan tersebut bagi mengesahkan perkahwinannya itu. Namun, permohonannya itu
tidak dibenarkan oleh Jabatan Pendaftaran Negara kerana tiada kebenaran
daripada Mahkamah Syar ‘iyyah yang
menentukan, yakni memperakui sama ada seseorang itu boleh keluar Islam atau
tidak.
Kemudiannya, Mahkamah Syar ‘iyyah Wilayah
Persekutuan telah memanggilnya beberapa kali dan menasihatnya agar
tidak meninggalkan Islam. Tetapi, beliau mempertahankan bahawa pilihan
untuk keluar daripada Islam adalah kehendaknya sendiri dan dia telah memaklumkan hal ini kepada
kedua ibu bapanya. Sewajarnya, apabila melihat kedegilannya itu, maka Mahkamah
Syar ‘iyyah Wilayah Persekutuan
mengeluarkan perintah agar wanita itu diasingkan daripada orang yang
boleh membantunya dalam proses pemurtadan itu dan tidak dibiarkan bebas untuk pergi ke mana-mana jua bagi
meneruskan niatnya yang sesat itu.
Tetapi, tanpa tindakan yang tegas lagi pantas
daripada para pegawai agama yang bertanggungjawab, maka beliau terus memohonkan kebenaran daripada
Mahkamah Tinggi (Sivil) pada tahun 2000 untuk murtad. Berikutnya, beliau
memohonkan hal yang sama di Mahkamah Rayuan
pada 19 Sept., 2005. Meskipun, kedua-dua permohonan ini tidak berjaya,
namun peguam belanya, Dato’ Dr. Cyrus Das, juga bekas Presiden Majlis
Peguam, berjaya mendapat kebenaran untuk kes itu dibawa ke
Mahkamah Persekutuan. Selain itu, kes ini atas bantuan Das dapat didengarkan oleh 3 Hakim (@orang Muslim
dan seorang nonMuslim, iaitu Ketua Hakim Tun Fairuz Sheikh Abdul Halim, Dato’
Alauddin dan Dato’ Richard (Cina Kristian)) pada dasarnya berpendirian yang
sama , iaitu menyokongi tindakan Mhakamah Rayan yang tidak membenarkan kehendak
Lina Joy untuk keluar daripada Islam kerana tidak dibenrkan oleh Mahkamah Syar
‘iyyah. Tetapi, yang peliknya, pada masa yang sama mahkamah yang bersidang itu
membenarkan Majlis Peguam yang diketuai
oleh Peguam Malik Imtiaz Ghulam Sarwar, mamak Penang yang murtad, berserta
beberapa orang yang lain, yang hanya menjadi barisan peguam pemerhati bersama lagi NGO, termasuk Sisters in
Islam, yang menyokongi Lina Joy meminta
supaya mereka dibenar memberi hujjah dan bersuara. Cuba lihat, bagaimana dengan dasar secular
yang mereka junjungi, maka semua penentang Islam itu telah bersatu sehinnga dapa memggugat kedudukan aqidah
Islam dan membantu seorang manusia yang keliru itu murtad. Jadi, buat pertama kali dalam sejarah perundangan
Negara di Malaysia, PEGUAM PEMERHATI diberi
kuasa untuk berhujah dalam Mahkamah bagi membela kes murtad! Nah, begitu lemahnya system perundang di Malaysia. Mahkamah Syar
‘iyyah diam dan tiada kuasa untuk mengatasi kemelut yang berlaku itu. Jelas sekali, Mahkamah Syar ‘iyyah bukan
sahaja berdarjat “low class”, malah tidak
boleh menghalang Mahkamah Sivil daripada mengatasi dan menyahkan
peranannya bagi orang Islam!
Hujah yang dibawa oleh barisan peguam pemerhati
bukannya PEGUAM PEMBELA RASMI yang diketuai oleh Majlis Peguam keparat
melarikan (menggugurkan) isu utama kes berkenaan daripada hak
dan kuasa Mahkamah Syar ‘iyyah! Dengan mudahnya, pihak sekular keparat
lagi sesat itu menolakkan peranan Mahkamah Syrar ‘iyyah di Malaysia dan memberi
kepada Lina Joy haknya untuk mempraktikkan kepercayaannya dan dilindungi oleh
Perlembagaan Malaysia yang sekular sebagai hak individu seperti yang terkandung
dalam artikel 11, Perlembagaan Persekutuan.
Bukan itu sahaja, malah isu Mahkamah Syar ‘iyyah seperti
yang diluluskan oleh mahkamah
terdahulu dikira sudah tidak relevan
lagi pada hujah Majlis Peguam, dan isu yang diperjuangkan oleh Kumpulan Artikel
11 dan IFC dijadikan isu utama kes ini di Mahkamah Persekutuan. Dalam pada
itu, isu yang diperjuangkan oleh kesebelas NGONon-Muslim atas nama Kumpulan
Artikel 11 dan dan Inter-Faith Council
(IFC) adalah untuk mendefinisikan perkataan “person” (individu) yang terkandung
di dalam Artikel 11 tersebut untuk
merujuk kepada individu as per se
(orang itu sahaha), dan bukan lagi kumpulan atau agama secara umumnya.
Inilah kali pertamanya dalam sejarah Malaysia
penghujahan yang sebegitu berani dan
bersikap kurang ajar yang dilakukan bagi menghuraikan definisi tersebut untuk merongkaikan ikatan Islam mengikut kefahaman peribadi seseorang penganut itu sendiri tanpa
mempedulikan apa yang Allah s.w.t. telah tentukan dan
menafikan hak Islam sebagai agama untuk mewajibkan umatnya mempraktikkan
amalan dan Syari ‘at Islam seperti yang terkandung dalam undang-undang Islam
sendiri.
Dengan menggunakan definisi “individu” seperti yang
difahami golongan liberal sesat itu, orang Islam dibenarkan untuk meninggalkan
Islam pada bila-bila masa sahaja, walaupun mengakui mereka adalah Melayu pada
bangsanya. Ini bermakna bahawa orang Melayu di Malaysia tidak terikat dengan
Islam lagi seperti yang telah digazetkan dalam
perlembagaan. Apabila definisi “person” didefinisikan sebagai hak
individu seperti dalam sistem sekular,
maka agama Islam boleh ditafsirkan
mengikut kefahaman individu sendiri tanpa ada undang-undang Islam yang boleh
mengongkongnya. Dengan itu, orang Islam boleh keluar-masuk Islam pada bila-bila
masa. Islam juga boleh diamalkan
mengikut kefahaman sendiri sepenuhnya.
Kesalahan syar ‘i oleh seorang
Muslim tidak boleh diambil tindakan
disebabkan perundangan Syari ‘ah sudah tidak relevan. Demikianlah keadaannya!
Dalam konteks ini, kita boleh katakan sebagai
contoh, solat seseorang itu boleh dilakukan mengikut sedap hati sendiri,
iaitu mengikut rakaat solat yang difahami sendiri, puasa dalam bulan
Ramadhan boleh ditinggalkan apabila membuat deklarasi “bukan Islam” pada bulan
itu tanpa boleh diambil tindakan oleh
pihak yang berwajib. Dengan itu juga boleh didakwakan bahawa kesemua badan
Islam tidak relevan lagi dalam perundangan semasa, sebab hak
memperaktikkan secara individu diperjuangkan. Raja-raja Melayu dianggapkan
hilang kuasa sebagai benteng dan simbol agama. Kanak-kanak apabila masuk umur
18 tahun , ibu bapa akan terus hilang kuasa
untuk menetapkan agama dan
fahaman mereka, dan tindakan boleh diambil ke atas ibu bapa yang memaksa anak
mereka mengamalkan Islam. Perukunan
Islam pada dasarnya sudah tidak valid (sah) disebabkan tiada satu pun akta-akta berkaitan Islam contohnya
Akta Solat, Akta Siyam (Puasa), Akta haji, Akta Zakat yang mengikat seseorang
Muslim di dalam perlembagaan Negara. Demikianlah implikasinya dalam hal
definisi “individu” yang ditekankan
pihak liberal sekular ini.
Kes Lina Joy mendapat perhatian dan dokongan pihak antarabangsa, yakni organisasi,
kerajaan dan individu bukan Islam
seluruh dunia.Seluruh negara besar di dunia mengirimkan wakil-wakil mereka untuk memberikan tekanan (pressure) yang besar
ke atas hakim dan sistem perundangan
Negara Malaysia yang amat lemah untuk membela aqidah umat Islam. Di
Malaysia sendiri, pula. II buah NGO dan organisasi ,antaranya Sisters in Islam,
Malaysian Bar council, All Women’s Action Society (AWAM), Catholic Lawyers
Society, Interfaith Spiritual Fellowship
Malaysian Civil Liberties Society (MCLS), Malaysian Consultative Council of
Buddhism, Christianity, Hinduism and Sikhism (MCCBCHS), Suara Rakyat Malaysia
(SUARAM) dan Vivekanda Youth Movement dan sebagainya bersatu dan menyatakan
pendirian mereka. Lihat bagaimana kafir
bersatu untuk mengganyangkan Islam.
Benarlah kata-kata Rasulullah s.a.w.:
“Golongan kafir itu satu sahaja
pegangan agamanya, iaitu anti-Tauhid”.
Jangan lupa, mereka bila-bila sahaja boleh bersatu
bagi menentang dan menghancurkan Islam!
Apa, para ulama tidak sedarkah hal ini? Hanya gaji dan pangkatkah menjadi perkiraan?
Wakil daripada pertubuhan antarabangsa yang sesat
juga menyatakan pendirian mereka bahawa bahawa agama adalah pilihan 100% pada diri individu tanpa
paksaan. Mewreka menekankan pendapat dalam kertas kerja dan kes study dinegara-negara kafir sehingga
para hakim yang hadir naik gugup dan amat keliru. Dalang utama yang membawa
segala kesesatan dan kepincangan ini ialah Malik Imtiaz Ghulam Sarwar yang
kononnya Islam. Ia berpendirian bahawa agar seorang Muslim itu dibenarkan untuk
murtad kepada apa jua pilihannya! Mengapkah beliau yang sesat itu diberikan
penghormatan sehingga boleh membentangkan hujahnya dan menggangu –gugat system
perundangan Islam? Soalnya, mengapakah pihak kafir dan penentang Islam dari
luar negeri juga diizinkan untuk memasuki Malaysia dan mendesakkan supaya kita
mengikut kehendak mereka yang sesat itu? Apakah Malaysia benar-benar merdeka?
Tiada seorang pun menteri yang sanggup mencabar keputusan yang mereka kehendaki
di mahkamah! Dimanakah pula peranan ulama
yang asyik berceramah, yang juga suka melawak ketika berdakwah dan majlis-majlis serta pejabat-pejabat agama
yang ada di bumi Malaysia? Apa kita sudah bangkrap (muflis) keimanan dan hanya
takut kepada manusia dan bukannya Allah?
Yang amat sedihnya daripada banyak pertubuhan Islam
yang wujud di Malaysia , hanya ABIM (Alhamdulillah, saya ahlinya dan juga salah
seorang pemimpinnya sejak 1973 bersama Anwar Ibrahim dan kini dalam pencen pun
terus memimpin WADAH (senior ABIM)) dan Persatuan Peguam Muslim Malaysia sahaja
yang tampil ke hadapan untuk
mempertahankan hujah keislaman. Pihak ulama, Majlis Fatwa, Jakim, IKIM dan
lain-lainnya tiada kelihatan. Mengapa mengecut? Dimana aqidah, ilmu dan amanah kamu? Mesti tunduk kepada golongan
ahli politik secular yang sesat dan golongan kafir?
Tolong perhatikan bahawa Peguam bela Lina Joy
didalam mengakhiri kesnya itu telah
berkata dengan angkuhnya ,”it is time that we must knock into the heads of
Malays that our country Malaysia has
never been an Islamic country. Strong message must be thrown to Muslims to tell
them that in Malaysia Islam is subservient to constitution…”. Nah, begitulah
kedudukannya! Cabaran kafir seperti yang disebutkan itu sudah dilancarkan dan
memangnya dilakukan hingga kini? Jadi,
apa yang kita mesti lakukan? Terus berpeluk tubuh, berdiam diri, bernasyid dan
berqasidah sehingga semuanya hancur
lebur dan rakyat kita lagi murtad serta
maksiat menimbun?
Kita akan hancur dan tak akan ke mana-mana jua jika sampai 2020 dan selepas itu pun,
jika kita terus jadi bodoh, pengecut dan
membiarkan kes yang begitu berlaku dan ia akan terus berlaku di masa
hadapannya. Kita selama ini tidak menghayati Islam yang sebenarnya dan patut bangun mempertahankan Islam dengan
sesungguh-sungguhnya dengan harta dan nyawa
dan bukan lagi tinggal sedih,
terpinga-pinga mahupun mengharapkan
bantuan yang akan datang. Seruan Rasul sudah datang dan sempurna, tidak ada
yang akan datang lagi. Hanya Islam yang syumul
dan kamil mesti dilaksanakan, bukannnya yang lain!
Berapa kali Musabaqah Tilawat il-Qur’an diadakan
dengan belanja yang sudah tentu mengjangkau hingga berbilion-billion ringgit,
perayaan Maulid dan Ma ‘al Hijrah dan seumpamanya tidak akan menyelamatkan kita
daripada bertemu Malik Zabaniah! Hanya jihad fi sabilillah dengan segala
dimensinya akan menyelamatkan kita di sisi Allah! Tarbiyyah dan Dakwah mestilah dilancarkan
sepenuhnya dengan kemas dan teratur di peringkat tadika hingga ke universiti. Golongan
kafir mesti digempur dengan pendidikan Perbandingan
Agama dan didedahkan kepalsuan serta
kesesatan mereka. Ini antara lainnya akan menyelamatkan umat Islam Malaysia
yang penyecut, bersikap feudal (menjadi hamba golongan bangsawan) dan cetek
ilmu serta gilakan hiburan. Ingatlah Rasulullah s.a.w. telah
berpesan:
“Tiada ta’at kepada sesama makhluk dalam melakukan
maksiat kepada al-Khaliq (iaitu, Allah).
Sifat berselesa bahawa semuanya o.k di Malaysia akan
menghancurkan kita. Baliklah kepada Islam ! Sistem pelajaran Kebangsaan mesti
dirombak agar benar-benar Islami dalam
isi dan bentuknya! Golongan asatizah mesti
dilatihkan semula supaya lebih cergas dan berfikiran dinamis! Sistem
perundangan kita mesti dibaiki supaya
syari ‘ah menjadi undang-undang yang supreme (utama) di Negara ini. Golongan
secular dan liberal, termasuk daripada kalangan ahli politik perlu dikawal dan
tidak dibenarkan untuk bertindak sesuka hati mereka mengikut dasar Machiavelli
yang berlaku kini.
Allahu Akbar, wa Lillah il-hamd!
Penutup
Dalam konteks masyarakat Islam di Malaysia, ciri
khusus orang melayu seperti yang ditakrifkan dalam perlembagaan ialah beragama
Islam. Walaupun ini bukanlah menunjukkan hakikat yang sebenar, namun dari sudut
yang positifnya dapat menjadi salah satu benteng daripada berleluasanya gejala murtad
di kalangan orang Melayu.
Justeru itu, kecenderungan orang-orang melayu untuk
murtad atau meninggalkan Islam dibimbangi akan menyebabkan identiti Islam akan
terhakis dan imej Islam akan dipandang negatif oleh kalangan orang bukan Islam
di Negara ini. Secara umumnya, gejala murtad yang berlaku di Malaysia telah
menunjukkan satu trend peningkatan yang amat membimbangkan. Meskipun tidak ada
statistik yang tepat mengenai jumlah sebenar umat Islam yang murtad, namun
kes-kes yang dilaporkan oleh media massa, selain yang telah diputuskan oleh
Mahkamah Syariah ternyata semakin bertambah. Sehingga kini boleh dikatakan
belum ada satu penyelesaian yang benar-benar konkrit bagi membendung gejala
murtad ini walaupun sesetengah negeri telah memasukkan peruntukan yang khusus
mengenainya di dalam Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah seperti yang terdapat di
Negeri Sembilan, Kelantan, Selangor dan beberapa negeri lain.
Para ulama Islam telah bersepakat bahawa murtad
merupakan antara kesalahan yang besar di dalam Islam. Ini bermakna, orang-orang
yang murtad boleh dikenakan hukuman menurut undang-undang Islam. Ulama juga
bersepakat bahawa murtad boleh berlaku sama ada melalui amalan hati (iktikad), perkataan
atau perbuatan. Meskipun begitu, dalam konteks undang-undang takrif bagi
kesalahan murtad hanya merangkumi perkataan dan perbuatan sahaja. Hal ini
adalah kerana undang-undang tidak mungkin dapat membuktikan iktikad atau amalan
hati seseorang yang sifatnya tersembunyi di dalam diri. Namun kedudukan ini
sama sekali tidak menafikan hukum murtad yang tetap meliputi orang-orang yang
berpegang dengan iktikad yang salah di sisi agama Islam.
Dalam menentukan bentuk hukuman kepada orang-orang
yang murtad, para ulama telah berselisih pendapat mengenai pelaksanaan hukuman
bunuh ke atas golongan wanita, adakah mereka turut dikenakan hukuman
sepertimana yang dikenakan ke atas golongan lelaki. Tidak begitu jelas apakah
sebenarnya perkara yang menjadi asas kepada perbezaan pendapat ulama dalam hal
ini. Namun secara prinsipnya, ulama telah bersepakat bahawa orang-orang yang
murtad sama ada lelaki atau wanita akan tetap dihukum setelah syarat-syarat
yang ditetapkan telah dipenuhi. Apabila seseorang itu telah didapati murtad,
maka beberapa kesan akan berlaku ke atasnya seperti terputusnya ikatan
perkahwinan, hilang hak mempusakai dan sebagainya.
Rujukan
- Zulkifli Hasan, Isu Undang-undang Jenyah Islam
di Malaysia, Dan Sejauhmanakah Pelaksanaannya. Artikel untuk Fakulti
Undang-undang Syariah, USIM.
- Prof Madya Dr. Paizah Ismail. 2008. Hudud
Hukum Dan Pelaksanaan. Selangor: Karya Bestari Sdn Bhd.
- Mohamed Azam Mohamed Adil. 2009. Murtad-
Status Semasa. Dlm. Ann Wan Seng (pnyt.). Murtad Jangan Pandang Sebelah
Mata. hlmn. 3-17. Kuala Lumpur: Must Read Sdn Bhd.
- Abu Mazaya Al-Hafiz. 2004. Fiqh Jenayah Islam.
Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publications.
- Dr. Zaharuddin Abd Rahman. 2012. Fardu Ain:
Hukuman Bunuh Individu Murtad, Hadis Ahad Diterima. Selangor: Kalimat
Cinta Sdn Bhd.
- http://www2.esyariah.gov.my/esyariah/mal/portalv1/enakmen/Federal_Original.nsf/b3ac9c218c8efdc4482568310022d8b3/3734ed672e1938574825707c0004ad82?OpenDocument
- Siti Shamsiah, 2011, "Bidang Kuasa
Mahkamah Syariah Di Malaysia: Satu Pengenalan Ringkas" diakses dari
http://www.ikim.gov.my/index.php/ms/artikel/7185-bidang-kuasa-mahkamah-syariah-di-malaysia-satu-pengenalan-ringkas
- http://wadahpanglima.blogspot.com/2011/08/kes-murtad-di-malaysia-azlina-jailani.html
- http://www.dakwah.com.my/v1/index.php?option=com_content&view=article&id=383:murtad-riddah-a-irtidad-sorotan-isu&catid=105:analisis&Itemid=345
- http://pejuangmelaka.blogspot.com/2011/08/statistik-murtad-di-malaysia.html
Aku hanyalah insan biasa, mengharap teguran dari sahabat dan mendamba redha Allah. ~qirmumtaz~
Tiada ulasan:
Catat Ulasan
Dapat sesuatu dari entry di atas? komen le cikit ;)